Liikkuva koulu ja opiskelu -kehittämisavustuksilla tuetaan liikuntain (390/2015), Valtioneuvoston liikuntapoliittisen selonteon (2018) ja hallitusohjelman (2019) liikunnalliseen elämäntapaan liittyvien linjausten sekä erityisesti Liikkuva koulu ja opiskelu -ohjelmien toimeenpanoa.
Avustuksen tavoitteena on lisätä koululaisten ja opiskelijoiden fyysistä aktiivisuutta ja opiskelukykyä kehittämällä liikunnallista toimintakulttuuria yläkouluissa ja toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa koulu- ja opiskelupäivän aikana. Erityisenä tavoitteena on vähemmän liikkuvien koululaisten ja opiskelijoiden fyysisen aktiivisuuden lisääminen näissä kohderyhmissä.
Kansallinen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) toteuttaman Liikkuva koulu -arvioinnin (2018) mukaan koulupäivän liikunnallistaminen on monissa yläkouluissa vielä kesken. Arvioinnissa suositeltiin kiinnittämään tähän kohderyhmään erityistä huomiota. Myös käytännön havainnot Liikkuvasta koulusta tukevat tätä johtopäätöstä edelleen tänä päivänä. Vastaava havainto on tehty Liikkuvassa opiskelussa toisen asteen ammatillisten oppilaitosten osalta. Lisäksi toimenpiteiden kohdistamista yläkoululaisiin ja toisen asteen ammattiin opiskeleviin tukee se, että näiden kohderyhmien on tutkitusti havaittu liikkuvan muita peruskoulun ja toisen asteen kohderyhmiä vähemmän.
Koronapandemia on aiheuttanut hyvinvointivajetta, joka vaikuttaa vielä pitkään. Lasten ja nuorten liikkuminen väheni koronapandemian ensimmäisen vuoden aikana. Muutosta selittää erityisesti koulu- ja koulumatkaliikunnan vähentyminen etäopetuksen aikana. Nuorilla pandemia näyttää lisänneen liikkumisen polarisaatiota eli nuorten jakautumista liikunnallisesti aktiivisiin ja vähän liikkuviin.
Tavoitteiden toteuttamisessa tulee liikuntalain mukaisesti olla lähtökohtana sukupuolten tasa-arvo ja yhdenvertaisuus. Hankkeissa tulee kiinnittää erityistä huomiota toiminnan esteettömyyteen ja saavutettavuuteen sekä soveltavan liikunnan mahdollisuuksiin. Hakemuksessa tulee kuvata miten hankkeen toiminnalla ja odotettavissa olevilla tuloksilla edistetään koululaisten ja opiskelijoiden tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.
Opiskelukyvyn edistämisellä tarkoitetaan oppimisen, opintojen sujumisen ja hyvinvoinnin parantamista kehollisin, toiminnallisin ja liikunnallisin keinoin. Opiskelukyky on koululaisen ja opiskelijan työkykyä. Liikkuva koulu ja opiskelu -toiminnalla voidaan tukea esimerkiksi opiskelijan opiskeluyhteisöön kiinnittymistä, ryhmäytymistä, yhteisöllisyyttä, sosiaalisia suhteita, jaksamista ja hyvinvointia sekä tarjota ilon, osallisuuden, oppimisen ja pystyvyyden kokemuksia.
Koulun ja oppilaitoksen liikunnallisella toimintakulttuurilla tarkoitetaan henkilöstön ja oppilaiden asenteita, toimintaa ja osaamista sekä koulun ja oppilaitoksen olosuhteita, rakenteita, toimintatapoja ja johtamista. Liikunnallista toimintakulttuuria tulee kehittää yhdessä opiskelijoiden ja henkilöstön kanssa. Kehittämisen tulee olla suunnitelmallista ja organisoitua. Kehittämistyön tuloksia tulee seurata ja arvioida. Keskeistä kehittämisessä on toiminnan integroituminen koulun/oppilaitoksen ja oppilaiden arkeen, laaja-alainen kehittäminen ja yhdessä tekeminen. Johdon tulee olla sitoutunut hankkeen toteuttamiseen (ks. Johdon tarkistuslista ja tarkistuslista rehtorille).
Hankehakijoita pyydetään rekisteröitymään Liikkuva koulu -ohjelmaan ja/tai Liikkuva opiskelu -ohjelmaan. Hakemukseen tulee liittää vuoden 2022 aikana tehty Nykytilan arviointi. Hankkeen kehittämiskohtien tunnistamisessa tulee hyödyntää Nykytilan arvioinnin tuloksia (ks. Liikkuva koulu nykytilan arviointi ja Liikkuva opiskelu nykytilan arviointi).
Kunta tai koulutuksen järjestäjä koordinoi hanketta kehittämällä toimintaa tukevia rakenteita, toimintatapoja ja yhteistyötä yli koulu-, oppilaitos- ja sektorirajojen. Jokainen hanke voi kehittää aktiivista toimintakulttuuria omalla tavallaan, organisaation omien tarpeiden ja toiveiden pohjalta.
Toimenpiteet voivat kohdistua esimerkiksi henkilöstön ja oppilaiden osaamisen kehittämiseen ja asenteiden muuttamiseen, fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen oppitunneilla, välitunneilla ja koulu-/opiskelupäivän aikana sekä koulun/oppilaitoksen ulko- ja sisäolosuhteiden muuttamiseen fyysistä aktiivisuutta tukevimmiksi. Toiminnan toteutuksessa on keskeistä oppilaiden hyvinvoinnin, osallisuuden, oppimisen ja opiskelun edistäminen.
Vaikuttavan toiminnan aikaansaamiseksi tulee toteuttaa useita toimenpiteitä ja integroida toiminta osaksi koulun/oppilaitoksen ja oppilaiden arkea. Hankkeessa voidaan mallintaa aiempia hyviä käytäntöjä sekä kehittää uusia toimintamalleja.
Liikkuva koulu ja opiskelu -toiminnan keskeisiä menestystekijöitä:
1. Liikkuva koulu ja opiskelu -toiminnan organisointiin kohdistuvat toimenpiteet
- Kehitetään aktiivista toimintakulttuuria vaikuttamalla henkilöstön ja opiskelijoiden asenteisiin, toimintaan ja osaamiseen sekä oppilaitoksen olosuhteisiin (sisä- ja ulkotiloissa), rakenteisiin, toimintatapoihin
- Kehitetään Liikkuva koulu ja opiskelu -toiminnan kokonaiskoordinaatiota ja johtamista osana organisaation toimintaa
- Osallistetaan oppilaita ja opiskelijoita sekä henkilöstöä toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- Edistetään Liikkuva koulu ja opiskelu -toiminnassa yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa, saavutettavuutta ja esteettömyyttä
- Kirjataan toimintaa pitkän tähtäimen suunnitelmiin, vuosisuunnitelmiin ja/tai kurssisisältöihin
2. Opetukseen kohdistuvat toimenpiteet
- Vähennetään istumista ja paikallaanoloa sekä staattisia työasentoja
- Pidetään opetuksessa liikettä lisääviä taukoja
- Käytetään liikettä lisääviä toiminnallisia menetelmiä
- Hyödynnetään teknologiaa liikkumisen lisäämiseksi
3. Kouluihin, oppilaitoksiin, oppilaisiin ja opiskelijoihin kohdistuvat toimenpiteet
- Kehitetään koulujen ja oppilaitosten olosuhteita niin, että ne kannustavat fyysiseen aktiivisuuteen ja asentojen vaihteluun, ja lisäävät koulu- ja opiskelupäivän aikaisen liikkumisen mahdollisuuksia sekä oppitunneilla että niiden välisenä aikana
- Lisätään liikuntatilojen käyttöä opetuksesta vapaana aikana
- Kehitetään vähän liikkuvien oppilaiden ja opiskelijoiden tunnistamista ja heille tarjottavaa tukea
- Kehitetään oppilaiden ja opiskelijoiden vertaisliikuttamista (esim. liikuntatutorit, -agentit tai -aktivaattorit)
- Kehitetään liikkumisen ja liikunnan harrastamisen mahdollisuuksia koulu- ja opiskelupäivän aikana tai sen välittömässä läheisyydessä
- Kannustetaan oppilaita ja opiskelijoita fyysisesti aktiivisiin opiskelumatkoihin
- Hyödynnetään tapahtumia ja tempauksia liikkumisen sekä fyysisen toimintakyvyn ja opiskelukyvyn lisäämisessä
- Edistetään hyvinvointia ja opiskelukykyä hyödyntämällä liikkumista opiskeluyhteisöön kiinnittymisen, yhteisöllisyyden, jaksamisen ja palautumisen sekä opiskeluinnon tukemisessa
4. Yhteistyöhön kohdistuvat toimenpiteet
- Tehdään moniammatillista yhteistyötä liikkumisen ja opiskelukyvyn edistämiseksi
- Kehitetään Liikkuva koulu ja opiskelu -toimintaa yhteistyössä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon kanssa ja osana yhteisöllistä opiskeluhuoltoa
- Koulutuksen järjestäjä kehittää hankkeen sisäistä yhteistyötä ja edistää hankkeen toimijoiden sitoutumista
- Koulutuksen järjestäjä tekee laaja-alaista yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa, kuten muiden kuntien, koulujen ja oppilaitosten, järjestöjen ja liikuntaseurojen sekä kunnan eri toimialojen kanssa (esim. nuoriso-, liikunta- ja tekninen toimi)