Opinto-ohjauksen kehittämisohjelma
Opinto-ohjauksen kehittämisohjelma - perusopetus, ammatillinen koulutus ja lukiokoulutus
OKM033:00/2020 Development
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website
Opinto-ohjauksen kehittämisohjelma kehittää opinto-ohjausta perusopetuksessa, ammatillisessa koulutuksessa ja lukiokoulutuksessa. Se vahvistaa oppilaan- ja opinto-ohjauksen toteutumista, toimintatapoja, yhteistyötä, systemaattisuutta sekä jatkumoa etenkin peruskoulusta toiselle asteelle, mutta myös siitä eteenpäin jatko-opintoihin tai työelämään.
Basic information Completed
Project number OKM033:00/2020
Case numbers VN/22470/2020
Set by Ministry of Education and Culture
Term/schedule 18.6.2020 – 31.12.2022
Date of appointment 18.6.2020
Goals and results
Kehittämisohjelman tavoitteena on
- tukea, kehittää ja vahvistaa opinto-ohjauksen toteutumista, toimintatapoja, yhteistyötä, systemaattisuutta sekä jatkumoa peruskoulusta toiselle asteelle
- kehittää toimintatapoja henkilökohtaisen, oppijan tarpeisiin sovelletun ohjauksen varmistamiseksi jokaiselle oppijalle
- vahvistaa koulutuksellista tasa-arvoa tekemällä työelämän ja jatko-opintojen mahdollisuudet näkyviksi kaikille oppijoille
- tehdä näkyväksi tulevaisuudessa tarvittavaa osaamista, hyödyntää nykyistä paremmin ennakointitietoa ja vahvistaa työelämää koskevaa tietotuotantoa
- tukea opinto-ohjauksen roolia oppijan osaamisen ja erityisesti vahvuuksien tunnistamisessa ja tukemisessa
- vahvistaa oppilaan- ja uraohjauksen mahdollisuuksia purkaa sukupuolisegregaatiota sekä huomioida monikulttuurisuuden ja kielellisten valmiuksien keskeinen merkitys yhteiskuntaan sosiaalistumisessa
- tukea moniammatillista yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä kouluissa ja oppilaitoksissa.
Summary
Opinto-ohjauksen kehittämisohjelma kehittää opinto-ohjausta perusopetuksessa, ammatillisessa koulutuksessa ja lukiokoulutuksessa. Se vahvistaa oppilaan- ja opinto-ohjauksen toteutumista, toimintatapoja, yhteistyötä, systemaattisuutta sekä jatkumoa etenkin peruskoulusta toiselle asteelle, mutta myös siitä eteenpäin jatko-opintoihin tai työelämään.
Starting points
Alueelliset, sosioekonomiset ja sukupuolten väliset erot sekä koulutuksen periytyvyys näkyvät oppimisessa ja kouluttautumisessa entistä vahvemmin. Koulutuksen ja työelämän sukupuolisegregaatio on Suomessa jyrkkä. Myös maahanmuuttajat, maahanmuuttajataustaiset, vammaiset ja toimintarajoitteiset sekä muut haavoittuvassa asemassa olevat ryhmät jäävät koulutuksessa ja osaamisessa muista väestöryhmistä jälkeen.
Liian moni nuori keskeyttää opintonsa tai valmistuu puutteellisilla tiedoilla, taidoilla ja valmiuksilla. Vaille toisen asteen tutkintoa jää 16 prosenttia ikäluokasta, vaikka nyky-yhteiskunnassa työllistymisen ja osallistumisen vaatimuksena on tunnistettu minimissään toisen asteen tutkinto kaikille.
Sanna Marinin hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti opinto-ohjausta vahvistetaan eri koulutusasteilla. Tavoitteena on varmistaa, että kaikki perusopetuksen oppilaat löytävät jatko-opiskelupaikan toisella asteella. Lisäksi opinto-ohjauksen avulla tuetaan opintojen sujuvaa etenemistä ja toisen asteen tutkinnon suorittamista ja vähennetään alueellisia, sosioekonomisia ja sukupuolten välisiä eroja koulutukseen hakeutumisessa ja osaamisessa.
Opinto-ohjauksen toimintatapoja kehitetään henkilökohtaisen, oppijan tarpeisiin sovelletun ohjauksen varmistamiseksi jokaiselle oppilaalle ja opiskelijalle. Työelämän ja jatko-opintojen mahdollisuudet tehdään näkyviksi kaikille oppijoille hyödyntämällä nykyistä paremmin ennakointitietoa ja vahvistamalla työelämää koskevaa tietotuotantoa. Lisäksi vahvistetaan vertaisohjausta.
Kehittämisohjelma tukee myös opinto-ohjauksen roolia oppilaan ja opiskelijan osaamisen ja erityisesti vahvuuksien tunnistamisessa ja tukemisessa, vahvistaa oppilaan- ja uraohjauksen mahdollisuuksia purkaa sukupuolisegregaatiota sekä ottaa huomioon kielellisten valmiuksien keskeisen merkityksen yhteiskuntaan sosiaalistumisessa. Kehittämisohjelma tukee moniammatillista yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä kouluissa ja oppilaitoksissa.
Additional information
Kehittämisohjelman avulla varmistetaan, että kaikki oppilaat ja opiskelijat saavat henkilökohtaista ja tarpeisiinsa vastaavaa ohjausta oikea-aikaisesti perusopetuksessa ja toisen asteen koulutuksessa. Tämä tukee opintojen sujuvaa etenemistä ja ehkäisee opintojen keskeyttämistä ja syrjäytymistä. Lisäksi se vahvistaa koulutuksellista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä auttaa opiskelijoita siirtymään koulutuksen eri asteilta toiselle ja koulutuksesta työelämään.
Kehittämisohjelma vahvistaa koulutuksellista tasa-arvoa myös tekemällä työelämän ja jatko-opintojen mahdollisuudet näkyviksi kaikille oppilaille ja opiskelijoille.
Opinto-ohjauksen kehittämisohjelma julkistettiin 18.6.2020. Kehittämisohjelma on kolmivuotinen ja jatkuu vuoden 2022 loppuun.
Kehittämisohjelma toteutetaan tiiviissä yhteydessä oppivelvollisuuden laajentamisen valmisteluun, Oikeus oppia -ohjelmaan sekä Oikeus osata -ohjelmaan sekä valmistelussa olevaan lukiokoulutuksen laatuohjelmaan.
Kehittämisohjelman toteutukseen on varattu pysyvää rahoitusta noin 24,3 miljoonaa euroa vuodessa, josta noin 20 miljoonaa euroa on oppivelvollisuuden laajentamiseen varattua rahoitusta. Lisäksi oppilaanohjauksen ja opinto-ohjauksen kehittämiseen on varattu 6,3 miljoonaa euroa hankerahoitusta.
Ungrouped
Person
Role, Term
Blom, Heikki
opetusneuvos
Ministry of Education and Culture
Role: Project contact person
18.6.2020 – 31.12.2022
Karlsson, Ulla-Jill
neuvotteleva virkamies
Ministry of Education and Culture
Role: Project contact person
18.6.2020 – 31.12.2022
Polvinen, Minna
Opetusneuvos
Ministry of Education and Culture
Role: Project contact person
18.6.2020 – 31.12.2022
Rasku, Seija
opetusneuvos
Ministry of Education and Culture
Role: Project contact person
18.6.2020 – 31.12.2022