Toimenpideohjelma maahanmuuttotaustaisten oppilaiden perustaitojen ja opetuskielen vahvistamiseksi perusopetuksessa
OKM023:00/2022 Development
Hallitusohjelman kirjausten perusteella laaditaan maahanmuuttaneiden perusopetuksen oppilaiden oppimis- ja koulunkäyntivalmiuksia tukeva toimenpideohjelma. Vuosille 2022 – 2026 ajoittuva ohjelma suunnataan erityisesti vuosiluokkien 7-9 oppilaille.
Basic information In progress
Project number OKM023:00/2022
Case numbers VN/14390/2022
Set by Ministry of Education and Culture
Term/schedule 11.5.2022 – 3.6.2026
Date of appointment
Relation to the Government Programme
Marin
Strategiset kokonaisuudet Osaamisen, sivistyksen ja innovaatioiden Suomi
Tavoite The level of education and competence among the population will rise at all levels of education, differences in learning outcomes will decrease, and educational equality will increase
Action Preparing the Development Programme for Quality and Equality in Comprehensive School Education
Contact person
Anssi Pirttijärvi, Erityisasiantuntija
tel. +358 295 330 029
[email protected]
Goals and results
Toimenpideohjelman tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja vastikään Suomeen muuttaneiden oppilaiden oppimisen tukemiseksi sekä vieraskielisten oppilaiden perustaitojen ja kielitaidon vahvistamiseksi, jotta yksikään nuori ei jäisi ilman jatko-opintovalmiuksia.
Starting points
Oppilaiden kielelliset valmiudet ja kouluvalmiudet vaihtelevat. Erityisen haasteellisessa tilanteessa ovat perusopetuksen vuosiluokkien 7–9 oppilaat, joilla koulunkäyntiaikaa Suomessa on vain 1–4 vuotta. Tässä joukossa on yhä enenevässä määrin myös henkilöitä, joilla on taustalla traumaattisia kokemuksia lähtömaassaan. Kielitaidon lisäksi vähän koulunkäyntiaikaa Suomessa omaavat oppilaat tarvitsevat lisää tukea koulu- ja opiskeluvalmiuksissa sekä perustaidoissa. Hallitusohjelman kirjausten perusteella laaditaan maahanmuuttaneiden perusopetuksen oppilaiden oppimis- ja koulunkäyntivalmiuksia tukeva toimenpideohjelma.
Oppilaiden kielelliset valmiudet ja kouluvalmiudet vaihtelevat. Erityisen haasteellisessa tilanteessa ovat perusopetuksen vuosiluokkien 7–9 oppilaat, joilla koulunkäyntiaikaa Suomessa on vain 1–4 vuotta. Tässä joukossa on yhä enenevässä määrin myös henkilöitä, joilla on taustalla traumaattisia kokemuksia lähtömaassaan. Kielitaidon lisäksi vähän koulunkäyntiaikaa Suomessa omaavat oppilaat tarvitsevat lisää tukea koulu- ja opiskeluvalmiuksissa sekä perustaidoissa.
Working group
Person
Role, Term
Pirttijärvi, Anssi
Erityisasiantuntija
Ministry of Education and Culture
Role: Project contact person
4.9.2024 – 3.6.2026
Pirttijärvi, Anssi
Erityisasiantuntija
Ministry of Education and Culture
Role: Person in charge
4.9.2024 – 3.6.2026
Ungrouped
Person
Role, Term
Mikander, Anna
Opetusneuvos
Ministry of Education and Culture
Role: Person in charge
11.5.2022 – 3.9.2024
Mikander, Anna
Opetusneuvos
Ministry of Education and Culture
Role: Project contact person
11.5.2022 – 3.9.2024
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects