Terho: Suomella mahdollisuuksia kehittyä e-urheilun suurvallaksi
Urheiluministeri Sampo Terhon mukaan Suomesta tulisi kunnianhimoisesti tehdä e-urheilun mahtimaa. E-urheilun pyöreän pöydän keskustelutilaisuuden tänään järjestänyt Terho haluaa keskustelulla paitsi edistää lajin kehittymistä, myös lisätä lajin näkyvyyttä.
- Elektroninen urheilu on tällä hetkellä voimakkaassa nosteessa, sanoo ministeri Terho. Maailmalla e-urheilu on huippusuosittu laji perinteisempien urheilulajien rinnalla. Yhdysvalloissa laji on kolmanneksi suosituin urheilulaji ja Suomessakin tutkimuksen mukaan 18–29-vuotiaiden keskuudessa toiseksi suosituin laji jääkiekon jälkeen.
Tänään järjestetyssä urheiluministerin e-urheilun pyöreän pöydän keskustelussa oli koolla noin 40 asiantuntijaa, valmentajaa, pelaajaa, järjestäjiä ja sidosryhmien edustajaa. Keskustelussa pohdittiin e-urheilun tilannetta ja tulevaisuutta.
- Pyöreän pöydän keskustelussa tuotiin esiin tarve rakentaa pelaajille polkuja kohti ammattimaisuutta ja kehittää valmennusta. Samoin todettiin tarve tuottaa tietoa harrastajien vanhemmille lajin nykytilasta ja mahdollisuuksista, sekä vahvistaa naisten asemaa lajin parissa, kertoo ministeri Terho.
- Alkuvaiheissa e-urheilua tulkittu nuorisokulttuurin ilmentymäksi, joten siksi sitä on myös ministeriössä tuettu nuorisotyön määrärahoista. E-urheilun rakenteet ovat samankaltaisia kuin perinteisessä urheilussa, vaikka lajin perusta on vielä rakennusvaiheessa. Rajanvetoa nuorisotyön ja liikunnan kanssa käydään parhaillaan.
Sampo Terhon mukaan sekä e-urheilu että peliskene on vakiinnuttanut paikkansa niin nuorten kuin muidenkin ajankäytössä. - Ympäri maailmaa elektronista urheilua hyödynnetään osana koulutusta, liiketoimintana, opintolinjana ja vapaa-ajanviettomahdollisuutena. Meillä Suomessakin on tähän herätty ja kehitystä pitää vahvistaa.
- Myöskin Pyeongchangin talvikisojen yhteydessä kisattiin myös e-urheilussa. On aivan mahdollista, että Pariisissa 2024 e-urheilu saattaa olla olympialaisten näytöslaji, sanoo Terho.
- - -
Elektroninen urheilu on tietotekniikkaa hyödyntävää kilpaurheilua. Elektronista urheilua harrastetaan niin joukkue- kuin yksilömuodossa. Tavallisimmat esports-pelit ovat tietokoneella tai konsolilla toimivia viihdepelejä, jotka jakautuvat useampaan alalajiin, eli genreen. Kilpapelaamisesta on kyse, kun pelaajat pelaavat toisiaan ja pelin luomaa haastetta vastaan kilpailullisessa tilanteessa.
Lisätietoja: erityisavustaja Toni Ahva, p. 0295 330 340