Lagförslag som gäller kunskapsgaranti inom den grundläggande utbildningen har sänts på remiss
Undervisnings- och kulturministeriet har sänt på remiss ett utkast till regeringens proposition som gäller elevbedömning inom den grundläggande utbildningen. Avsikten är att regeringens proposition ska lämnas till riksdagen våren 2026. Utlåtanden kan lämnas fram till den 23 januari 2026.
Propositionen hänför sig till föresatsen i regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering om att genomföra en kunskapsgaranti. Kunskapsgaranti innebär nationellt enhetliga förfaranden för att uppnå minimikunskapsnivån vid övergången från en årskurs till nästa.
– Syftet med kunskapsgarantin är att höja inlärningsresultaten och utbildningsnivån i Finland och att stärka kunskaperna i grundläggande färdigheter, så att var och en ska få tillräckliga grundläggande kunskaper i grundskolan och därigenom de färdigheter som behövs för fortsatta studier.
-I nuläget kan tolkningen av bedömningskriterierna variera från kommun till kommun. Genom kunskapsgarantin främjas även jämlikheten eleverna emellan, säger undervisningsminister Anders Adlercreutz.
Genomförandet av kunskapsgarantin förutsätter att bestämmelserna i lagen om grundläggande utbildning preciseras i fråga om elevbedömning och framsteg i studierna och att minimikraven för behärskning av ett läroämne fastställs mer exakt. Genomförandet av kunskapsgarantin förutsätter dessutom att de läroämnesspecifika målen och innehållen i grunderna för läroplanen minskas och förtydligas och att de viktigaste målen för kunnandet fastställs skilt för varje årskurs, så att man nationellt ska kunna fastställa vilken minimikunskapsnivå som ska uppnås vid övergången från en årskurs till nästa. Läroplanens mål, innehåll och bedömningskriterier bör fungera bättre än för närvarande som grund för bedömningen av kunnandet.
I propositionen föreslås att lagen om grundläggande utbildning ändras för att skapa enhetligare förfaranden i fråga om elevbedömning och framsteg i studierna.
Syftet med bedömningen är att beskriva hur eleven har nått målen för de läroämnen och valfria ämnen enligt lagen om grundläggande utbildning som ingår i lärokursen för den grundläggande utbildningen. I målen för läroämnena ska ingå bedömning av elevens inlärning, kunskaper och arbetsinsats. Dessutom ska elevens uppförande bedömas.
Lagändringen avses träda i kraft den 1 augusti 2027. Efter att lagändringen har trätt i kraft är avsikten att utifrån den inleda en revidering av grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen i enlighet med lagen.
Mer information:
Erja Vitikka, undervisningsråd, tfn 02953 30058
Eeva-Riitta Pirhonen, överdirektör, tfn 0295 330 258