Ruotsinkielisen koulutuksen kokonaisselvitys
Ruotsinkielisen koulutuksen kokonaisselvitys: erityispiirteet, haasteet ja kehittämistarpeet
OKM063:00/2020 Development
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website
Opetus- ja kulttuuriministeriö on käynnistänyt ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen ja koulutuksen selvitystyön. Selvitys kattaa koko koulutuskentän. Selvitystyössä tarkastellaan ruotsinkielisen koulutuksen erityispiirteitä ja kehittämistarpeita ja laaditaan toimenpide-ehdotuksia. Selvityshenkilöksi on nimitetty Gun Oker-Blom.
Project status
Avainhenkilöhaastattelut
18.2.2020 – 18.11.2020 Hearing
Selvityshenkilö haastattelee noin 40 avainhenkilöä koulutussektorin kaikilta alueilta.
Dialogiseminaari ja työpaja
28.2.2020 Hearing
Hörande: Dialogseminarium och workshopi Helsingfors – 28.2.2020
Verkkokuuleminen
13.5.2020 – 10.6.2020 Hearing
Laaja verkkokysely ruotsinkielisen koulutuksen erityispiirteistä, tarpeista ja kehittämishaasteista touko-kesäkuussa 2020 kaikille koulutuksen kehittämisestä kiinnostuneille.
Ruotsinkielisen koulutuksen erityispiirteet, haasteet ja kehittämistarpeet. Väliraportti.
15.9.2020 Temporary reporting
Gun Oker-Blom: Ruotsinkielisen koulutuksen kokonaisselvitys. Erityispiirteet, haasteet ja kehittämistarpeet.
Väliraportti 15.9.2020.
Loppuraportti
15.9.2020 – 11.3.2021 Reporting
Hallitusohjelman mukaisesti laaditaan kokonaisselvitys ruotsinkielisen koulutuksen erityispiirteistä, haasteista ja kehittämistarpeista ja laaditaan toimenpide-ehdotukset yhdenvertaisuuden takaamiseksi. Selvitys kattaa koulutuskentän varhaiskasvatuksesta korkea-asteen koulutukseen.
Julkistustilaisuus
11.3.2021 Briefing
Loppuraportin toimenpide-ehdotusten julkistus
Levittämisseminaari ja työpaja
1.9.2021 – 30.9.2021 Training
Linjausten mukaisten toimenpiteiden käynnistäminen ja vaikutukset
Basic information In progress
Project number OKM063:00/2020
Case numbers OKM/72/592/2019 , VN/2274/2020
Set by Ministry of Education and Culture
Term/schedule 1.1.2020 – 30.9.2021
Date of appointment 19.12.2019
- Early childhood education and care
- General education
- Higher education and research
- Vocational education and training
- settlement of matters
- tertiary education
- measures (procedures)
- educational systems
- occupational education
- general upper secondary education
- development work
- development programmes
- supply of education
- levels of education
- education and training
- Swedish language
- reports (publications)
- liquidators
- fields of training
- Swedish speakers
- basic education
Relation to the Government Programme
Marin
Strategiset kokonaisuudet Osaamisen, sivistyksen ja innovaatioiden Suomi
Tavoite The level of education and competence among the population will rise at all levels of education, differences in learning outcomes will decrease, and educational equality will increase
Goals and results
1) Laatia selvitys ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen ja koulutuksen erityispiirteistä, haasteista ja kehittämistarpeista käytettävissä olevien aineistojen, tilannekatsausten, kuulemistilaisuuksien ja vuorovaikutteisten työmuotojen perusteella.
2) Laatia toimenpide-ehdotukset selvityksessä esille tulleiden kehittämistarpeiden perusteella.
Summary
Opetus- ja kulttuuriministeriö on käynnistänyt ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen ja koulutuksen selvitystyön. Selvitys kattaa koko koulutuskentän. Selvitystyössä tarkastellaan ruotsinkielisen koulutuksen erityispiirteitä ja kehittämistarpeita ja laaditaan toimenpide-ehdotuksia. Selvityshenkilöksi on nimitetty Gun Oker-Blom.
Starting points
Kokonaiskuvaa ruotsinkielisestä koulutuksesta ei tällä hetkellä ole saatavilla. Laadukkaan ruotsinkielisen koulutuksen turvaaminen edellyttää riittävää koulutustarjontaa. Koulutustarjonnan tarpeiden arvioimiseksi tarvitaan kattava kuva nykytilanteesta ja arvio tulevista tarpeista.
Additional information
Selvitys liittyy hallitusohjelman tavoitteisiin, joiden päämääränä on koulutus- ja osaamistason nostaminen kaikilla koulutusasteilla, oppimiserojen kaventuminen ja koulutuksellisen tasa-arvon lisääntyminen. Osana tasa-arvon vahvistamista ja osaamistason nostoa on tärkeää saada tietoa kaikkien ruotsinkielisten lasten, nuorten ja aikuisten osaamisesta ja koulutusmahdollisuuksista.
Selvitystyössä kuullaan valtakunnallisesti ja alueellisesti ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen, koulutuksen ja tutkimuksen kannalta keskeisiä toimijoita sekä yhteiskunnan keskeisiä sidosryhmiä. Kuulemisissa kiinnitetään erityistä huomiota ruotsinkielisen koulutuksen saatavuuteen ja monipuolisuuteen sekä ruotsinkielisiin työvoimatarpeisiin. Selvitystyössä tarkastellaan myös ruotsinkielisen oppimateriaalin saatavuutta. Työn tueksi on asetettu seurantaryhmä.
Avainhenkilöhaastattelut
18.2.2020 – 18.11.2020 Hearing
Selvityshenkilö haastattelee noin 40 avainhenkilöä koulutussektorin kaikilta alueilta.
Dialogiseminaari ja työpaja
28.2.2020 Hearing
Hörande: Dialogseminarium och workshopi Helsingfors – 28.2.2020
Verkkokuuleminen
13.5.2020 – 10.6.2020 Hearing
Laaja verkkokysely ruotsinkielisen koulutuksen erityispiirteistä, tarpeista ja kehittämishaasteista touko-kesäkuussa 2020 kaikille koulutuksen kehittämisestä kiinnostuneille.
Avainhenkilöhaastattelut
18.2.2020 – 18.11.2020 Hearing
Selvityshenkilö haastattelee noin 40 avainhenkilöä koulutussektorin kaikilta alueilta.
Dialogiseminaari ja työpaja
28.2.2020 Hearing
Hörande: Dialogseminarium och workshopi Helsingfors – 28.2.2020
Verkkokuuleminen
13.5.2020 – 10.6.2020 Hearing
Laaja verkkokysely ruotsinkielisen koulutuksen erityispiirteistä, tarpeista ja kehittämishaasteista touko-kesäkuussa 2020 kaikille koulutuksen kehittämisestä kiinnostuneille.
Setting-up and organisation
-
Seurantaryhmän asettamispäätös
9.11.2020 Sanna Vahtivuori-Hänninen
Ruotsinkielisen koulutuksen seurantaryhmän asettamispäätös
-
Selvityshenkilön asettamispäätös
19.12.2019 Sanna Vahtivuori-Hänninen
Päätös selvityshenkilön asettamisesta
Steering group
Person
Role, Term
Oker-Blom, Gun
Utredare
Ministry of Education and Culture
Role: Reviewer
1.1.2020 – 30.9.2021
Karlsson, Ulla-Jill
NEUVOTTELEVA VIRKAMIES
Ministry of Education and Culture
Role: Secretary
1.1.2020 – 30.9.2021
Mikander, Anna
Undervisningsråd
Ministry of Education and Culture
Role: Secretary
1.1.2020 – 30.9.2021
Vahtivuori-Hänninen, Sanna
Specialsakkunnig
Ministry of Education and Culture
Role: Secretary
1.1.2020 – 30.9.2021
Vahtivuori-Hänninen, Sanna
Erityisasiantuntija
Ministry of Education and Culture
Role: Project contact person
1.1.2020 – 30.9.2021
Vahtivuori-Hänninen, Sanna
Erityisasiantuntija
Ministry of Education and Culture
Role: Person in charge
1.1.2020 – 30.9.2021
Monitoring group
Person
Role, Term
Forsskåhl, Mona
direktör
Arcada
Role: Chair
1.1.2020 – 28.2.2021
Oker-Blom, Gun
selvityshenkilö
Ministry of Education and Culture
Role: Reviewer
1.1.2020 – 28.2.2021
Oker-Blom, Gun
selvityshenkilö
Ministry of Education and Culture
Role: Expert
1.1.2020 – 28.2.2021
Backlund-Kärjenmäki, Elisabeth
Rektor
Vasa övningsskola, Åbo Akademi
Role: Member
1.1.2020 – 28.2.2021
Damlin, Inger
Förbundsordförande
Finlands svenska lärarförbund
Role: Member
1.1.2020 – 28.2.2021
Gripenberg, Max
direktör
Optima
Role: Member
1.1.2020 – 28.2.2021
Hemström, Evald
Ämneslärare
Lagstads skola, Esbo
Role: Member
1.1.2020 – 28.2.2021
Holm, Gunilla
professor
Helsigfors Universitet
Role: Member
1.1.2020 – 28.2.2021
Kalland, Mirjam
professor
Helsinfors Universitet
Role: Member
1.1.2020 – 28.2.2021
Lindberg, Minna
erityisasiantuntija
Kuntaliitto
Role: Member
1.1.2020 – 28.2.2021
Mikkola, Armi
Sakkunnig
Ministry of Education and Culture
Role: Member
1.1.2020 – 28.2.2021
Nordin, Henrika
Verksamhetsledare
Bildningsalliansen rf
Role: Member
1.1.2020 – 28.2.2021
Pärnänen, Marianne
Rektor
Katedralskolan i Åbo
Role: Member
1.1.2020 – 28.2.2021
Sahlström, Fritjof
Dekan
Åbo Akademi
Role: Member
1.1.2020 – 28.2.2021
Sundqvist, Rolf
Bildningsdirektör
Pedersöre kommun
Role: Member
1.1.2020 – 28.2.2021
Tirronen, Jenni
Chefen för svenskspråkig småbarnspedagogik
Helsingfors
Role: Member
1.1.2020 – 28.2.2021
Torsell, Kurt
Direktör
Utbildningsstyrelsen
Role: Member
1.1.2020 – 28.2.2021
Wegelius, Alexandra
Förbundsordförande
Finlands svenska skolungdomsförbund
Role: Member
1.1.2020 – 28.2.2021
Permanent experts
Person
Role, Term
Lindroos, Minka
assistentti
Utbildningsstyrelsen
Role: Secretary
1.1.2020 – 30.9.2021