Utredning: Kunskaperna i demokrati- och människorättsfostran behöver stärkas inom yrkesutbildningen

Ungdomsforskningssällskapet rf har på uppdrag av undervisnings- och kulturministeriet utrett yrkesläroanstalternas praxis inom demokrati- och människorättsfostran. Utredningen, som genomfördes inom ramen för den nationella barnstrategin, publicerades torsdagen den 18 september 2025.
Inom yrkesutbildningen förverkligas demokrati- och människorättsfostran i praktiken genom olika undervisningsinnehåll, genom utbildningsanordnarens sätt att arbeta eller genom hur studerandena uppmuntras att påverka.
Utredningen samlade in svar från personalen och ledningen vid yrkesläroanstalter. Svaren visade att det i yrkesutbildningens vardag vidtas flera åtgärder som stärker de studerandes kunskaper, färdigheter och attityder för att förverkliga demokratiska värden och mänskliga rättigheter. En utmaning är dock att det saknas tydliga modeller för att leda arbetet med demokrati- och människorättsfostran. De enskilda åtgärderna bildar inte heller någon sammanhängande helhet.
- Det är viktigt att läroanstalternas ledning och undervisningspersonal är medvetna om vad som avses med demokrati- och människorättsfostran. Medvetenhet innebär också att man förklarar för de studerande när läroanstaltens verksamhet, undervisningsinnehållet eller de studerandes agerande utanför läroanstalten är demokratiska till sin natur och stöder tillgodoseendet av de mänskliga rättigheterna, säger Anu Gretschel, ansvarig forskare för projektet.
Det efterlyses starkare kunskaper
Endast en liten del av de ledningspersoner och anställda som deltog i utredningen ansåg att demokrati- och människorättsfostran inte behöver utvecklas vid läroanstalten. Utredningen ger rekommendationer som syftar till att främja utvecklingsarbetet.
Rekommendationerna lyfter bland annat fram behovet av att öka dialogen vid läroanstalterna om demokrati- och människorättsfostran. Detta skulle kunna bidra till att sätta ord på verksamheten, förändra arbets- och studieklimatet och öka synligheten för demokrati- och människorättsfostran i arbetsgemenskapen. Dessutom finns det ett behov av att stärka kompetensen hos personalen och ge mer stöd till undervisningen, till exempel i form av undervisningsmaterial.
- Yrkesutbildningen bidrar till att bygga ett samhälle där alla kan känna sig accepterade och uppleva att de har möjlighet att påverka. Därför är det viktigt att stärka de studerandes aktivitet och deltagande, men också deras förmåga att vara empatiska och konstruktiva, konstaterar överdirektör Petri Lempinen.
Lempinen påpekar att anordnarna av yrkesutbildning i stort sett ansvarar för sin egen verksamhet och för hur utbildningen genomförs vid läroanstalten. Undervisnings- och kulturministeriet främjar också demokrati- och människorättsfostran i samarbete med utbildningsanordnarna.
Demokratia- ja ihmisoikeuskasvatus ammatillisissa oppilaitoksissa: henkilöstön ja johdon näkökulma. Nuorisotutkimusseuran verkkojulkaisuja 190.
Mer information:
- Anu Gretschel, filosofie doktor, specialforskare, [email protected]
- Minna Bálint, undervisningsråd, undervisnings- och kulturministeriet, [email protected]