Opettajankoulutuksen demokratiakasvatusta halutaan vahvistaa

Ministry of Education and Culture
Julkaisuajankohta 11.6.2014 7.13
Tyyppi:Tiedote -

Opetus- ja kulttuuriministeriön nimeämät selvityshenkilöt esittävät toimenpiteitä demokratia- ja ihmisoikeuksien opetuksen ja opintojen kehittämiseksi opettajankoulutuksessa ja siihen kuuluvassa harjoittelussa.

Opettajankoulutusta on esityksen mukaan kehitettävä siten, että kaikki opettajaksi opiskelevat perehtyvät demokratiakasvatuksen peruspiirteisiin ja saavat perustiedot keskeisistä ihmisoikeuksista, ihmisoikeusasiakirjoista sekä -mekanismeista. Tähän liittyy lapsen oikeuksien käsittely. Opettajankoulutusten opetussuunnitelmien valtakunnallinen yhdenvertaisuus tulee varmistaa asiantuntijuutta jakamalla.

Opettajankoulutusopintojen toteutusmuotoja tulee kehittää siten, että opiskelijat saavat monipuolisia valmiuksia osallisuuden ja ihmisoikeuksiin liittyvien sisältöjen opetukseen omien opiskelu- ja harjoittelukokemustensa kautta. Opettajankoulutusten toimintakulttuuria selvityshenkilöt kehittäisivät sellaiseksi, että se loisi pohjan demokratia- ja ihmisoikeuskulttuurille. Opiskelijoita kannustetaan osallistumaan enemmän opettajankoulutuksen päätöksentekoon ja kehittämiseen. Tässä tulee soveltaa nykyistä enemmän myös tieto- ja viestintäteknisiä keinoja.

Ehdotuksen mukaan myös demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen tutkimusta tulee tukea ja tehostaa. Yliopistollista opettajankoulutusta kehitetään tutkimusperustaisesti. Tutkimuksen kehittäminen edellyttää tutkimusrahoituksen suuntaamista, tutkimusprojektien luomista ja tutkimusyhteistyötä valtakunnallisesti ja kansainvälisesti.

Opettajankoulutusta toteuttavien tahojen tulisi kehittää yhteistyötä kansalaisjärjestöjen ja ihmisoikeusasiantuntijoiden kanssa.

Selvityksen perusteella suomalaisessa opettajankoulutuksessa - niin yliopistollisessa kuin ammatillisessa - demokratia ja ihmisoikeudet ovat koulutuksen keskeisiä arvolähtökohtia. Tästä huolimatta opettajankoulutuksessa käsitellään varsin vähän demokratiaan ja ihmisoikeuksiin liittyviä asioita. Vaikka opetussuunnitelmassa on jonkin verran demokratiaa ja ihmisoikeuksia sisältäviä sisältöjä, opetuksen määrä ja laatu riippuu suuresti opetushenkilökunnan sitoutumisesta ja kiinnostumisesta asiaa kohtaan. Toimintakulttuuria on opettajankoulutuksessa ja siihen kuuluvassa harjoittelussa kehitetty osallistavaan suuntaan.

Selvitystyö pohjautui opettajankoulutusten opetussuunnitelmiin, kuulemistilaisuuksiin sekä aiheeseen liittyvään aiempaan tutkimukseen. Haastatteluihin osallistui yli 100 yliopistollisen opettajankoulutuslaitosten tai yksiköiden, harjoittelukoulujen ja opiskelijoiden edustajaa sekä yli 40 ammatillisen opettajankoulutuksen ja sosiaalialan varhaiskasvatuksen opettajaa ja opiskelijaa. Selvitysryhmä sai myös käyttöön kirjalliset lausunnot mm. kansalaisjärjestöiltä ja eri ministeriöiltä.

Lisätietoja (selvityshenkilöt):
lehtori Matti Rautiainen (Jyväskylän yliopisto) puh. 040 805 3368
professori Arja Virta (Turun yliopisto) puh. 050 342 5927 
yliopettaja Liisa Vanhanen-Nuutinen (Haaga-Helia ammattikorkeakoulu) puh. 050 310 1749

Demokratia ja ihmisoikeudet - Tavoitteet ja sisällöt opettajankoulutuksessa -muistio