Med Finlands språkreserv avses den sammanlagda nationella språkliga kompetensen i sin helhet; medborgarnas språkkunskaper, den språkliga kompetens vårt utbildningssystem frambringar och hur språkundervisningen läggs upp.
Utredningen över läget för och utvecklingsbehoven beträffande språkreserven i Finland innehåller en rad förslag till åtgärder för att utveckla finländarnas språkkunskaper så att kunskaperna ska motsvara framtida behov. Utredningen omfattar hela vårt utbildningssystem. Utredningen ska ligga till grund för utarbetandet av en nationell språkstrategi.
Utredaren har biståtts av en styrgrupp som har samtidigt varit styrgrupp för spetsprojektet för en tidigareläggning av språkinlärningen. Kring temat för utredningen har det arrangerats seminarier och workshoppar, och därtill har utredaren och styrgruppen hört en bred grupp av experter på språkutbildning.
Publikationer
Flerspråkighet som en resurs. Utredning angående läget för och nivån på språkreserven i Finland. Undervisnings- och kulturministeriets publikationer 2017:15 (på finska, presentationsblad på svenska)
Aktuellt
Ministerarbetsgruppen: Utvecklingsprogram för det andra inhemska språket
Utredning om läget för och utvecklingsbehovet beträffande språkreserven i Finland offentliggjord
Professor Riitta Pyykkö utreder utvecklandet av språkutbildningen
Ytterligare information
Minna Polvinen, konsultativ tjänsteman
undervisnings- och kulturministeriet, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ), Strategiaryhmä Telefon:0295330262 [email protected]