Ytterligare satsningar på undervisningen i svenska eller finska som andraspråk

I enlighet med det beslut som statsminister Orpos regering fattade vid sin halvtidsöversyn våren 2025 inleder undervisnings- och kulturministeriet åtgärder för att uppdatera grunderna för lärokursen i svenska eller finska som andraspråk (S2) och för att stödja utvecklingsåtgärderna nationellt. Åtgärderna stöds med ett tilläggsanslag på åtta miljoner euro.
Undervisnings- och kulturministeriet har gett Utbildningsstyrelsen i uppdrag att utveckla pedagogiken i undervisningen i S2-lärokursen (svenska som andraspråk och litteratur, suomi toisena kielenä ja kirjallisuus) genom att uppdatera lärokursen i de riksomfattande grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. Uppdateringsarbetet ska vara klart senast den 30 januari 2026.
De reviderade lokala läroplanerna för den grundläggande utbildningen ska tas i bruk senast den 1 augusti 2026. Uppdateringarna syftar till att förtydliga kriterierna för att delta i undervisning enligt S2-lärokursen och metoderna för att välja lärokursen. Övergången mellan lärokurserna ska göras smidigare och kontinuiteten i undervisningen i svenska och finska stärkas.
Undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen kommer samtidigt, med anslag från ramförhandlingarna, att inleda åtgärder för att stödja utbildningsanordnarna i utvecklingen av S2-lärokursen i enlighet med de uppdaterade läroplansgrunderna.
År 2026 kommer Utbildningsstyrelsen dessutom att utlysa statsunderstöd till utbildningsanordnarna för att stödja uppdateringen av läroplansgrunderna. Utbildningsstyrelsen kommer också att ta fram material till stöd för uppdateringarsarbetet och bedömningen av språkkunskaper.
- Genom tilläggssatsningen på S2-undervisningen stärks kunskaperna i svenska och finska hos barn och unga med invandrarbakgrund. Det är viktigt att S2-undervisning erbjuds endast de elever som har nytta av den och att målet med undervisningen är att övergå till lärokursen i svenska eller finska och litteratur, säger undervisningsminister Anders Adlercreutz.
Som grund för utvecklingsåtgärderna används undervisnings- och kulturministeriets och Utbildningsstyrelsens gemensamma åtgärdsprogram för att stödja inlärnings- och skolgångsfärdigheterna hos elever med invandrarbakgrund i den grundläggande utbildningen (Kieppi). I åtgärdsprogrammet deltar utbildningsanordnare, forskare och olika experter. En av arbetsgrupperna i projektets styrgrupp har behandlat undervisningen i S2-lärokursen och övergången till undervisning enligt S1-lärokursen.
Mer information: Sini Keinonen, specialsakkunnig, undervisnings- och kulturministeriet, tfn 0295 330 298