Toisen asteen koulutuksen laadullista uraseurantaa kehitetään
Opetus- ja kulttuuriministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen uraseurannan tiedonkeruuta. Uraseurantatiedolla tarkoitetaan tietoja koulutuksen suorittaneiden työllistymisestä ja jatkokoulutukseen siirtymisestä.
Tällä hetkellä lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen uraseurantatieto perustuu lähinnä rekisteriaineistoihin. Käytettävissä olevaa tietoa halutaan täydentää niin, että se ottaisi paremmin huomioon myös opiskelijoiden henkilökohtaisia kokemuksia ja näkemyksiä.
Laadullisen tiedon kerääminen on tärkeää, jotta voidaan saada kattavampi kuva koulutuksen vaikutuksista ja vaikuttavuudesta. Uraseurannan kehittäminen auttaa koulutuksen järjestäjiä, opettajia ja koulutuspolitiikan tekijöitä paremmin ymmärtämään, miten yksilöt ovat kokeneet koulutuksen vastanneen työmarkkinoiden tarpeita ja opiskelijoiden henkilökohtaista ja ammatillista kehitystä koulutuksen päättymisen jälkeen.
Työryhmän tehtävänä on löytää ja kehittää ammatilliseen ja lukiokoulutuksen uraseurantakyselyiden tarvitsemat ratkaisut hyödyntäen mahdollisimman laajasti jo olemassa olevia ratkaisuja.
- Viemme valmistelutyötä eteenpäin ministeriön ja Opetushallituksen tiiviissä yhteistyössä. Työryhmässä on meidän ohellamme mukana opiskelijoiden ja koulutuksen järjestäjien edustajia sekä niitä tahoja, jotka ovat jo aiemmin toteuttaneet uraseurantaa. Valmistelun edetessä tulemme kuulemaan myös muita koulutusalan toimijoita, kertoo työryhmän puheenjohtaja johtaja Kati Lounema opetus- ja kulttuuriministeriöstä.
Työryhmän tukena selvitystyötä valmistelee kaksi jaostoa, joista toinen keskittyy lukiokoulutukseen ja toinen ammatilliseen koulutukseen.
Vuonna 2024 työryhmä keskittyy tiedonkeruun sisällölliseen suunnitteluun. Tekninen toteutus on suunniteltu tapahtuvan tulevina vuosina.
Lisätietoja:
- Erityisasiantuntija Victor Nyberg, puh. 02953 30263, [email protected]
- Erityisasiantuntija Tomi Kytölä, puh. 02953 30293, [email protected]