Valitse kieli:
This page is in Finnish. Go to the English site »
Or choose language:
Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »
Eller välj språk:
Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »
Dahje vállje giela:
Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »
Или выберите язык:
Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »
Ou choisir la langue:
Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »
Oder wählen Sie Ihre Sprache:
Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »
Tai valitse kieli:
Choose language:
Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »
Eller välj språk:
Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »
Или выберите язык:
Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »
Dahje vállje giela:
Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »
Ou choisir la langue:
Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »
Oder wählen Sie Ihre Sprache:
Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »
Tai valitse kieli:
This page is in Swedish. Go to the English site »
Or choose language:
Välj språk:
Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »
Или выберите язык:
Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »
Dahje vállje giela:
Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »
Ou choisir la langue:
Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »
Oder wählen Sie Ihre Sprache:
Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »
Tai valitse kieli:
This page is in North Saami. Go to the English site »
Or choose language:
Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »
Eller välj språk:
Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »
Или выберите язык:
Vállje giela:
Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »
Ou choisir la langue:
Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »
Oder wählen Sie Ihre Sprache:
Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »
Tai valitse kieli:
This page is in Russian. Go to the English site »
Or choose language:
Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »
Eller välj språk:
Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »
Dahje vállje giela:
выберите язык:
Cette page est en russe. Aller sur le site en français »
Ou choisir la langue:
Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »
Oder wählen Sie Ihre Sprache:
Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »
Tai valitse kieli:
This page is in French. Go to the English site »
Or choose language:
Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »
Eller välj språk:
Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »
Dahje vállje giela:
Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »
Или выберите язык:
Choisir la langue:
Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »
Oder wählen Sie Ihre Sprache:
Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »
Tai valitse kieli:
This page is in German. Go to the English site »
Or choose language:
Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »
Eller välj språk:
Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »
Или выберите язык:
Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »
Ou choisir la langue:
Wählen Sie Ihre Sprache:
The United Nations (UN) works for human rights, equality, social rights, tolerance and peace. Finland became a member in 1955. The implementation of the 2030 Agenda for Sustainable Development and the achievement of its goals are topical issues within the UN system. Finland is committed to implement the Agenda. Education, research and culture provide a means for implementing the global goals.
The Ministry of Education and Culture participates in the UN activities and contributes to the preparation of relevant matters within the Finnish government in close cooperation with the Ministry for Foreign Affairs. Within the remit of the Ministry of Education and Culture, especially important UN organisations are UNESCO and WIPO. The economic and social council ECOSOC also deals with many matters closely relating to the Ministry's sector.
The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization UNESCO works in the fields of education, natural sciences, social and human sciences, culture, communication, and information. It has 195 Member States; Finland became a member in 1956.
According to its Constitution, UNESCO seeks "to contribute to peace and security by promoting collaboration among nations through education, science and culture in order to further universal respect for justice, for the rule of law and for the human rights and fundamental freedoms which are affirmed for the peoples of the world, without distinction of race, sex, language or religion, by the Charter of the United Nations".
Finnish UNESCO policy is outlined by the Ministry of Education and Culture together with the Ministry for Foreign Affairs, other Ministries and the Permanent Delegations of Finland to UNESCO and to the OECD. Finland’s aim is to strengthen the role of UNESCO as part of the international multilateral system and to support the organization to focus on issues where it generates added value in relation to other international actors. Implementation of the 2030 Agenda for Sustainable Development significantly steers the activities of the entire United Nations system. Therefore, Finland supports also UNESCO's work for the effective implementation of the 2030 Agenda. In addition, Finland is actively monitoring the implementation of UNESCO's normative instruments and implements the conventions to which it is committed.
The current priorities of UNESCO offer a sound basis for the implementation of the 2030 Agenda:
The decision-making bodies in UNESCO are the General Conference and the Executive Board. Finland was a member of the Executive Board of UNESCO 2017-2021. Finland is presently a member of: