Hyppää sisältöön

Arbetsgrupp föreslår ny specialiseringsutbildning

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 18.6.2013 7.28
Pressmeddelande -

En arbetsgrupp föreslår en ny specialiseringsutbildning för högutbildade i syfte att fördjupa sakkunskapen. Specialiseringsutbildningen ska bygga på högskolornas forsknings- och utvecklingskompetens samt profileringsområden. Man strävar efter en stark koppling till arbetslivet och et nära samarbete med högskolornas vetenskapliga, forsknings- och utvecklingsverksamhet.

Arbetsgruppsrapporten som överräcktes till undervisningsminister Krista Kiuru idag föreslår en ny specialiseringsutbildning som skulle ersätta de yrkesinriktade specialiseringsstudierna vid yrkeshögskolorna samt de specialiseringsutbildningar och -studier universiteten ordnar.

Den nya utbildningen ska ges författningsmässiga ramar, och därmed utgöra en ny form av utbildning vid sidan av examensinriktad utbildning samt fortbildning. Högskolorna skulle besluta om specialiseringsutbildningarna i samarbete med representanter för arbetslivet.

Specialiseringsutbildningen ska utgå från de behov som finns hos i arbetslivet verksamma personer som har sakkunskap eller eftersträvar sådan. Enligt förslaget skall en specialiseringsutbildning omfatta minst 30 studiepoäng. Inlärningen och påvisandet av den sakkunskap som ska uppnås skall ske i nära samarbete med arbetslivet.

Utbildningen skall enligt förslaget kunna finansieras ur olika källor. I första hand skulle utbildningen finansieras av utbildningsdeltagarna och deras arbetsgivare. Beloppet på den avgift som uppbärs för en specialiseringsutbildning skall enligt förslaget bestämmas av respektive högskola. Utbildningen kan även anvisas offentlig finansiering enligt samhällets behov.

- Jag ser det som oerhört viktigt att alla högskoleutbildade har en karriärstig inom synhåll, som stöds av en högklassig utbildning. Universitetens och yrkeshögskolornas forskning och kompetens bör kunna utnyttjas på ett mer omfattande sätt. De nya specialiseringsutbildningarna erbjuder goda möjligheter för just detta, säger undervisningsminister Krista Kiuru.

- Det är viktigt att vi hittar nya medel för att förlänga arbetskarriärerna. Nu föreslås två sätt att uppnå detta. Att komplettera högskoleutbildades kompetens och att fördjupa sakkunskapen kan förlänga arbetskarriärerna. Om personer som redan avlagt en examen söker sig till dessa utbildningar för att utöka sin kompetens istället för att igen gå en utbildning som leder examen, gör de plats för unga som utexamineras från andra stadiet och deras arbetskarriärer förlängs då övergången till högskolestudier påskyndas, betonar Kiuru.

Meningen är att reformen träder i kraft 1.1.2015.


Expertis i framkanten. Högskolornas nya specialiseringsutbildning . Undervisnings- och kulturministeriets arbetsgruppspromemorior och utredningar 2013:7  

Ytterligare information:
- Direktör Kirsi Kangaspunta, 0295 3 30136
- Undervisningsrådet Petri Haltia, 0295 3 30096
- Överinspektör Sanna Hirsivaara 0295 3 30111