Hyppää sisältöön

Gustafsson: Grundskolans mål ännu inte nådda

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 31.8.2012 12.00
Pressmeddelande -

Undervisningsminister Jukka Gustafsson fokuserade på jämlikhet inom utbildning och på målsättningar inom den grundläggande utbildningen under sitt tal vid festseminariet Grundskolan 40 år i Rovaniemi. – En god utbildning innebär att självförtroendet och tron på den egna utvecklingen består. Det är en kraft som skall bära genom all utbildning efter skolan, och på vilken den andliga utvecklingen bygger. Det sade ministern, och citerade därmed grundskolans fader, R.H. Oittinen, undervisningsminister och överdirektör vid skolstyrelsen för fyrtio år sedan. Grundskolans viktigaste målsättning, jämlikhet inom utbildning, har förverkligats bra hos oss så till vida att elevens bakgrund har en mindre betydelse för inlärningsresultaten än i övriga PISA-länder. I vårt samhälle rådet en uppfattning om att grundskolan är ämnad för alla och att skolan är jämlik, betonade Gustafsson. I fråga om hur de ursprungliga målsättingarna förverkligats i grundskolan var ministern mera dyster. – Målet var att den sociala bakgrunden inte skall inverka på skolgången. I fråga om läskunnighet är skillnaden mellan de bästa och de sämsta skolorna enligt den färskaste PISA-undersökningen två och ett halvt år av studier, och vi kan förutspå en skolas matematiska resultat på basis av hur stor andel av elevernas fäder som har tagit studenten. Siffrorna kanske ser bra ut, men jag skulle inte gärna vilja se Oittinens min om man i denna situation skulle konstatera att saken är klar, att grundskolan har uppnått sina mål, sade Gustafsson. Han betonade också att han ser hoppfullt på framtiden och hänvisade till regeringens åtgärder för att minska skillnaderna. – Regeringens gemensamma riktlinje är att differentieringen i skolorna skall förhindras. Vi strävar efter att förnya kommunfinansieringen så att skolornas verksamhetsmiljö beaktas i de resurser som kommunerna får för den grundläggande utbildningen, betonade Gustafsson. – I budgetmanglingen, som avslutades i går, beslöt man att nästa år rikta 60 miljoner euro till att minska undervisningsgrupperna. Det är dubbelt så mycket som 2011. Det skall garantera att alla barn och unga i alla grundskolor får undervisning på hög nivå och en god utbildning. Ytterligare åtgärder för att minska skillnaderna mellan skolorna bereds för tillfället genom åtgärdsprogram för utbildningsmässig jämlikhet. Meningen är att programmet godkänns av statsrådet i december i år, sade Gustafsson. – Grundskolan behöver inte en ny riktning. Det finns arbete för tiotals år framåt med att nå de mål som redan finns. Liksom grundarna av grundskolan strävar vi efter att samhälle där elevens bakgrund inte påverkar hur utbildningen ter sig. Som John F. Kennedy sa: Vi gör inte det här för att det är lätt, utan för att det är svårt. För att det krävs all vår kapacitet, energi och kunskap för att förverkliga. Och vi kommer att lyckas, avslutade Gustafsson sitt tal. Ytterligare information: specialmedarbetare Aleksi Kalenius, tfn 040 125 1032

Undervisningsminister Jukka Gustafsson vid festseminariet om grundskolans historia och nuläge fredagen 31.8.2012 kl. 15. Fullmäktigesalen i Rovaniemi stadshus, Regeringsgatan 7, Rovaniemi

Jukka Gustafsson