Kerro nyt visiosi peruskoulun tulevaisuudesta
Peruskoulun tulevaisuustyö -hanke kutsuu lapsia, nuoria ja aikuisia dialogiin Suomen tärkeimmän tulevaisuusinstituution kehittämiseksi. Tulevaisuustyön uudelle verkkosivulle on koottu osallistumisen tapoja ja inspiraatiota keskustelujen tueksi. Visioita ja näkemyksiä voi lähettää hankkeen neuvottelukunnalle huhtikuuhun 2025 saakka.
Tulevaisuutta voi visioida järjestämällä keskusteluja oppitunneilla tai kotona dialogikorttien kysymysten avulla. Lisäksi koululaisia kannustetaan käyttämään luovuuttaan ja ideoimaan, miten koulusta kerrottaisiin mediassa vuonna 2045 – eli piirtämään ja lähettämään ideoita vuoden 2045 koulun erikoisnumeron etusivusta! Neuvottelukunnalle voi myös lähettää vapaamuotoisia ajatuksia sähköpostilla.
Tutustu osallistumisen tapoihin ja materiaaleihin.
Koulufoorumit tuovat keskustelut kuntiin
Opetus- ja kulttuuriministeriö, Opetushallitus ja Oulun kaupunki järjestivät lokakuussa ensimmäisen perusopetuksen tulevaisuustyön koulufoorumin. Koulufoorumit jatkuvat alkuvuodesta 2025 Vaasassa ja Helsingissä.
Erätauko-keskustelumenetelmää hyödyntävät koulufoorumit ovat osa Tulevaisuusdialogien sarjaa, joissa kuullaan oppilaita, opetushenkilöstöä, koulujen hallintoa ja rehtoreita sekä virkahenkilöitä eri puolilla Suomea.
Keskustelut ja koulufoorumit ovat jatkoa syksyllä järjestetylle tulevaisuustyön verkkoaivoriihelle. Hankkeen tulokset ja ehdotukset kootaan visioraportiksi vuoden 2025 loppuun mennessä.
Lisätietoja:
- erityisasiantuntija Venla Bernelius, p. 0295 330 339
- opetusneuvos Tommi Karjalainen, p. 0295 330 140
Mikä tulevaisuustyö?
Laaja-alaisessa peruskoulun kehittämishankkeessa arvioidaan, millaisia valmiuksia koulutuksen tulisi tarjota tulevaisuuden muuttuvassa yhteiskunnassa.
Tavoitteena on tuottaa visio tulevaisuuden koululle, joka mahdollistaa nuorten merkityksellisen elämän ja tukee oppimisen mahdollisuuksia nopeasti muuttuvassa maailmassa.
Tulevaisuustyö on osa pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelmaa. Tulevaisuustyö toteutetaan vuosina 2024–2025.