Koulutustarpeen ennakointimallin valmistelutyöryhmä

OKM074:00/2024 Development

Koulutustarpeen ennakointimallin valmistelutyöryhmä valmistelee esityksen ammatillisesti eriytyneen tutkintoon johtavan koulutuksen tarpeen pitkän aikavälin ennakoinnissa käytettäväksi malliksi ja ennakoi esitetyllä mallilla koulutustarpeen kehitystä koulutuspoliittista päätöksentekoa tukevalla tarkkuudella.

Basic information In progress

Project number OKM074:00/2024

Case numbers VN/26814/2024

Set by Ministry of Education and Culture

Term/schedule 25.10.2024 – 31.5.2025

Date of appointment 25.10.2024

Relation to the Government Programme

Orpo

Luku 2 Toimiva ja kestävä hyvinvointiyhteiskunta

Alaluku 2.2 Henkilöstön riittävyys ja saatavuus

Luku 5 Osaava Suomi

Contact person
Aleksi Kalenius, Neuvotteleva virkamies
tel. +358 295 330 291
[email protected]

Project status

Goals and results

Työryhmän tehtävänä on
• laatia esitys ammatillisesti eriytyneen tutkintoon johtavan koulutuksen tarpeen pitkän aikavälin ennakoinnissa käytettäväksi malliksi
• ennakoida esitetyllä mallilla koulutustarpeen kehitys koulutuspoliittista päätöksentekoa tukevalla tarkkuudella.

Valmisteltavan pitkän aikavälin koulutustarpeen ennakointimallin lähtökohtana on samanaikaisesti tuottaa lähivuosien koulutustarjonnan määrää sekä koulutusaste- ja alakohtaista jakautumista koskevan päätöksenteon pohjaksi soveltuva tulos sekä pitkän aikavälin koulutusrakenteen muutosta koskeva tulos.

Starting points

Taloudellinen kasvu perustuu pitkälti tuottavuuskasvuun ja pitkän aikavälin tuottavuuskehitystä voidaan ennustaa inhimillisen pääoman kehityksellä. Työvoiman koulutuksen ja työmarkkinoiden tarpeiden kohtaamisella on huomattava merkitys työllisyyden tasolle. Koulutustason noston ja korkean työllisyysasteen merkitys korostuu väestön ikärakenteen muuttuessa, sen ollessa keskeinen keino vahvistaa talouskasvua ja julkisen talouden kestävyyttä.

Työvoima- ja koulutustarpeen pitkän aikavälin ennakointia on Suomessa tehty 1960-luvun lopulta saakka. Pitkäaikaisesti vakiintuneessa rakenteessa koulutustarpeen ennakointi perustuu joidenkin kymmenien vuosien jänteellä ennakoituun työvoimatarpeeseen. Työvoima- ja koulutustarpeen ennakoinnin tavoitteena on ollut antaa kuva tarpeen odotetusta kehityksestä sekä toimia pohjana tutkintoon johtavan ammatillisesti eriytyneen koulutuksen laajuutta ja kohdentumista koskeville päätöksille. Aiempaa työvoima- ja koulutustarpeen ennakointia on arvioitu VN TEAS -hankkeessa ”Työvoima- ja koulutustarpeen ennakointi strategisen yhteiskuntapolitiikan välineenä”.

Suomalaisten nuorten aikuisten ja työikäisen väestön koulutusrakenteen kehitys on 2000-luvulla jäänyt huomattavasti verrokkimaita hitaammaksi. Nuorten koulutustaso on laskenut OECD-keskitason alapuolelle ja työikäisten koulutustaso seuraa samaa kehityskulkua. Samaan aikaan erityisesti joillain ammatillisesti eriytyneen koulutuksen tasoilla ja -aloilla koulutuksen tuottama työmarkkina-asema on jäänyt heikoksi.

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects