Ministeri Kalliomäki: Biotekniikan alan kansallinen yhteistyö vahvistaa tutkimusta ja kansainvälisyyttä

Julkaisuajankohta 19.12.2005 12.22
Tyyppi:Tiedote -

Opetusministeri Antti Kalliomäen mukaan pitkäjänteinen panostus biotekniikkaan on tuottanut tulosta ja synnyttänyt Suomeen kansainvälisesti tunnettuja huippuyksiköitä sekä viisi korkeatasoista biokeskusta yliopistoympäristöön. Työryhmän ehdotukset biotekniikan alan kehittämiseksi ovat tärkeitä, jotta bioalan tutkimus vahvistuisi ja voimavaroja voitaisiin koota yhteen ja vahvistaa entisestään biotekniikkasektorin kansainvälistymistä.

- Suositus biotekniikan neuvoston perustamisesta ja kansallisen biotekniikkastra-tegian laatimisesta tukee toiminnan suunnitelmallisuuden ja yhteistyön lisäämistä Kalliomäki sanoi.

- Biocenter Finland ja biotekniikan perusrahoituksen turvaaminen tuovat tavoitteisiin konkretiaa. Työryhmän ehdotus koota kaikki viisi nykyistä biokeskusta saman sateenvarjon alle tukee tavoitetta nykyistä suurempien ja korkeatasoisempien tutkimusympäristöjen saavuttamiseksi. Tavoitteeseen yltäminen edellyttää näiden viiden yliopiston ja biokeskuksen sekä alan muiden toimijoiden oma-aloitteista yhteistyötä. Ehdotus veisi toteutuessaan yliopistojen rakenteellista kehittämistä merkittävästi eteenpäin.

- Ehdotettu molekyylilääketieteen tutkimuskeskuksen perustaminen edustaa huippututkimuksen ja kansainvälisyyden vahvistamista ja on asetettujen tiede-, teknologia- ja innovaatiopoliittisten tavoitteiden mukainen. Tutkimuskeskus tuo merkittävää lisäarvoa tutkimusjärjestelmän kansainvälistymiselle ja vahvistaisi olennaisesti alan tutkimusta, Kalliomäki totesi.

_ _ _



Lisätietoja: erityisavustaja Vesa Vuorenkoski, puh. 040 742 6082