Kulttuuriministeri Karpela: Uusia työmuotoja nuorten sosiaaliseen vahvistamiseen
Kulttuuriministeri Tanja Karpela puhui Nuorten osallisuushankkeen valtakunnallisessa seminaarissa Tampere-talossa tiistaina 7.10.2003
Kulttuuriministeri Tanja Karpelan mielestä on tärkeää saada nuoret aktiivisesti mukaan työ- ja yhteiskuntaelämään.
- Jos nuori syrjäytyy 25-vuotiaana työelämästä, on hän ennen eläkeikäänsä neljäkymmentä vuotta erilaisten yhteiskunnallisten tukien piirissä. Jos nuori sijoittuu 25-vuotiaana tai hieman myöhemmin työelämään, tuottaa hän työllään yhteiskunnalle hyvinvointia neljänkymmenen vuoden ajan. Erotus on taloudellisesti arvioituna suuri, ehkäpä jopa miljoona euroa. Ei siis pitäisi kysyä, kuinka paljon nuoriin kannattaa sijoittaa, vaan millä tavalla nuoriin sijoitetaan, sanoi kulttuuriministeri Karpela Nuorten osallisuushankkeen seminaarissa Tampereella.
Karpelan mukaan tarvitaan nuorisopoliittisia visioita sekä rohkeutta ja viisautta toteuttaa visiot. Hän kannusti osallisuushankkeen tekijöitä etsimään keinoja nuorten sosiaaliseen vahvistamiseen ja aktiiviseen kansalaisuuteen. Sosiaalisen vahvistamisen käsite korvaa aiemman, osin leimaavaksi koetun syrjäytymisen ehkäisemisen käsitteen.
- Koulun ja nuorisotyön yhteistyötä ei voi liiaksi korostaa. Erilaiset toimintakulttuurit eivät aina löydä helposti toisiaan. Tässä on opittavaa niin kunta- ja kouluyhteisötasolla kuin ministeriö- ja keskusvirastotasolla, Karpela sanoi.
Osallisuushankkeen tavoitteena on lisätä nuorten elämänhallintaa, peruskoulun loppuunsaattamista ja jatkokoulutukseen hakeutumista. Kunnat saavat hankkeelta rahaa esimerkiksi moniammatilliseen yhteistyöhön. Miljoonan euron suuruista vuosittaista rahoitusta jatketaan vuoteen 2007 asti. Hanketta tuetaan myös nuorisotyömäärärahoista. - Viiden vuoden aikana on löydettävä kestävät ja hyödylliset toimintatavat ja omaksuttava ne pysyviksi toimintamuodoiksi, Karpela kannusti.
Kulttuuriministeri Karpela muistutti myös hallituksen nuorisopoliittisista tavoitteista. Niiden mukaan nuorten työpajatoiminta vakinaistetaan asteittain ja jokaiselle alle 25-vuotiaalle työttömälle nuorelle taataan kolmen kuukauden sisällä opiskelu-, työharjoittelu- tai työpajapaikka. Päihdepoliittisessa ohjelmassa ennaltaehkäisevä työ osoitetaan lasten ja nuorten osalta pääosin opetusministeriön vastuulle.