Koulutuksen arviointijärjestelmä -työryhmä

OKM073:00/2024 Development

Työryhmän tehtävänä on
• laatia esitys koulutuksen arviointijärjestelmän tavoitteista
• laatia esitys kysymyksistä, joihin arviointitoiminnalla pyritään vastaamaan sekä tavoitteiden edellyttämästä arviointitoiminnan laajuudesta ja siinä käytettävistä menetelmistä
• laatia esitys koulutuksen arviointijärjestelmän sisäisen työnjaon järjestämisestä.

Basic information In progress

Project number OKM073:00/2024

Case numbers VN/26796/2024

Set by Ministry of Education and Culture

Term/schedule 25.10.2024 – 30.12.2025

Date of appointment 25.10.2024

Relation to the Government Programme

Orpo

Luku 5 Osaava Suomi

Alaluku 5.1 Oppimisen perusasiat kuntoon

Alaluku 5.2 Toiselta asteelta tiedot ja taidot eteenpäin

Alaluku 5.3 Korkea osaaminen ja sivistys tulevaisuuden perustana

Contact person
Aleksi Kalenius, Neuvotteleva virkamies
tel. +358 295 330 291
[email protected]

Project status

Goals and results

Työryhmän tekemässä koulutuksen arviointijärjestelmän tarkastelussa tarkastellaan niitä kysymyksiä, joihin arviointijärjestelmä kokonaisuutena pyrkii vastaamaan ja tehdään esityksiä arvioinnissa käytettävistä menetelmistä sekä arvioinnin työnjaosta eri toimijoiden kesken.

Työryhmän tehtävänä on
• laatia esitys koulutuksen arviointijärjestelmän tavoitteista
• laatia esitys kysymyksistä, joihin arviointitoiminnalla pyritään vastaamaan sekä tavoitteiden edellyttämästä arviointitoiminnan laajuudesta ja siinä käytettävistä menetelmistä
• laatia esitys koulutuksen arviointijärjestelmän sisäisen työnjaon järjestämisestä.

Starting points

Koulutuksen arviointijärjestelmä muodostui keskeiseksi koulutuspoliittiseksi kysymykseksi siirryttäessä normiohjaukseen ja tarkastustoimintaan nojanneesta rahoitus- ja ohjausjärjestelmästä hajautetumpaan päätöksentekoon sekä tuloksellisuuteen ja informaatio-ohjaukseen perustuvaan ohjausjärjestelmään. Koulutuksen arviointijärjestelmä koostuu koulutuksen järjestäjien itsearvioinnista ja ulkopuolisesta arvioinnista. Arvioinnin tavoitteena on ollut tarkastella peruspalvelujen saavutettavuutta ja selvittää, toteutuvatko koulutuksen tavoitteet ja onko koulutus järjestetty laadukkaasti ja taloudellisesti, sekä tukea koulutuksen kehittämistä ja parantaa oppimisen edellytyksiä. Arviointijärjestelmällä on tuotettu tietoa koulutusta koskevaan päätöksentekoon valtakunnallisesti ja paikallisesti, sekä opiskelijoille ja heidän vanhemmilleen.

Koulutusjärjestelmä on uudistunut monin tavoin nykyisen arviointijärjestelmän muodostumisen jälkeen. Oppimistulosten pitkäaikainen ja voimakas lasku, koulutusjärjestelmän tuloksellisuuteen liittyvät haasteet mm. koulutuksen tuottaman työllistymisen osalta sekä tarve kehittää koulutusjärjestelmää aiempaa resurssitehokkaammin tavoitteet saavuttavaksi perustelevat arviointijärjestelmän arviointia ja kehittämistä kokonaisuutena.

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects