Peruskoulun tulevaisuustyö -hanke 1.2.2024-31.12.2025
OKM004:00/2024 Development
Työn tavoitteena on luoda yhteinen visio tulevaisuutta rakentavalle peruskoululle. Hankkeessa arvioidaan laaja-alaisessa sidosryhmäyhteistyössä pitkän aikavälin yhteiskunnallisia muutoksia sekä näiden heijastumista koulutuksen tavoitteisiin ja koululaisten hyvinvoinnin, oppimisen ja merkityksellisyyden kokemusten tukemisen tapoihin.
Basic information In progress
Project number OKM004:00/2024
Case numbers VN/1941/2024
Set by Ministry of Education and Culture
Term/schedule 1.2.2024 – 31.12.2025
Date of appointment 1.2.2024
Relation to the Government Programme
Orpo
Luku 5 Osaava Suomi
Alaluku 5.1 Oppimisen perusasiat kuntoon
Contact person
  Venla Bernelius, Erityisasiantuntija  
 tel. +358 295 330 339 
 [email protected]
Project status
21.5.2024 Seminaari
Other
9.9.2024 – 6.10.2024 Kansallinen verkkofoorumi
Online discussion
Kansallisessa verkkofoorumissa saa ideoida Peruskoulun tulevaisuustyötä verkkoaivoriihi-työkalun avulla. Verkkofoorumi on avoin kaikille.
25.9.2024 Seminaari
Other
31.10.2024 Kansalliset koulufoorumit: Oulu
Hearing
Dialogifoorumi, jossa käydään erätaukodialogin menetelmin keskustelua kouluyhteisön eri ryhmien kanssa (opettajat, oppilaat, vanhemmat) tulevaisuusvision muotoilemiseksi.
7.11.2024 Seminaari
Meeting
Vision valmisteluseminaari
2.12.2024 – 30.4.2025 Peruskoulun tulevaisuustyön osallistumissivu
Online discussion
Peruskoulun tulevaisuustyön osallistumissivulla voi osallistua kansallisen vision laatimiseen kolmella tavalla: jättämällä vapaamuotoisen lausunnon tai ideaviestin, järjestämällä itse tulevaisuusdialogin tai vastaamalla henkilökohtaisesti dialogikysymyksiin (Webropol) tai osallistumalla oppilaille ja nuorille suunnattuun sanomalehden etusivun suunnitteluun. Aikaa osallistumiseen on huhtikuuhun 2025 saakka. https://okm.fi/tulevaisuustyo/osallistu
Additional information
Goals and results
Hankkeessa tuotetaan visioraportti peruskoulun tulevaisuudesta, sekä muuta kirjallista materiaalia peruskoulun pitkän aikavälin kehittämisen tueksi. Tulevaisuustyö organisoidaan kolmen teeman ympärille. Teemat ovat: Tekoäly ja teknologia, Perustaidot ja oppiminen sekä Ekologinen ja sosiaalinen kestävyys. Kokoavana teemana koko työssä kulkevat sivistys sekä koulutuksen merkityksellisyyden kokemus.
Starting points
Peruskoulun kehittämistarpeen taustalla on havainto nopeasta ja moniulotteisesta yhteiskunnallisesta muutoksesta, joka edellyttää koulutuksen tavoitteiden ja järjestämisen tapojen yhteiskunnallista uudelleenmäärittelyä. Samalla muutostarpeet kumpuavat huolesta oppilaiden perustaitojen pitkään jatkuneesta heikentymisestä, jonka suunnan kääntäminen vaatii laaja-alaisia, pitkän aikavälin toimia.
Merkittävinä globaaleina ja suomalaisen yhteiskunnan yhteiskunnallisina murroksina voidaan tunnistaa ennen muuta teknologiset – etenkin tekoälyyn liittyvät – muutostrendit, työn ja talouden rakenteelliset muutokset sekä yhteiskunnan sosiaaliseen, taloudelliseen ja ekologiseen kestävyyteen liittyvät kehityskulut. Koulutuksen sisällöt ja merkityksellisyys tarvitsevat uudenlaisia jäsennyksiä, jotta suomalainen yhteiskunta voi vastata tulevaisuuden haasteisiin, ja jotta koulutus pystyy kannattelemaan lapsia ja nuorten oppimista ja hyvinvointia muuttuvassa maailmantilanteessa.
Yhteiskunnallisten murrosten ja laskevien oppimistulosten tilanteessa perusopetuksella on haasteena löytää toimivia tapoja vahvistaa perustaitoja ja samalla tarjota niiden rinnalle uudenlaista osaamista, joka kytkeytyy laaja-alaiseen tiedon soveltamiskykyyn sekä eettiseen taitoisuuteen ja merkityksellisyyden kokemuksiin.
Hanke luo pohjaa peruskoulun pitkän aikavälin strategiselle kehittämiselle sekä kansallisessa että paikallisessa työssä. Tuloksia voidaan hyödyntää koulutusjärjestelmän kehittämisessä esimerkiksi opetussuunnitelmatyössä ja opettajankoulutuksen sisältöjen suunnittelussa.
Peruskoulun tulevaisuustyö toteutetaan hankekaudella 1.2.2024-31.12.2025. Hallitusohjelmaan 2023-2027 perustuvaan hankkeeseen osallistuvat nimetty neuvottelukunta ja parlamentaarinen seurantaryhmä sekä seminaarein, verkkokuulemisin ja muissa tilaisuuksissa tavoitettava laaja edustus tutkijoita, asiantuntijoita, koulutuskentän edustajia sekä muita osallisia.
Kansallinen verkkofoorumi
9.9.2024 – 6.10.2024 Online discussion
Kansallisessa verkkofoorumissa saa ideoida Peruskoulun tulevaisuustyötä verkkoaivoriihi-työkalun avulla. Verkkofoorumi on avoin kaikille.
Kansalliset koulufoorumit: Oulu
31.10.2024 Hearing
Dialogifoorumi, jossa käydään erätaukodialogin menetelmin keskustelua kouluyhteisön eri ryhmien kanssa (opettajat, oppilaat, vanhemmat) tulevaisuusvision muotoilemiseksi.
Peruskoulun tulevaisuustyön osallistumissivu
2.12.2024 – 30.4.2025 Online discussion
Peruskoulun tulevaisuustyön osallistumissivulla voi osallistua kansallisen vision laatimiseen kolmella tavalla: jättämällä vapaamuotoisen lausunnon tai ideaviestin, järjestämällä itse tulevaisuusdialogin tai vastaamalla henkilökohtaisesti dialogikysymyksiin (Webropol) tai osallistumalla oppilaille ja nuorille suunnattuun sanomalehden etusivun suunnitteluun. Aikaa osallistumiseen on huhtikuuhun 2025 saakka. https://okm.fi/tulevaisuustyo/osallistu
Additional information
Kansallinen verkkofoorumi
9.9.2024 – 6.10.2024 Online discussion
Kansallisessa verkkofoorumissa saa ideoida Peruskoulun tulevaisuustyötä verkkoaivoriihi-työkalun avulla. Verkkofoorumi on avoin kaikille.
Kansalliset koulufoorumit: Oulu
31.10.2024 Hearing
Dialogifoorumi, jossa käydään erätaukodialogin menetelmin keskustelua kouluyhteisön eri ryhmien kanssa (opettajat, oppilaat, vanhemmat) tulevaisuusvision muotoilemiseksi.
Peruskoulun tulevaisuustyön osallistumissivu
2.12.2024 – 30.4.2025 Online discussion
Peruskoulun tulevaisuustyön osallistumissivulla voi osallistua kansallisen vision laatimiseen kolmella tavalla: jättämällä vapaamuotoisen lausunnon tai ideaviestin, järjestämällä itse tulevaisuusdialogin tai vastaamalla henkilökohtaisesti dialogikysymyksiin (Webropol) tai osallistumalla oppilaille ja nuorille suunnattuun sanomalehden etusivun suunnitteluun. Aikaa osallistumiseen on huhtikuuhun 2025 saakka. https://okm.fi/tulevaisuustyo/osallistu
Additional information
Toimielimen asettaminen
Peruskoulun tulevaisuustyö -hankkeen neuvottelukunnan asettamispäätös PDF
15.1.2024 Ministry of Education and Culture
Päätös jatkoajasta, muutoksesta tai kokoonpanon muuttamisesta
Peruskoulun tulevaisuustyö -hankkeen neuvottelukunnan kokoonpanon muutos PDF
8.5.2024 Ministry of Education and Culture
Neuvottelukunta
Person
Role, Term
Käyhkö, Jukka
 Professori
 Turun yliopisto
Role: Chair
 1.2.2024 – 31.12.2025
Saarikivi, Katri
 Senior Researcher
 Turun yliopisto
Role: Chair
 1.2.2024 – 31.12.2025
Toikkanen, Tarmo
 Johtava asiantuntija
 Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra
Role: Chair
 1.2.2024 – 31.12.2025
Vainikainen, Mari-Pauliina
 Professori
 Tampereen yliopisto
Role: Chair
 1.2.2024 – 31.12.2025
Damlin, Inger
 Ordförande
 Finlands svenska lärarförbund FSL
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Grundström, Camilla
 Biträdande folktingssekreterare
 Svenska Finlands folkting
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Harvio, Jari
 Digikehittämispäällikkö
 Digikilta
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Heinonen, Olli-Pekka
 Director General
 International Baccalaureate IB
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Hellas, Arto
 Vanhempi yliopistonlehtori
 Aalto-yliopisto
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Huotilainen, Minna
 Professori
 Helsingin yliopisto
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Järvelä, Kristiina
 Perusopetusjohtaja
 Tampereen kaupunki
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Järvinen, Minna Riikka
 Toiminnanjohtaja
 Opinkirjo
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Kainulainen, Jussi
 Opetuspäällikkö
 Rovaniemen kaupunki
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Kaskinen, Juha
 Professori
 Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Ketamo, Harri
 Chairman
 Headai
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Kivilehto, Samuli
 Global Head of Talent Acquisition
 Metso
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Knookala, Kristiina
 Sivistystoimen johtaja
 Vaasan kaupunki
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Lahtinen, Nina
 Koulutuspolitiikan johtaja
 Opetusalan ammattijärjestö OAJ
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Latvanen, Marko
 Johtava asiantuntija
 Digi- ja väestötietovirasto DVV
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Lavonen, Jari
 Professori
 Helsingin yliopisto
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Lerkkanen, Marja-Kristiina
 Professori
 Jyväskylän yliopisto
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Lindberg, Minna
 Erityisasiantuntija
 Kuntaliitto
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Magga, Bigga-Helena
 Koulutussihteeri
 Sámediggi - Saamelaiskäräjät
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Mannerström, Rasmus
 Yliopistonlehtori
 Helsingin yliopisto
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Merikko, Joonas
 Tutkija
 Helsingin yliopisto
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Miinin, Mika
 Specialist
 Eduks
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Ohtonen-Jones, Saija
 Toiminnanjohtaja
 Suomen vanhempainliitto ry
Role: Member
 15.5.2024 – 31.12.2025
Onnela, Anne
 Johtava rehtori
 eNorssi
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Pekkarinen, Elina
 Lapsiasiainvaltuutettu
 Lapsiasiainvaltuutetun toimisto
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Pyhältö, Kirsi
 Professori
 Helsingin yliopisto
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Pöntynen, Leena
 Osaamispolitiikasta vastaava johtaja
 Teknologiateollisuus
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Pörn, Michaela
 Professori
 Åbo akademi
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Ratvio, Rami
 Yliopistonlehtori
 Helsingin yliopisto
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Saari, Milja
 Johtava tiedeasiantuntija
 Strategisen tutkimuksen neuvosto, Suomen Akatemia
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Sahlström, Fritjof
 Helsingin yliopisto
 Professori
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Salo, Outi
 Perusopetusjohtaja
 Helsingin kaupunki
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Silvennoinen, Mika
 Opetus- ja kasvatusjohtaja
 Orimattilan kaupunki
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Sutinen, Jussi
 Rehtori
 Sivistysala ry
Role: Member
 15.5.2024 – 31.12.2025
Tedre, Matti
 Professori
 Itä-Suomen yliopisto
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Toivonen, Hannu
 Professori
 Helsingin yliopisto
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Tuomainen, Tarja
 Kehityspäällikkö
 Oppiva-verkosto
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Tähkäpää, Otto
 Tulevaisuudentutkija
 Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Venäläinen, Salla
 Yksikön johtaja
 Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Vesterinen, Veli-Matti
 Yliopistonlehtori
 Luma-verkosto, Turun yliopisto
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Vorne, Paula
 Projektipäällikkö
 STEAM Oulu
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Wikström, Janne
 Projektipäällikkö
 Hanaholmen kulturcentrum för Sverige och Finland
Role: Member
 1.2.2024 – 31.12.2025
Ungrouped
Person
Role, Term
Hänninen, Lucina
 Yksikön päällikkö
 Opetushallitus
Role: Secretary
 1.2.2024 – 31.12.2025
Karjalainen, Tommi
 OPETUSNEUVOS
 Ministry of Education and Culture
Role: Secretary
 1.2.2024 – 31.12.2025
Bernelius, Venla
 Erityisasiantuntija
 Ministry of Education and Culture
Role: Person in charge
 1.2.2024 – 31.12.2025
Bernelius, Venla
 Erityisasiantuntija
 Ministry of Education and Culture
Role: Project contact person
 1.2.2024 – 31.12.2025
Read more
Kerro nyt visiosi peruskoulun tulevaisuudesta
Osallistu peruskoulun kehittämiseen verkkoaivoriihessä
Peruskoulun tulevaisuustyö luo vision peruskoulun pitkän aikavälin kehittämiselle
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects