Työryhmä: Valtion panostettava vahvemmin opetustoimen henkilöstökoulutukseen

Julkaisuajankohta 9.10.2007 7.30
Tyyppi:Tiedote -

Opetusministeriön työryhmä on valmistellut esityksen valtion rahoittaman opetustoimen henkilöstökoulutuksen toimenpideohjelmaksi. Työryhmä esittää koulutukseen muun muassa lisää voimavaroja, vahvempaa strategista ohjausta sekä toteutusmuotojen monipuolistamista. Ehdotusten tavoitteena on vastata paremmin yhteiskunnan ja työelämän muutoksista aiheutuviin osaamistarpeisiin sekä lisätä opetushenkilöstön tasa-arvoisia mahdollisuuksia osallistua täydennyskoulutukseen. Työryhmän mukaan työnantaja olisi jatkossakin ensisijaisesti vastuussa opetustoimen henkilöstön koulutusmahdollisuuksista. Työryhmä luovutti muistionsa opetusministeri Sari Sarkomaalle tiistaina.

Työryhmä ehdottaa, että valtiorahoitteisen opetustoimen henkilöstökoulutuksen määrärahaa korotetaan valtion talousarviossa vuoteen 2010 mennessä 3,5–4 miljoonalla eurolla yhteensä 15 miljoonaan euroon ja pidemmällä aikavälillä edelleen 20 miljoonaan euroon. Työryhmä toteaa, että monet valtakunnalliset uudistukset sekä koulutuksen tasa-arvoa, laatua ja vaikuttavuutta koskevat tavoitteet edellyttävät valtion voimakkaampaa panostusta opetusalan henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Määrärahaa ei ole talousarviossa korotettu kymmeneen vuoteen.

Opetustoimen henkilöstön mahdollisuudet osallistua täydennyskoulutukseen ovat viime vuosina heikentyneet. Myös alueelliset ja henkilöstöryhmien väliset erot ovat kasvaneet. Nykyinen valtion rahoittaman henkilöstökoulutuksen hankintaprosessi sitoo liiaksi resursseja ja aiheuttaa työryhmän mukaan koulutuksen sirpaleisuutta. Työryhmä ehdottaa opetusministeriön roolin vahvistamista opetustoimen henkilöstökoulutuksen strategisessa ohjauksessa.

Opetusministeriön ja Opetushallituksen tulisi kannustaa kouluja, oppilaitoksia ja koulutuksen järjestäjiä nykyistä vahvempaan alueelliseen ja verkostomaiseen yhteistyöhön keskenään henkilöstökoulutukseen liittyvissä asioissa. Muun muassa tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä haja-asutusalueilla sekä ruotsinkielisen opetushenkilöstön koulutuksessa tulee laajentaa. Työryhmä ehdottaa myös, että opetushenkilöstön täydennyskoulutuksesta kerättäisiin kattavammin tietoa, jota voitaisiin hyödyntää esimerkiksi toiminnan suuntaamisessa.

Työryhmä toteaa, että opetustoimen henkilöstökoulutuksen keskeisten toimijoiden yhteistyötä on lisättävä, toteutusmuotoja uudistettava ja toiminnan laatua ja vaikuttavuutta arvioitava nykyistä paremmin. Täydennyskoulutuksen painopistettä on siirrettävä yksittäisten henkilöiden kouluttamisesta koko työyhteisöä hyödyntäviin ja pidempikestoisiin osaamisen kehittämisohjelmiin. Koulutuksen hankintatoiminnassa esitetään siirryttäväksi tiheään toistuvista tarjouskilpailuista useamman vuoden mittaisiin palvelusopimuksiin.

Valmisteluryhmän jo maaliskuussa julkaistussa väliraportissa tekemän ehdotuksen mukaisesti opetusministeriö asettaa vuoden 2008 alusta opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunnan kolmivuotiselle toimikaudelle. Neuvottelukunnan tehtävänä olisi muun muassa keskeisten toimijoiden välisen yhteistyön vahvistaminen.

- - -

Työryhmä tarkoittaa opetustoimen henkilöstöllä perusopetuksen, lukion, ammatillisen peruskoulutuksen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen oppilaitosten sekä vapaan sivistystyön rehtoreita ja johdon edustajia, opettajia, opinto-ohjaajia sekä opetuksen tukipalveluissa työskentelevää henkilöstöä. Opetustoimen henkilöstökoulutukseen on osoitettu hallituksen vuoden 2008 talousarvioesityksessä yhteensä 11 353 000 euron rahoitus.

- - -

Lisätietoja:
- johtaja Marita Savola, opetusministeriö, p. (09) 160 77315
- kehittämispäällikkö Jouni Kangasniemi, opetusministeriö, p. (09) 160 77264