Tehostamistukien tavoitteena on avustaa kansainväliseen menestykseen tähtäävän lajikohtaisen valmennuksen toteuttamista. Avustuksella parannetaan urheilijoiden edellytyksiä edetä ammattimaisesti maailman huipulle, sekä maajoukkuetoimintojen kykyä tukea lajin huippu-urheilijoita.
Hankeavustukset lajiliittojen huippuvalmennuksen tehostamiseen
AvustusAvustus on tarkoitettu kansainväliseen menestykseen tähtäävän huippu-urheiluvalmennuksen ja maajoukkuetoiminnan tukemiseen ja tehostamiseen.
Avustusta voivat hakea urheilun valtakunnalliset lajijärjestöt, joilla on kansainvälistä valmennus- ja kilpailutoimintaa, sekä Suomen Paralympiakomitea omien lajivastuidensa osalta.
Avustuksen hakuaika alkaa 29.11.2024 ja päättyy 19.12.2024 klo 16.15.
Avustuksiin voidaan käyttää kesä- ja talvilajeissa yhteensä enintään noin 6,7 miljoonaa euroa, jos eduskunta myöntää tarkoitukseen määrärahat. Päätökset kesälajien osalta pyritään tekemään tammikuun 2025 aikana. Talvilajien osalta haku toteutetaan keväällä 2025, erikseen ilmoitettavana ajankohtana. Hakijoille ilmoitetaan päätöksestä kirjallisesti.
Avustukseen sovelletaan seuraavia säännöksiä
- Liikuntalaki (390/2015)
- Valtionavustuslaki (688/2001)
Avustusta haetaan opetus- ja kulttuuriministeriön asiointipalvelussa. Jos se ei ole mahdollista, ota yhteyttä avustuksesta lisätietoja antavaan virkamieheen.
Hakijan tulee huomioida, ettei hakemusta pysty lähettämään asiointipalveluun määräajan umpeutumisen jälkeen. Vastuu hakemuksen saapumisesta määräaikaan mennessä on hakijalla.
Asiointipalvelun käyttöohjeet
Asiointipalvelun käyttö edellyttää yhteisöasiakkailta Y-tunnusta, Suomi.fi-tunnistusta sekä Suomi.fi-valtuuksien käyttöä. Palveluun kirjaudutaan Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-tunnistuksen kautta henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Hakija täyttää asiointipalvelussa olevan hakulomakkeen, liittää siihen lomakkeen yhteydessä pyydetyt liitteet ja toimittaa hakemuksen asiointipalvelun kautta ministeriölle. Ministeriö lähettää päätöksen hakijalle asiointipalveluun.
Hakija tekee asiointipalvelussa mahdolliset hakemuksen täydennykset ja päätöksen muutospyynnöt. Hakija tekee myös selvitykset asiointipalvelussa.
- Asiointipalvelun käyttöohje yhteisöasiakkaille
- Valtionavustusten asiointipalvelu ja ohjeet
- Asiointipalveluun kirjautuminen ja valtuudet
- Suomi.fi-ohjeet ja tuki
Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Avustus on tarkoitettu lajiliittojen valmennusjärjestelmästä ja sen kehittämisestä aiheutuviin huippuvalmennukseen liittyviin kuluihin, sekä Suomen Paralympiakomitean kuluihin sen lajivastuiden osalta.
Tuen lähtökohtaisena edellytyksenä on hakijan osoittama kyky kansainvälisen vaatimustason mukaisen valmennustoiminnan ja –ympäristön tarjoamiseen parhaille urheilijoilleen. Avustettavan toiminnan tulee olla tavoitteellista, kansainvälisen huippu-urheilun vaatimukset täyttävää, hakijan tai sen nimeämien valmentajien organisoimaa tai johtamaa. Avustus tulee kohdentaa lajin parhaiden urheilijoiden valmentautumisen ja harjoittelun ja/tai maajoukkueiden toiminnan tehostamiseen.
Hakemusten keskinäisessä arvioinnissa huomioidaan:
- Lajiliiton asema ja tulokset kansainvälisessä huippu-urheilussa
- Lajiliiton suunnitelma huippuvalmennuksen toteuttamisesta
- Lajiliiton taloudelliset edellytykset huippuvalmennuksen toteuttamiseen
- Lajiliiton seurantamenetelmät toiminnan edelleen kehittämiseksi
Avustusta voidaan myöntää mm. seuraaviin, kansainväliseen urheilumenestykseen tähtääviin, valmennuksen tarpeista syntyneisiin tarkoituksiin:
- valmentajien palkkauskuluihin ja korvauksiin
- valmennuksen asiantuntijapalveluihin
- urheilijakohtaisiin valmennustukiin
- urheilijakohtaisiin tukitoimenpiteisiin
- valmennusleiritoimintaan
- testaustoimintaan ja -välineisiin
- valmennuksen tutkimus- kehitys- ja innovaatiotoimintaan
Avustus voi kattaa pääsääntöisesti enintään 90 prosenttia hankkeen kokonaiskustannuksista. Muu rahoitus voi olla mitä tahansa muuta tuloa, joka on todennettavissa kirjanpidosta. Avustuksen hakijan on kuitenkin huomioitava, että erityisavustuksella katetaan vain avustettavan hankkeen alijäämä.
Suomen Olympiakomitean huippu-urheiluyksikkö toimii opetus- ja kulttuuriministeriön asiantuntijana tehostamistukien myöntöpäätösten valmistelussa. Ministeriö pyytää hakemuksista lausunnon Olympiakomitealta.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta.
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä tai työnantajan ulkomaalaisrikkomuksesta taikka jos valtionavustuksen hakijalle on lainvoimaisella päätöksellä määrätty työsopimuslaissa tarkoitettu seuraamusmaksu. (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.
Avustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään avustuspäätöksessä määritellyn osuuden avustettavan toiminnan tai hankkeen toteutuneista kokonaiskustannuksista. Avustuksen hyväksyttävät kustannukset määritellään avustuspäätöksessä ja sen liitteessä.
Hyväksyttäviksi kustannuksiksi luetaan palkoista tai palkkioista kutakin palkansaajaa kohden enintään määrä, joka vastaa 80 000 euron vuosipalkkaa lakisääteisine sivukuluineen. Palkka voidaan maksaa rahapalkkana tai luontoisetuina.
Avustuksen saajan taloudenhoito ja hallinto on järjestettävä asianmukaisesti.
Avustuksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä.
Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on hankeavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Opetus- ja kulttuuriministeriöllä on oikeus tehdä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia, jotka ovat tarpeellisia valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa (valtionavustuslain 16 §).
Avustuksen saajan tulee selvittää, onko sillä velvollisuus noudattaa hankintalakia, ja ottaa tämä toiminnassaan huomioon. Myös valtioon, kuntiin tai seurakuntiin kuulumaton avustuksen saaja voi olla velvollinen kilpailuttamaan hankintansa noudattaen hankintalain mukaisia menettelyitä.
- Jos avustuksen saaja täyttää julkisoikeudellisen laitoksen tunnusmerkit (esim. rahoituksesta yli puolet on julkista rahoitusta), avustuksen saajan tulee noudattaa hankintalakia kaikissa hankinnoissaan.
- Jos avustuksen saaja saa avustusta tiettyyn hankintaan yli 50 % hankinnan arvosta, saajan on tässä hankinnassa noudatettava hankintalakia.
(Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).
Opetus- ja kulttuuriministeriö on linjannut, että avustuksen saajan tulee pyytää tarjous useammalta kuin yhdeltä toimittajalta sellaisissa tavara- ja palveluhankinnoissa, jotka alittavat kansallisen kynnysarvon mutta joiden arvo ilman arvonlisäveroa ylittää 30 000 euroa.
Avustuksen käyttöön liittyy myös muita ehtoja ja rajoituksia. Katso avustusten ehdot ja rajoitukset kokonaisuudessaan.
Avustusten käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä. Selvitykseen sisältyy sekä talousraportointi että tuloksellisuusraportointi. Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on hankeavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Asiointipalvelussa haetuista ja myönnetyistä avustuksista selvitykset tehdään OKM:n asiointipalvelussa.
Paperilomakkeella haetuista avustuksista tehdään selvitykset ministeriölle avustussivulta linkitetyltä erillisellä selvityslomakkeella.
Lisätietoja
Sähköpostiosoitteet muotoa:
[email protected]
Kari Niemi-Nikkola, ylitarkastaja
puh. 0295 330 103
Tiia Liuskanto, hallinnollinen avustaja
puh. 0295 330 320
Asiointipalvelua koskevissa teknisissä kysymyksissä saa tukea osoitteesta: asiointipalvelu.okm(at)gov.fi