AVMS-direktiivin 13 artiklan 2 kohdan toimeenpanoa selvittävä työryhmä (mediapalveluiden velvoittaminen kotimaisten av-sisältöjen rahoitukseen)
OKM060:00/2021 Development
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website
Työryhmän tehtävänä on selvittää mahdollisuus velvoittaa av-toimijoita investoimaan kotimaisen sisällön tuotantoon.
Basic information Completed
Project number OKM060:00/2021
Case numbers 060:00/2021 , VN/24459/2021
Set by Ministry of Education and Culture
Term/schedule 1.10.2021 – 31.12.2022
Date of appointment 27.9.2021
Goals and results
Työryhmän tavoitteena on selvittää, voidaanko Suomeen luoda malli, joka mahdollistaisi kotimaisten audiovisuaalisten tuotantojen rahoituspohjan laajentamisen velvoittamalla av-toimijat investoimaan sisältöjen tuotantoon. Työryhmän tulee arvioida direktiivin mahdollistamia sääntelyvaihtoehtoja monipuolisesti kuluttajien, toimialan yritysten (sekä mediapalveluyhtiöiden että tuotantoyhtiöiden) sekä kulttuuripolitiikan kannalta sekä kartoittaa velvoitteen vaikutuksia kotimaiselle audiovisuaaliselle sisältötuotannolle, media-alan kilpailulle, investoinneille av-sisältöihin sekä mediamarkkinoiden toimintaan kokonaisuudessaan. Työryhmän tulee selvittää myös velvoitteen käytännön toimeenpanon mahdollisia toteuttamismalleja ja valvonnan toteuttamista.
Tavoitteena on, että työryhmän työn pohjalta voidaan päättää siitä, tullaanko Suomessa asettamaan mediapalvelun tarjoajille uusia sisällön kotimaisen av-sisällön rahoittamiseen liittyviä velvoitteita.
Summary
Työryhmän tehtävänä on selvittää mahdollisuus velvoittaa av-toimijoita investoimaan kotimaisen sisällön tuotantoon.
Starting points
Av-sisältöjen eurooppalaiset markkinat ovat erittäin pirstoutuneet, mikä johtuu suureksi osaksi Euroopan kulttuurisesta ja kielellisestä monimuotoisuudesta. Av-alan tuotannot ovat pääosin jakautuneet kansallisten ja kielellisten rajojen mukaan, eikä niillä ole kriittistä massaa. Suomi lasketaan keskisuuren tuotantokapasiteetin maaksi, mutta pienen kieli- ja kulttuurialueen vuoksi Suomen markkinat ovat perinteisesti olleet varsin rajalliset.
Ylikansallisten suoratoistopalveluiden myötä tilanne on muuttunut dramaattisesti ja av-sisältömarkkinat niin Euroopassa kuin globaalistikin ovat kasvaneet räjähdysmäisesti. Digitaalinen murros on tuonut Euroopan markkinoille tarjontansa suoraan kuluttajille suuntaavia mediapalveluita, jotka ovat haastaneet olemassa olevat liiketoimintamallit ja toimintatavat. Globaalit suoratoistopalvelut (esimerkiksi Netflix, Amazon, HBO) ovat Euroopassa saavuttaneet merkittävän osan kuluttajien median käytöstä.
Mahdollisuus eurooppalaisten tuotantojen rahoituspohjan laajentamiselle on avattu AVMS-direktiivissä em. muuttuneen kilpailutilanteen takia. Ihmiset kuluttavat audiovisuaalista sisältöä yhä enemmän, mutta samaan aikaan audiovisuaalisen sisältötuotannon toimintaympäristö on muuttunut ja kilpailu kiristynyt toimialan digitalisoitumisen myötä. Pienillä markkinoilla toimivien tuotantoyritysten saatavilla ei useinkaan ole riittävästi rahoitusta, jonka avulla ne voisivat kasvattaa tuotantobudjettejaan ja nostaa laatua, jonka turvin ne voisivat pärjätä globaalissa kilpailussa. Tuotantoyhtiöt joutuvat usein rahoituksen vastineeksi luovuttamaan oikeudet tuottamiinsa sisältöihin, jolloin ne eivät hyödy täysmääräisesti tuottamiensa sisältöjen synnyttämistä tuotoista.
AVMS-direktiivin implementoinnin yhteydessä useat maat suunnittelevat tai toimeenpanevat investointivelvollisuuden käyttöön ottoa em. mediapalveluille. Em. velvoitteen käyttöönotto mahdollistaa eurooppalaiseen sisältöön tehtävien investointien volyymin kasvattamisen, joka puolestaan vahvistaa eurooppalaisten av-tuotantojen kilpailukykyä.
Additional information
Työryhmän toteuttaman selvityksen pohjalta muodostetaan arvio mahdollisten velvoitteiden vaikutuksista eri toimijoihin. Sen pohjalta on mahdollista ratkaista, onko ulkomaiset ja kotimaiset av-toimijat syytä velvoittaa investoimaan kotimaisen sisällön tuotantoon.
Uudistetun AVMS-direktiivin (EU) 2018/1808 13 artiklan 2 kohdan mukaisesti jäsenvaltiot voivat eurooppalaisen sisällön edistämiseksi halutessaan velvoittaa lainkäyttövaltaansa kuuluvat mediapalvelun tarjoajat osallistumaan eurooppalaisten teosten tuotannon rahoitukseen. Suomi ei toistaiseksi ole ottanut tätä velvoitetta käyttöön. Työryhmän tehtävänä on selvittää AVMS-direktiivin 13.2 artiklan toimeenpanon mahdollisia toteuttamismalleja ja niiden vaikutuksia. Työryhmän tulee antaa selvityksensä elokuun 2022 loppuun mennessä.
Esiselvitysvaihe ja työryhmän kokoonpano
-
Työryhmän jäsenen vaihtaminen PDF
2.2.2022 Ministry of Education and Culture
Valmisteluvaihe
-
Selvitys tilausohjelmapalveluille PDF
2.2.2023 Ministry of Education and Culture
-
Tilausohjelmapalveluiden investointivelvoitteet Suomessa PDF
2.2.2023 Ministry of Education and Culture
Other documents and memorandums
-
Vaikuttavuusselvitys hankintapäätös PDF
24.5.2022 LVM
-
Vaikuttavuusselvityksen tarjouspyyntö PDF
11.4.2022 LVM
-
27.9.2021
Ungrouped
Person
Role, Term
Mäkelä, Laura
KULTTUURIASIAINNEUVOS
Ministry of Education and Culture
Role: Project contact person
1.9. – 31.12.2022
Mäkelä, Laura
KULTTUURIASIAINNEUVOS
Ministry of Education and Culture
Role: Project contact person
30.9.2021 – 1.4.2022
Salojärvi, Eero
Ylitarkastaja
Ministry of Transport and Communications
Role: Project contact person
1.4. – 31.8.2022