Hyppää sisältöön

Yrkesexamenssystemet reformeras

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 2.12.2010 8.17
Pressmeddelande -

Undervisnings- och kulturministeriets styrningsgrupp föreslår en reform av yrkesexamenssystemet. Förslagen överräcktes till undervisningsminister Henna Virkkunen på torsdagen.

Enligt förslaget skall yrkesexamenssystemet utvecklas i tätt samarbete med arbetslivet så att examina motsvarar arbetsmarknadens behov och så att den kompetens en examen erbjuder kan utnyttjas på mer än en arbetsplats. Examensstrukturen skulle även i fortsättningen bestå av tre examenstyper (yrkesinriktade grundexamina, yrkesexamina och specialyrkesexamina), men man skall enligt förslaget slå fast tydligare kriterier för de olika examenstyperna. En examen skall i högre grad bestå av olika delar så att man snabbare kan reagera på ändringar i kompetensbehovet.

Styrningsgruppen föreslår att behovet av att förnya yrkesexamina och examenssystemet utvärderas årligen. På basis av utvärderingen förnyas i första hand grunderna för en examen och vid behov även hela examenssystemet.

Styrningsgruppen föreslår att undervisnings- och kulturministeriet handhar yrkesexamenssystemet och därtill hörande examina som en helhet inom samma förordning. Examensnamnen skulle bli mera enhetliga utgående från branschen eller verksamheten och i huvudsak alla examenstyper skulle få en examenstitel.

Examenstyper inom samma område, examina och delar inom en examen skall enligt förslaget bilda en gemensam examen som består av olika delar. På basis av reglerna för hur en examen utformas skall man slå fast vilka prestationer som krävs för varje enskild examenstyp och examen. Alla yrkesexamina och omfattningen av de olika delarna skall kunna mätas i ECVET-poäng. ECVET är ett europeiskt överföringssystem för yrkesutbildning som underlättar överföringen och erkännandet av studieprestationer för personer som skall avlägga examen. Användandet av ECVET-poäng skulle möjliggöra en klar definiering av hur en examen utformas samt att kombinera och jämföra olika delar av en examen.

För att öka examenssystemets flexibilitet föreslår man en ökad valbarhet i grunderna för alla examina inom examenstyperna så att det blir möjligt med flexibla val mellan olika branscher, examenstyper och examina. Dessutom föreslår man att man med hjälp av styrning, finansiering och utbildningsutbud uppmuntrar studerande att avlägga enskilda delar av en examen istället för en hel examen om den studerande redan tidigare har avlagt en yrkesexamen och uppdaterar sin kunskap.

- - -

Ytterligare information: undervisningsrådet Seija Rasku, tfn 09 1607 6963, regeringsrådet Merja Leinonen, tfn 09 1607 7265

Arbetsgruppens förslag