Renovering och ombyggnad av Riksarkivets huvudbyggnad

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 18.6.2025 10.30
Typ:Pressmeddelande

Våren 2026 inleder Senatfastigheter en omfattande renovering av Riksarkivets huvudbyggnad på Fredsgatan 17 i Helsingfors. I samband med renoveringen skapas en gemensam arbetsmiljö för Riksarkivet, Institutet för de inhemska språken, Utbildningsstyrelsen, Tillgänglighetsbiblioteket Celia och Finlands Akademi. Myndigheterna ska enligt planerna flytta in i de renoverade lokalerna hösten 2028.

Statsrådets finansutskott förordade den 5 juni 2025 undervisnings- och kulturministeriets förslag till nya hyresavtal för myndigheterna. Senatfastigheters styrelse fattade investeringsbeslut om byggprojektet vid sitt möte den 17 juni 2025.

Byggnadskomplexet på Fredsgatan 17 består av huvudbyggnaden från 1890 och tillbyggnader från 1928 och 1972. Den senaste mer omfattande renoveringen genomfördes i skiftet mellan 1960- och 1970-talet i samband med den senaste utbyggnaden.

Riksarkivet är en skyddad byggnad av nationell betydelse och en symbolisk plats. Reparationer och ändringar planeras och genomförs med hänsyn till byggnadens kulturhistoriska värden i nära samarbete med Museiverket. Offentliga lokaler med högt kulturhistoriskt värde, såsom huvudentrén och forskarsalen i den äldsta byggnadsdelen samt entréhallar och forskarrum som representerar det moderna byggnadsarvet, bevaras och genomgår huvudsakligen endast konserverande åtgärder.

I det nu aktuella projektet, som omfattar hela fastigheten, förnyas bland annat installationstekniska system, renoveras fasader, yttertak och gårdsplanen och vidtas åtgärder för att bevara byggnadshistoriskt värdefulla inomhuslokaler.

Senatfastigheter, som ansvarar för statens lokaler, är beställare och byggherre för projektet. Upphandlingen av en projektledningsentreprenör pågår för närvarande. Huvud- och arkitektplanerare för projektet är Sarc + Sigge Arkkitehdit Oy.

Moderna lokaler för personal och kunder

I samband med renoveringen förnyas kontorslokalerna så att de bildar en gemensam arbetsmiljö som stöder verksamheten för dem som använder lokalerna. Kundservicelokalernas funktion förbättras också.

Målet är att skapa högklassiga, mångsidiga och flexibla lokaler för de myndigheter inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde som deltar i projektet. Detta ligger i linje med statens lokalstrategi och stöder arbetet med att utveckla bildningsförvaltningen i enlighet med regeringsprogrammet.

Kundservicen utvecklas genom moderna och välfungerande lokaler som rymmer både forskarrum och bibliotek. Även lokalerna för digitalisering och konservering av arkivmaterial förnyas. En stor del av Riksarkivets arkivlokaler kommer även i fortsättningen att finnas kvar i byggnaden.

Moderna arbetsrum och gemensamma arbetsmiljöer gör det möjligt att använda lokalerna mer effektivt. Genom att avveckla lokaler som inte längre behövs kan staten minska både sina kostnader och sitt koldioxidavtryck.

Renoveringen av Fredsgatan på Riksarkivets webbplats

Mer information:

  • Ärenden som gäller byggande: Janne-Pekka Niininen, byggprojektchef, Senatfastigheter, tfn 0294 83 3371, janne-pekka.niininen(a)senaatti.fi
  • Soili Vasikainen, undervisningsråd, undervisnings- och kulturministeriet, tfn 0295 330 171