Rahoitus on tarkoitettu ammattikorkeakouluille ja yliopistoille usean korkeakoulun koulutuksen laatua ja joustavuutta tukeville yhteishankkeille ja toimenpiteille, joilla edistetään:
Alakohtaista koulutuksen sisällöllistä kehittämistä, opetussuunnitelmayhteistyötä ja profiloitumista,
Alkuvaiheen tai perusopintojen tarpeettomien päällekkäisyyksien vähentämistä ja yhteisten sisältöjen kehittämistä,
Nykyistä laaja-alaisempia ja joustavampia kandidaatti/ammattikorkeakoulututkintoon johtavia ohjelmia, jotka vähentävät tarvetta hakea useita opinto-oikeuksia,
Korkeakoulujen siirtohakumenettelyitä
Tavoitteena ovat koko korkeakoulusektorin yhteiset ja/tai kyseisen alan korkeakouluja yhdistävät hankkeet. Myös korkeakoulusektorirajat ylittävät hankkeet ovat toivottavia. Mikäli yhdessä hankkeessa on hakijoina sekä ammattikorkeakouluja että yliopistoja, tulee hankkeella olla yhden päähakijan lisäksi nimettynä myös vastuukorkeakoulu toiselta sektorilta, jotta rahoitus voidaan myöntää momenttikohtaisesti.
Hallitusohjelman mukaan hallitus jatkaa korkeakoulujen profiloitumisen tukemista, jotta voimavarat käytettäisiin mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti. Korkeakouluja kannustetaan kansalliseen yhteistyöhön. Hallitus on käynnistänyt toimenpideohjelman koulutustason nostamiseksi ja korkeakoulutuksen kasautumisen vähentämiseksi. Toimenpiteillä edistetään sujuvia siirtymiä korkeakoulujen sisällä ja välillä sekä nopeutetaan tutkinnon suorittamisaikoja.
Rahoituksella tuetaan myös korkeakoulujen Digivision toteutusta edistämällä korkeakoulujen työnjakoa tarjonnan ja koulutussisältöjen kehittämisessä.
Avustusta haetaan opetus- ja kulttuuriministeriön asiointipalvelussa. Jos se ei ole mahdollista, ota yhteyttä avustuksesta lisätietoja antavaan virkamieheen.
Hakijan tulee huomioida, ettei hakemusta pysty lähettämään asiointipalveluun määräajan umpeutumisen jälkeen. Vastuu hakemuksen saapumisesta määräaikaan mennessä on hakijalla.
Asiointipalvelun käyttöohjeet
Asiointipalvelun käyttö edellyttää yhteisöasiakkailta Y-tunnusta, Suomi.fi-tunnistusta sekä Suomi.fi-valtuuksien käyttöä. Palveluun kirjaudutaan Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-tunnistuksen kautta henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Hakija täyttää asiointipalvelussa olevan hakulomakkeen, liittää siihen lomakkeen yhteydessä pyydetyt liitteet ja toimittaa hakemuksen asiointipalvelun kautta ministeriölle. Ministeriö lähettää päätöksen hakijalle asiointipalveluun.
Hakija tekee asiointipalvelussa mahdolliset hakemuksen täydennykset ja päätöksen muutospyynnöt. Hakija tekee myös selvitykset asiointipalvelussa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö päättää rahoitettavista hankkeista. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
Hanke vastaa avustuksen tarkoitusta ja tavoitetta
Hankkeen toteuttamissuunnitelma kokonaisuudessaan. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota erityisesti suunnitelman selkeyteen, toteuttamisvalmiuteen sekä taloudelliseen ja tehokkaaseen toteuttamismalliin.
Suunnitelmassa on kuvattava hankkeen toteuttamisen työnjako, yhteistyö ja miten hanketta johdetaan.
Hankkeella on oltava selkeä suunnitelma siitä, miten hankkeen toimintaa ja vaikutuksia seurataan koko hankkeen ajan.
Suunnitelman tulee sisältää hankkeessa kehitettyjen tulosten, tuotosten ja kokemusten levittäminen, viestiminen ja vakiinnuttaminen.
Suunnitelmassa on esitettävä kustannusarvio ja rahoitussuunnitelma.
Korkeakoulujen profiili vahvistuu ja täydentää muiden korkeakoulujen profiilia ja osaamista ja siten vastaa paremmin työelämän osaamistarpeisiin.
Onnistuneen opetusyhteistyön perustana nähdään korkeakoulujen yhteinen suunnitteluprosessi ja opetussuunnitelmatyö.
Opetusvastuita jakavassa verkostoyhteistyössä pystytään tarjoamaan paras mahdollinen asiantuntemus opiskelijoiden käyttöön.
Alakohtaisessa yhteistyöhankkeessa hankkeeseen osallistuvien korkeakoulujen määrä on merkittävä suhteessa alan koulutusta antavien korkeakoulujen määrään.
Esitetään konkreettisia tavoitteita siirtohakumenettelyiden ja siirtymien kehittämiseksi (ml. viestintä) ja toteutuneiden siirto-opiskelijoiden määrän kasvuun siirtohakujen kautta.
Edistetään korkeakoulujen mahdollisuuksia hyödyntää nykyistä laajemmin toisten korkeakoulujen tarjontaa.
Tuloksena syntyy uusia ja innovatiivisia toimintamalleja, uusia koulutussisältöjä ja/tai koulutuskokonaisuuksia.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.
Rahoitusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.
Rahoitus myönnetään ammattikorkeakoululain tai yliopistolain mukaisena harkinnanvaraisena valtion rahoituksena.
Hankkeessa mahdollisesti tuotettavat oppimateriaalit tulee lisensoida sopivalla avoimella lisenssillä ja julkaista avoimen oppimateriaalin kirjastossa (http://aoe.fi). Lisenssi tulee valita aoe.fi-palvelunLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä vaihtoehdoista. Käytännössä lisenssistä tulee sopia ja päättää jo aloitettaessa oppimateriaalin tuottamista.
Rahoituksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä.
Asiointipalvelussa haetuista ja myönnetyistä rahoituksesta selvitykset tehdään OKM:n asiointipalvelussa.
Korkeakoulujen harkinnanvaraisen rahoituksen hankkeissa käytetään erillistä ohjeistusta, joka liitetään osaksi hankepäätöstä.