Medialukutaidon tilaa Pohjoismaissa selvitettiin − muuttuva mediaympäristö haastaa vahvistamaan osaamista

Pohjoismaiset mediakasvatusviranomaiset ovat selvittäneet kansalaisten medialukutaitoa Pohjoismaissa. Selvityksen tulokset julkaistaan lokakuussa. Medialukutaidosta keskusteltiin opetus- ja kulttuuriministeriön 18.−19. syyskuuta järjestämässä pohjoismaisessa konferenssissa.
Selvitys osoittaa, että Pohjoismaissa sitoudutaan uutispalveluiden tilaajiksi ja uskotaan julkisen tiedonvälityksen oikeellisuuteen. Sosiaalisen median luonne alustana, jossa ei ole toimituksellista sisältöä tai vastuuta, jäi osalle vastaajista hämäräksi. Tässä eroja oli erityisesti ikäryhmien välillä, ei niinkään maittain.
Selvitys vahvistaa käsitystä siitä, että medialukutaito voi vahvistaa resilienssiä. Muuttuva mediaympäristö haastaa kuitenkin päivittämään ja vahvistamaan kansalaisten osaamista entisestään.
− Pohjoismainen hanke medialukutaidon kartoittamiseksi antaa kiinnostavaa lisätietoa siitä, missä asioissa on onnistuttu ja erityisesti siitä, mitä voimme oppia toisilta Pohjoismailta. Panostuksia kriittiseen medialukutaitoon, monilukutaitoon yleisesti ja demokratiaosaamiseen sekä demokraattiseen osallistumiseen on vahvistettava päämäärätietoisesti, sanoi konferenssin avannut opetusministeri Anders Adlercreutz puheenvuorossaan.
Suomi toimii yhdessä Ahvenanmaan kanssa Pohjoismaiden ministerineuvoston puheenjohtajana vuonna 2025. Puheenjohtajuusohjelman pääteemana on yhteiskuntaturvallisuus mukaan lukien kriiseihin varautuminen ja resilienssin vahvistaminen.
Medialukutaito ja demokratiakasvatus yhteiskunnallisen resilienssin rakentajina -konferenssi järjestettiin yhteistyössä Opetushallituksen, Kansallisen audiovisuaalisen instituutin, Pohjoismaisen kulttuuripisteen ja Pohjoismaisen elinikäisen oppimisen verkoston kanssa Pohjoismaiden ministerineuvoston rahoituksella.
Lisätietoja:
- kulttuuriasiainneuvos Silja Hakulinen, puh. 0295 330 202
- erityisasiantuntija Sini Keinonen, puh. 0295 330 298