Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelma
OKM027:00/2021 Kehittäminen
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelma on osa hallitusohjelman toimeenpanoa. Ohjelma toteuttaa hallituksen tavoitteita osaamistason nostamisesta sekä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden lisäämisestä.
Hankkeen eteneminen
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmä
1.5.2021 – 31.12.2022 Työryhmä
Asiakirjat
-
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän jäsenmuutos PDF
6.9.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän jäsenmuutokset PDF
16.5.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän jäsenmuutos PDF
1.4.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän jäsenmuutos PDF
31.12.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän jäsenmuutokset PDF
23.11.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän puheenjohtajan vaihtaminen PDF
9.8.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
28.5.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelma 2021–2022 – seurantaryhmän asettaminen PDF
19.4.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän 1. kokous
11.5.2021 Kokous
Asiakirjat
-
Seurantaryhmän 1. kokous pöytäkirja 11.5.2021 PDF
11.5.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän 2. kokous
15.6.2021 Kokous
Asiakirjat
-
Seurantaryhmän 2. kokous pöytäkirja 15.6.2021 PDF
15.6.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän 3. kokous
24.8.2021 Kokous
Asiakirjat
-
Seurantaryhmän 3. kokous pöytäkirja 24.8.2021 PDF
24.8.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän 4. kokous
5.10.2021 Kokous
Asiakirjat
-
Seurantaryhmän 4. kokous pöytäkirja 5.10.2021 PDF
5.10.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän 5. kokous
9.11.2021 Kokous
Asiakirjat
-
Seurantaryhmän 5. kokous pöytäkirja 9.11.2021 PDF
9.11.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän 6. kokous
14.12.2021 Kokous
Asiakirjat
-
Seurantaryhmän 6. kokous pöytäkirja 14.12.2021 PDF
14.12.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän 7. kokous
25.1.2022 Kokous
Asiakirjat
-
Seurantaryhmän 7. kokous pöytäkirja 25.1.2022 PDF
25.1.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän 8. kokous
8.3.2022 Kokous
Asiakirjat
-
Seurantaryhmän 8. kokous pöytäkirja 8.3.2022 PDF
8.3.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän 9. kokous
1.4.2022 Kokous
Asiakirjat
-
Seurantaryhmän 9. kokous pöytäkirja 1.4.2022 PDF
1.4.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän 10. kokous
6.5.2022 Koulutus
Asiakirjat
-
Seurantaryhmän 10. kokous pöytäkirja 6.5.2022 PDF
6.5.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän 11. kokous
7.6.2022 Kokous
Asiakirjat
-
Seurantaryhmän 11. kokous pöytäkirja 7.6.2022 PDF
7.6.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lausuntokierros lukiokoulutuksen laatustrategian luonnoksesta
23.8.2022 – 30.9.2022 Lausuntokierros
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Asiakirjat
-
Tiivistelmä lausunnoista lukiokoulutuksen laatustrategian luonnoksesta PDF
18.10.2023 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Lausuntopyyntö lukiokoulutuksen laatustrategian luonnoksesta PDF
23.8.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Lukiokoulutuksen laatustrategia -luonnos PDF
23.8.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän 12. kokous
25.11.2022 Kokous
Asiakirjat
-
Lukiokoulutuksen laatu 12. kokous pöytäkirja 25.11.2022 PDF
25.11.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero OKM027:00/2021
Asianumerot VN/5061/2021
Asettaja opetus- ja kulttuuriministeriö
Toimikausi/aikataulu 1.5.2021 – 31.12.2022
Asettamispäivä 20.4.2021
Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita
Marin
Strategiset kokonaisuudet Osaamisen, sivistyksen ja innovaatioiden Suomi
Tavoite Koulutus rakentaa yhteiskunnallista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta
Tavoitteet ja tuotokset
Ohjelman tavoitteena on parantaa lukiokoulutuksen laatua ja saavutettavuutta systeemisesti ja pitkäjänteisesti, edistää ja tukea hyvinvointia sekä osaamistason nostamista, vahvistaa koulutuksen tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja edistää oppimiserojen kaventumista, tukea ja edistää oppivelvollisuuden laajentamisen toimeenpanoa sekä jatkuvan oppimisen uudistuksen valmistelua, parantaa osaamisen laatua jatkamalla ja tukemalla lukiolain ja opetussuunnitelmien toimeenpanoa, tukea lukiokoulutuksen järjestäjiä laadunhallinnan kehittämisessä, laadun jatkuvassa parantamisessa sekä sitä tukevan toimintakulttuurin kehittämisessä ja edistää lukiokoulutuksen saavutettavuutta.
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelmaa tukevan seurantaryhmän tehtävänä on seurata ja tukea ohjelman toimeenpanoa sekä arvioida siinä tehtävien toimenpiteiden kokonaisvaikutuksia. Lisäksi tehtävänä on valmistella ehdotus lukiokoulutuksen laatustrategiaksi ja toimenpide-ehdotukset sen toteuttamiseksi. Ehdotuksen tulee kattaa kaikki lukiokoulutuksen kansallisen laatujärjestelmän osat, kuten koulutuksen järjestäjän laadunhallinta, kansallinen lukiokoulutuksen ohjaus ja koulutuksen ulkopuolinen arviointi.
Tiivistelmä
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelma on osa hallitusohjelman toimeenpanoa. Ohjelma toteuttaa hallituksen tavoitteita osaamistason nostamisesta sekä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden lisäämisestä.
Lähtökohdat
Lukiokoulutuksen alueellinen saavutettavuus on ollut toistaiseksi varsin hyvä. Vuonna 2019 korkeintaan 10 kilometrin päässä lukiosta asui 85 % ja korkeintaan 30 kilometrin päässä liki kaikki lukion aloittamisikäisistä 15-vuotiaista nuorista. Alueelliset erot ovat kuitenkin suuria. Lisäksi toisen asteen ikäluokkien tuleva kehitys haastaa lukiokoulutuksen saavutettavuutta etenkin harvaan asutuilla alueilla.
2010-luvun alhainen syntyvyys heijastuu 2030-luvun alussa lukiokoulutuksen ikäluokkiin. Nuorten määrä vähenee enemmän kuin yhdeksässä kunnassa kymmenestä kaikkiaan noin 90 000 kouluikäisellä nuorella vuoteen 2040 mennessä. Sisäinen muuttoliike polarisoi edelleen väestönkehitystä. Alueellinen eriytymiskehitys asettaa merkittäviä haasteita lukiokoulutuksen yhdenvertaiselle toteutumiselle ja koulutuksen alueelliselle saavutettavuudelle.
Äidinkieleltään muuta kuin suomea, ruotsia tai saamea puhuvien lukiolaisten määrä on kasvanut koko 2000-luvun, ja kasvun ennakoidaan jatkuvan. Vieraskielistä opetusta tarjoavissa lukioissa opiskelijoita oli 1 959 vuonna 2019. Vieraskielisiä lukio-opiskelijoita on jo useita tuhansia ja heistä suurin osa asuu viidessä suurimmassa kaupungissa. Maahanmuuttotaustaiset ja vieraskieliset opiskelijat ovat kuitenkin edelleen olleet aliedustettuina lukiokoulutuksessa. Vieraskielisten opiskelijoiden mahdollisuudet saada tarvitsemaansa kielellistä tukea tai ylimääräistä tukiopetusta vaihtelevat.
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman tavoitteena on kehittää lukiokoulutuksen toimintatapoja, käytänteitä sekä kannustimia siten, että kaikilla opiskelijoilla on taustasta riippumatta mahdollisuus opiskella lukiokoulutuksessa ja suorittaa ylioppilastutkinto.
Lisätietoja
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman toimenpiteet muodostavat toisiinsa sidoksissa olevan kokonaisuuden, joka tukee lukiokoulutuksen kokonaisvaltaista kehittämistä. Kaikissa toimenpidekokonaisuuksissa läpileikkaavina teemoina ovat opiskelijalähtöisyys sekä yhteisöllisyyden, hyvinvoinnin ja turvallisuuden vahvistaminen.
Alustavat laatu-ja saavutettavuusohjelman toimenpidekokonaisuudet ovat:
1. Vahvistamme laadunhallinnan ja -kehittämisen perustaa laatimalla lukiokoulutuksen laatustrategian ja sitä toteuttavat toimenpide-esitykset.
2. Tuemme laatustrategian linjausten mukaisesti lukiokoulutuksen toiminta- ja laatukulttuurin kehittämistä siten, että laadunhallinta ja -kehittäminen huomioi lukiokoulutuksen paikallisen opetussuunnitelman toteuttamista.
3. Kehitämme ohjaukseen laatua kansallisilla ja yhtenäisillä toimintatavoilla sekä tuemme opiskelijoiden yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia myös digitaalisia ratkaisuja hyödyntäen.
4. Parannamme edellytyksiä hyödyntää digitaalisia ratkaisuja oppimisen, ohjaamisen ja toiminnan tukena lukiokoulutuksen laadun ja saavutettavuuden turvaamiseksi.
5. Vahvistamme lukiokoulutuksen saavutettavuutta, yhdenvertaisuutta, verkostoitumista ja kansainvälisyyttä.
Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman mukaisesti toisen asteen koulutuksessa havaittuihin laatuongelmiin puututaan välittömästi, jotta koulutuksen laatua, opettajien työskentelyedellytyksiä ja nuorten hyvinvointia voidaan tietopohjaisesti vahvistaa kaikissa lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa. Erityisesti otetaan huomioon lähiopetus- ja ohjausresurssien riittävyys muuttuneisiin vaatimuksiin nähden. Hallitusohjelman tavoitteiden toteuttamiseksi opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistää lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman, jota toteutetaan vuosien 2021–2022 aikana.
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelma tukee osaltaan hallituksen keskeisten koulutuspoliittisten uudistusten, kuten oppivelvollisuuden laajentamisen ja jatkuvan oppimisen uudistuksen toimeenpanoa. Ohjelma kytkeytyy muiden koulutusasteiden laadun ja tasa-arvon kehittämisohjelmien (Oikeus osata ja Oikeus oppia -ohjelmat) sekä opinto-ohjauksen kehittämisohjelman sekä kiusaamisen ehkäisemisohjelman toteuttamiseen.
-
Tiivistelmä lausunnoista lukiokoulutuksen laatustrategian luonnoksesta PDF
18.10.2023 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Lausuntopyyntö lukiokoulutuksen laatustrategian luonnoksesta PDF
23.8.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Lukiokoulutuksen laatustrategia -luonnos PDF
23.8.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lausuntokierros lukiokoulutuksen laatustrategian luonnoksesta
23.8.2022 – 30.9.2022 Lausuntokierros
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Asiakirjat
Lausuntokierros lukiokoulutuksen laatustrategian luonnoksesta
23.8.2022 – 30.9.2022 Lausuntokierros
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Asiakirjat
-
Tiivistelmä lausunnoista lukiokoulutuksen laatustrategian luonnoksesta PDF
18.10.2023 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Lausuntopyyntö lukiokoulutuksen laatustrategian luonnoksesta PDF
23.8.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Lukiokoulutuksen laatustrategia -luonnos PDF
23.8.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Hankkeen asettaminen
-
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelma 2021–2022 – seurantaryhmän asettaminen PDF
19.4.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Hankkeen toteuttaminen
-
Lukiokoulutuksen laatu 12. kokous pöytäkirja 25.11.2022 PDF
25.11.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Seurantaryhmän 11. kokous pöytäkirja 7.6.2022 PDF
7.6.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Seurantaryhmän 10. kokous pöytäkirja 6.5.2022 PDF
6.5.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Seurantaryhmän 9. kokous pöytäkirja 1.4.2022 PDF
1.4.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Seurantaryhmän 8. kokous pöytäkirja 8.3.2022 PDF
8.3.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Seurantaryhmän 7. kokous pöytäkirja 25.1.2022 PDF
25.1.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Seurantaryhmän 6. kokous pöytäkirja 14.12.2021 PDF
14.12.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Seurantaryhmän 5. kokous pöytäkirja 9.11.2021 PDF
9.11.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Seurantaryhmän 4. kokous pöytäkirja 5.10.2021 PDF
5.10.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
LaadukasLukio PDF
2.9.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Seurantaryhmän 3. kokous pöytäkirja 24.8.2021 PDF
24.8.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Seurantaryhmän 2. kokous pöytäkirja 15.6.2021 PDF
15.6.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Seurantaryhmän 1. kokous pöytäkirja 11.5.2021 PDF
11.5.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lausuntomenettely
-
Tiivistelmä lausunnoista lukiokoulutuksen laatustrategian luonnoksesta PDF
18.10.2023 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Sivistystyönantajat ry; lausunto PDF
30.9.2022 Sivistystyönantajat ry
-
Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä; lausunto PDF
30.9.2022 Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä
-
Finlands svenska lärarförbund FSL rf; lausunto PDF
30.9.2022 Finlands Svenska Lärarförbund FSL rf
-
Tampereen kaupunki; lausunto PDF
30.9.2022 Tampereen kaupunki (1)
-
SLEO Ry - Suomen lukioiden erityisopettajien yhdistys; lausunto PDF
30.9.2022 SLEO Ry - Suomen lukioiden erityisopettajien yhdistys
-
SLEO Ry - Suomen lukioiden erityisopettajien yhdistys; lausunto PDF
30.9.2022 SLEO Ry - Suomen lukioiden erityisopettajien yhdistys
-
Ylöjärven kaupunki; lausunto PDF
30.9.2022 Ylöjärven kaupunki
-
30.9.2022 STTK ry
-
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia; lausunto PDF
30.9.2022 Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia
-
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia; lausunto PDF
30.9.2022 Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia
-
Kuhmoisten kunta; lausunto PDF
30.9.2022 Kuhmoisten kunta
-
30.9.2022 Pro Lukio ry
-
Suomen Kuurosokeat ry; lausunto PDF
30.9.2022 Suomen Kuurosokeat ry
-
Kuurojen Liitto ry; lausunto PDF
30.9.2022 Kuurojen Liitto ry
-
Elinkeinoelämän keskusliitto EK; lausunto PDF
30.9.2022 Elinkeinoelämän Keskusliitto EK
-
Espoon kaupunki, kasvun ja oppimisen toimiala; lausunto PDF
30.9.2022 Espoon kaupunki, kasvun ja oppimisen toimiala
-
Jyväskylän yliopisto; lausunto PDF
30.9.2022 Jyväskylän yliopisto
-
Finlands Svenska Skolungdomsförbund FSS rf; lausunto PDF
30.9.2022 Finlands Svenska Skolungdomsförbund FSS rf
-
Tampereen yliopiston normaalikoulu; lausunto PDF
30.9.2022 Tampereen yliopiston normaalikoulu
-
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT; lausunto PDF
30.9.2022 Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT
-
Kangasalan kaupunki; lausunto PDF
30.9.2022 Kangasalan kaupunki (1)
-
Suomen Kuntaliitto ry; lausunto PDF
30.9.2022 Suomen Kuntaliitto ry
-
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry; lausunto PDF
30.9.2022 Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry
-
Helsingin kaupunki; lausunto PDF
29.9.2022 Helsingin kaupunki
-
Talous ja nuoret TAT ry; lausunto PDF
29.9.2022 Talous ja nuoret TAT ry
-
Helsingin yliopisto; lausunto PDF
29.9.2022 Helsingin yliopisto
-
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry; lausunto PDF
29.9.2022 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
-
Yksityiskoulujen Liitto ry; lausunto PDF
29.9.2022 Yksityiskoulujen Liitto ry (1)
-
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus; lausunto PDF
29.9.2022 Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (1)
-
Suomen opinto-ohjaajat SOPO ry; lausunto PDF
29.9.2022 Suomen opinto-ohjaajat SOPO ry
-
29.9.2022 Nakkilan kunta (1)
-
29.9.2022 Kirkkohallitus
-
Suomussalmen kunta; lausunto PDF
29.9.2022 Suomussalmen kunta (1)
-
29.9.2022 Opetushallitus
-
Sodankylän kunta; lausunto PDF
29.9.2022 Sodankylän kunta (1)
-
Suomen Opiskelija-Allianssi - OSKU ry; lausunto PDF
28.9.2022 Suomen Opiskelija-Allianssi - OSKU ry (1)
-
28.9.2022 Lohjan kaupunki (2)
-
Aikuislukioliitto ry; lausunto PDF
28.9.2022 Aikuislukioliitto ry
-
Kaarinan kaupunki; lausunto PDF
28.9.2022 Kaarinan kaupunki
-
28.9.2022 Akava ry
-
Itä-Suomen suomalais-venäläisen koulun säätiö sr; lausunto PDF
28.9.2022 Itä-Suomen suomalais-venäläisen koulun säätiö sr
-
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry; lausunto PDF
28.9.2022 Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
-
Sonkajärven kunta; lausunto PDF
28.9.2022 Sonkajärven kunta (1)
-
Ylioppilastutkintolautakunta YTL; lausunto PDF
28.9.2022 Ylioppilastutkintolautakunta YTL
-
Åbo Akadmis utlåtande om gymnasieutbildningens kvalitetsstrategi SEP 2022.pdf PDF
27.9.2022 Åbo Akademi
-
27.9.2022 Oulun kaupunki
-
Janakkalan kunta; lausunto PDF
27.9.2022 Janakkalan kunta (1)
-
Suomen Rehtorit ry; lausunto PDF
27.9.2022 Suomen Rehtorit ry
-
Suomen Lähilukioyhdistys ry; lausunto PDF
27.9.2022 Suomen Lähilukioyhdistys ry
-
Imatran kaupunki; lausunto PDF
27.9.2022 Imatran kaupunki
-
Suomen Lukiolaisten Liitto ry (SLL); lausunto PDF
27.9.2022 Suomen Lukiolaisten Liitto ry (SLL)
-
Vantaan kaupunki (1); lausunto PDF
26.9.2022 Vantaan kaupunki (1)
-
26.9.2022 Kaustisen kunta
-
Opetusalan ammattijärjestö OAJ ry; lausunto PDF
23.9.2022 Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
-
Lieksan kaupunki; lausunto PDF
23.9.2022 Lieksan kaupunki (1)
-
Vammaisfoorumi ry; lausunto PDF
23.9.2022 Vammaisfoorumi ry
-
SASKY koulutuskuntayhtymä; lausunto PDF
22.9.2022 SASKY koulutuskuntayhtymä
-
Lieksan kaupunki; lausunto PDF
22.9.2022 Lieksan kaupunki (1)
-
Alavuden kaupunki; lausunto PDF
21.9.2022 Alavuden kaupunki (1)
-
Orimattilan kaupunki; lausunto PDF
21.9.2022 Orimattilan kaupunki (1)
-
Kankaanpään kaupunki; lausunto PDF
20.9.2022 Kankaanpään kaupunki
-
Hankasalmen kunta; lausunto PDF
20.9.2022 Hankasalmen kunta
-
Suomen Yrittäjät ry; lausunto PDF
14.9.2022 Suomen Yrittäjät ry
-
Lausunto Lukiokoulutuksen laatustrategian luonnoksesta PDF
8.9.2022 Kuusamon kaupunki (1)
-
Savon koulutuskuntayhtymä; lausunto PDF
6.9.2022 Savon koulutuskuntayhtymä
-
Kulosaaren yhteiskoulun osakeyhtiö; lausunto PDF
2.9.2022 Kulosaaren yhteiskoulun osakeyhtiö
-
Lausuntopyyntö lukiokoulutuksen laatustrategian luonnoksesta PDF
23.8.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Lukiokoulutuksen laatustrategia -luonnos PDF
23.8.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Päätös jatkoajasta, hankemuutoksesta tai hankekokoonpanon muuttamisesta
-
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän jäsenmuutos PDF
6.9.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän jäsenmuutokset PDF
16.5.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän jäsenmuutos PDF
1.4.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän jäsenmuutos PDF
31.12.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän jäsenmuutokset PDF
23.11.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmän puheenjohtajan vaihtaminen PDF
9.8.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
28.5.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Tornberg, Aki
Opetusneuvos
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
20.4.2021 – 31.12.2022