Ministeri Adlercreutz epävirallisessa opetusministerikokouksessa Puolassa
EU:n puheenjohtajamaana keväällä 2025 toimiva Puola on kutsunut EU-maiden opetusministerit epäviralliseen ministerikokoukseen Varsovaan 21. - 22.1. Suomesta kokoukseen osallistuu opetusministeri Anders Adlercreutz.
Kokouksen tavoitteena on käydä ministereiden välinen keskustelu inklusiivisesta, lapsi- ja oppijalähtöisestä ja laadukkaasta varhaiskasvatuksesta ja esi- ja perusopetuksesta sekä koulutusjärjestelmien tietopohjaisesta kehittämisestä.
Epävirallisessa ministerikokouksessa ei tehdä päätöksiä.
Kokouksessa käydään kaksi teemakeskustelua. Ensimmäinen keskustelu käsittelee inklusiivisen koulutuksen ennaltaehkäisevää merkitystä reilulle, resilientille ja yhtenäiselle Euroopalle. Jos koulutusjärjestelmä kykenee tarjoamaan laadukasta koulutusta ja tukea kaikille lapsille ja nuorille erilaisista taustoista, kyvyistä ja sosio-ekonomisesta asemasta huolimatta, yhteiskunnat pystyvät pureutumaan paremmin epätasa-arvon, syrjinnän ja syrjäytymisen juurisyihin. Toinen keskustelu käsittelee näyttöön perustuvaa koulutuspolitiikan kehittämistä.
Ministeri Adlercreutz painotti kokouksessa, että Suomen tavoitteena on koulutusjärjestelmä, joka tuottaa erinomaisia oppimistuloksia ja lisää mahdollisuuksien tasa-arvoa.
- Laskeneet oppimistulokset Suomessa haastavat meitä etsimään ratkaisuja. Siksi hallitus panostaa perustaitojen, eli lukemisen, laskemisen ja kirjoittamisen vahvistamiseen. Samalla uudistetaan oppimisen tuki, jotta kaikki lapset ja nuoret saisivat tarvitsemansa tuen koulutusjärjestelmän kokonaisuudessa.
Lisätietoja: Sini Keinonen, [email protected], puh. 050 434 6104