Koulutustarpeen ennakointimallin valmistelutyöryhmä

OKM074:00/2024 Kehittäminen

Koulutustarpeen ennakointimallin valmistelutyöryhmä valmistelee esityksen ammatillisesti eriytyneen tutkintoon johtavan koulutuksen tarpeen pitkän aikavälin ennakoinnissa käytettäväksi malliksi ja ennakoi esitetyllä mallilla koulutustarpeen kehitystä koulutuspoliittista päätöksentekoa tukevalla tarkkuudella.

Hankkeen perustiedot Käynnissä

Hankenumero OKM074:00/2024

Asianumerot VN/26814/2024

Asettaja opetus- ja kulttuuriministeriö

Toimikausi/aikataulu 25.10.2024 – 31.5.2025

Asettamispäivä 25.10.2024

Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita

Orpo

Luku 2 Toimiva ja kestävä hyvinvointiyhteiskunta

Alaluku 2.2 Henkilöstön riittävyys ja saatavuus

Luku 5 Osaava Suomi

Yhteyshenkilö
Aleksi Kalenius, Neuvotteleva virkamies
puh. +358 295 330 291
[email protected]

Hankkeen vaiheet

Tavoitteet ja tuotokset

Työryhmän tehtävänä on
• laatia esitys ammatillisesti eriytyneen tutkintoon johtavan koulutuksen tarpeen pitkän aikavälin ennakoinnissa käytettäväksi malliksi
• ennakoida esitetyllä mallilla koulutustarpeen kehitys koulutuspoliittista päätöksentekoa tukevalla tarkkuudella.

Valmisteltavan pitkän aikavälin koulutustarpeen ennakointimallin lähtökohtana on samanaikaisesti tuottaa lähivuosien koulutustarjonnan määrää sekä koulutusaste- ja alakohtaista jakautumista koskevan päätöksenteon pohjaksi soveltuva tulos sekä pitkän aikavälin koulutusrakenteen muutosta koskeva tulos.

Lähtökohdat

Taloudellinen kasvu perustuu pitkälti tuottavuuskasvuun ja pitkän aikavälin tuottavuuskehitystä voidaan ennustaa inhimillisen pääoman kehityksellä. Työvoiman koulutuksen ja työmarkkinoiden tarpeiden kohtaamisella on huomattava merkitys työllisyyden tasolle. Koulutustason noston ja korkean työllisyysasteen merkitys korostuu väestön ikärakenteen muuttuessa, sen ollessa keskeinen keino vahvistaa talouskasvua ja julkisen talouden kestävyyttä.

Työvoima- ja koulutustarpeen pitkän aikavälin ennakointia on Suomessa tehty 1960-luvun lopulta saakka. Pitkäaikaisesti vakiintuneessa rakenteessa koulutustarpeen ennakointi perustuu joidenkin kymmenien vuosien jänteellä ennakoituun työvoimatarpeeseen. Työvoima- ja koulutustarpeen ennakoinnin tavoitteena on ollut antaa kuva tarpeen odotetusta kehityksestä sekä toimia pohjana tutkintoon johtavan ammatillisesti eriytyneen koulutuksen laajuutta ja kohdentumista koskeville päätöksille. Aiempaa työvoima- ja koulutustarpeen ennakointia on arvioitu VN TEAS -hankkeessa ”Työvoima- ja koulutustarpeen ennakointi strategisen yhteiskuntapolitiikan välineenä”.

Suomalaisten nuorten aikuisten ja työikäisen väestön koulutusrakenteen kehitys on 2000-luvulla jäänyt huomattavasti verrokkimaita hitaammaksi. Nuorten koulutustaso on laskenut OECD-keskitason alapuolelle ja työikäisten koulutustaso seuraa samaa kehityskulkua. Samaan aikaan erityisesti joillain ammatillisesti eriytyneen koulutuksen tasoilla ja -aloilla koulutuksen tuottama työmarkkina-asema on jäänyt heikoksi.

Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa

Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.

Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet