Valtioneuvoston asetus perusopetuksen jälkeisen koulutuksen valtakunnallisesta hakumenettelystä annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta
OKM007:00/2023 Statute drafting
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website
Perusopetuksen jälkeisen koulutuksen valtakunnallisesta hakumenettelystä annettuun valtioneuvoston asetukseen (834/2021) lisättäisiin uusi 5 a §, jossa säädettäisiin aloituspaikkojen määrästä. Esitetty muutos tulisi voimaan 1.5.2023.
Voimassa olevassa asetuksessa ei ole säännöstä opiskelupaikkojen määrästä.
Project status
Lausuntokierros
16.2.2023 – 15.3.2023 Round for comments
Esitys on lausuntokierroksella 16.2.-15.3.2023.
Basic information Completed
Project number OKM007:00/2023
Case numbers VN/4300/2023
Set by Ministry of Education and Culture
Task class Issuing of a decree
Term/schedule 15.2.2023 –
Date of appointment
Law drafting
Government proposal-
Adopted statute-
Contact person
Maria Soininen, Hallitussihteeri
tel. +358 295 330 220
[email protected]
Goals and results
Uuden 5 a §:n mukaan koulutuksen järjestäjä ei voisi muuttaa ilmoittamiensa aloituspaikkojen määrää hakuajan päättymisen jälkeen. Koulutuksen järjestäjä voisi kuitenkin tarvittaessa lisätä ammatillisesta koulutuksesta annetun lain (531/2017) 7 §:ssä tarkoitetun koulutuksen aloituspaikkojen määrää hakuajan päättymisen jälkeen varasijojen voimassaoloaikana, minkä avulla turvattaisiin oppivelvollisten pääsy koulutukseen.
Ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 7 §:ssä säädetään työhön ja itsenäiseen elämään valmentavasta koulutuksesta (TELMA-koulutus). TELMA-koulutus antaa sairauden tai vamman vuoksi erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille henkilökohtaisten tavoitteiden ja valmiuksien mukaista opetusta ja ohjausta.
Esitetyn muutoksen tavoitteena on vahvistaa opiskelemaan hakevien oikeusturvaa.
Tavoitteena on myös parantaa TELMA-koulutukseen hakevien oppivelvollisten yhdenvertaista asemaa. Heille TELMA-koulutus on usein ainoa vaihtoehto, ja heille tulee joka tapauksessa viimesijaisesti osoittaa opiskelupaikka TELMA-koulutuksessa oppivelvollisuuslain nojalla. Tavoitteena on myös parantaa TELMA-koulutuksen aloituspaikkojen saatavuutta.
Summary
Perusopetuksen jälkeisen koulutuksen valtakunnallisesta hakumenettelystä annettuun valtioneuvoston asetukseen (834/2021) lisättäisiin uusi 5 a §, jossa säädettäisiin aloituspaikkojen määrästä. Esitetty muutos tulisi voimaan 1.5.2023.
Voimassa olevassa asetuksessa ei ole säännöstä opiskelupaikkojen määrästä.
Asetusehdotusta ei annettu valtioneuvostolle.
Lausuntokierros
16.2.2023 – 15.3.2023 Round for comments
Esitys on lausuntokierroksella 16.2.-15.3.2023.
Lausuntokierros
16.2.2023 – 15.3.2023 Round for comments
Esitys on lausuntokierroksella 16.2.-15.3.2023.
Lausuntomenettely
-
Sivistystyönantajat ry; lausunto PDF
15.3.2023 Sivistystyönantajat ry
-
Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto - SAKKI ry; lausunto PDF
15.3.2023 Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto - SAKKI ry
-
Bildningsalliansen rf; lausunto PDF
15.3.2023 Bildningsalliansen rf
-
15.3.2023 Opetushallitus
-
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry; lausunto PDF
15.3.2023 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
-
Finlands Svenska Skolungdomsförbund FSS rf; lausunto PDF
15.3.2023 Finlands Svenska Skolungdomsförbund FSS rf
-
Suomen Opiskelija-Allianssi - OSKU ry; lausunto PDF
15.3.2023 Suomen Opiskelija-Allianssi - OSKU ry (1)
-
Kehitysvammaisten Tukiliitto ry; lausunto PDF
14.3.2023 Kehitysvammaisten Tukiliitto ry
-
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus; lausunto PDF
14.3.2023 Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (1)
-
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry; lausunto PDF
14.3.2023 Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
-
Suomen Kuntaliitto ry; lausunto PDF
14.3.2023 Suomen Kuntaliitto ry
-
Suomen Rehtorit ry; lausunto PDF
13.3.2023 Suomen Rehtorit ry
-
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry; lausunto PDF
13.3.2023 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
-
Suomen Kansanopistoyhdistys - Finlands Folkhögskolförening ry; lausunto PDF
13.3.2023 Suomen Kansanopistoyhdistys - Finlands Folkhögskolförening ry
-
Erilaisten oppijoiden liitto ry; lausunto PDF
13.3.2023 Erilaisten oppijoiden liitto ry
-
Invalidiliitto ry; lausunto PDF
13.3.2023 Invalidiliitto ry
-
Suomen opinto-ohjaajat SOPO ry; lausunto PDF
11.3.2023 Suomen opinto-ohjaajat SOPO ry
-
8.3.2023 Akava ry
-
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry; lausunto PDF
7.3.2023 Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
-
Ammattiopisto Spesia Oy; lausunto PDF
6.3.2023 Ammattiopisto Spesia Oy
-
Vammaisfoorumi ry; lausunto PDF
6.3.2023 Vammaisfoorumi ry
-
17.2.2023 Ministry of Education and Culture
-
Utkast till statsrådets förordning_160223 PDF
17.2.2023 Ministry of Education and Culture
-
17.2.2023 Ministry of Education and Culture
-
16.2.2023 Ministry of Education and Culture
Ungrouped
Person
Role, Term
Soininen, Maria
Hallitussihteeri
Ministry of Education and Culture
Role: Project contact person
15.2.2023 –