Understödet är avsett för kommuner som kan söka om understöd antingen ensamma eller tillsammans med andra kommuner. Ansökningarna inlämnas till regionförvaltningsverket. Understöd söks i regionalförvaltningens e-tjänst http://sahkoinenasiointi.ahtp.fi.
Specialunderstöd till kommunerna för att genomföra Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
AvustusUnderstödet ska stöda hobbyverksamhet i samband med skoldagen i enlighet med Finlandsmodellen.
Syftet är att göra det möjligt för varje barn och ung person att ha en avgiftsfri hobby som de tycker om i samband med skoldagen. I Finlandsmodellen för hobbyverksamhet kombineras hörande av barn och unga om deras hobbyönskemål, samordning av befintlig god praxis och befintliga arbetssätt samt samarbete mellan skolan och fritidsaktörerna. Målgruppen är eleverna i grundundervisningens årskurser 1–9. Syftet är att etablera Finlandsmodellen som ett permanent arbetssätt i kommunerna.
Ansökningstiden börjar den 15 februari 2022 och går ut den 22 mars 2022 kl. 16.15.
Avsikten är att besluten fattas före utgången av april 2022.
På understödet tillämpas följande lagstiftning: statsunderstödslagen (688/2001) och ungdomslagen (1285/2016).
Att stöda sådan hobbyverksamhet i anslutning till skoldagen som barn och ungdomar tycker om. Verksamheterna ska väljas och anordnas enligt de uppgifter som framkommit efter att barn och ungdomar hörts. Hörandet ska därför genomföras innan en skolspecifik plan för hobbyverksamheten utarbetas.
Kommunerna kan utnyttja resultaten av undervisnings- och kulturministeriets Elevenkät 2020 (Elevenkäter om hobbyverksamhet – UKM – Undervisnings- och kulturministeriet) eller anordna ett eget hörande av barn och ungdomar. I hörandet ska frågorna om barns och ungdomars önskemål angående hobbyverksamheten ställas skolspecifikt.
Ansökan om understöd görs i regionalförvaltningsverkets e-tjänst https://sahkoinenasiointi.ahtp.fi/. Om detta inte är möjligt ska du kontakta den tjänsteman som ger mer information om understödet.
Ansökan ska vara framme senast 22.3.2022 kl. 16.15. Ansökan avslås om den lämnas in till regionförvaltningsverket efter utsatt tid. Sökanden ansvarar för att ansökan kommer fram inom utsatt tid.
Bruksanvisning för e-tjänsten:
Ansökningar om statsunderstöd som beviljas av regionförvaltningsverken görs i regionalförvaltningsverkens e-tjänst https://sahkoinenasiointi.ahtp.fi/sv/.
För tjänsten behövs Suomi.fi-identifikation, som fungerar med bankkoder, ett mobilcertifikat eller ett chipförsett id-kort.
Sökanden ska fylla i ansökningsblanketten i e-tjänsten, bifoga de bilagor som anges på blanketten och lämna in ansökan via tjänsten.
I tjänsten gör sökanden eventuella kompletteringar och ändringar av ansökan. När projekten har slutförts lämnas också redovisningarna in via e-tjänsten.
Regionförvaltningsverken skickar beslutet till sökanden via tjänsten.
1. Ansökningsspecifika grunder för beviljande
Sökanden (kommunen) ansvarar för samordningen på kommun- eller regionnivån så att lokala premisser iakttas i genomförandet. Sökanden säkerställer också ett välfungerande samarbete mellan olika aktörer såsom skolor (inkl. privata undervisningsanordnare) och anordnare av hobbyaktiviteter.
Ansökningsblanketten omfattar punkter som vid behov kan kompletteras med en bilaga:
1. Beskrivning av samarbetet mellan kommunen och anordnare av hobbyaktiviteter
Kommunen ska ge anordnarna av hobbyaktiviteter nödvändiga uppgifter om Finlandsmodellen för hobbyverksamhet och avtala om hobbyaktiviteterna, inklusive ansvarsfrågor, kontakt med vårdnadshavare och skolor, vikariat för ledare, information om hobbyaktiviteterna, eventuella transportfrågor och användning av skolors utrustning. Kommunen ska hålla regelbunden kontakt med anordnarna av hobbyaktiviteter under projektets gång.
2. Presentation av hobbyschema eller motsvarande.
På basis av skolspecifik information, som inhämtats genom hörandet, samlar kommunen de hobbyanordnare som anordnar aktiviteter som önskas av barnen och som kan vara lokala, regionala eller riksomfattande.
I punkten ska redogöras för:
- hur och vilka aktörer som valts till arrangörer av hobbyerna och vid behov en plan för att hitta de arrangörer som ännu saknas
- innehållet i hobbyaktiviteterna (från anordnarna)
- när hobbyaktiviteterna inleds och hur regelbundna de är
- vilka ledarna är och hur kommunen säkerställer ledarnas kompetens/yrkesskicklighet. Den ansvariga personen ska vara minst 18 år. Yngre kan vara ledare för hobbygrupper.
- i vilka skolor och på vilka andra platser hobbyverksamheten sker
3. Uppsökande hobbyverksamhet samt hobbyverksamhetens tillgänglighet.
Åtgärder som syftar till att göra det möjligt för varje barn och ung person att utöva en hobby.
4. Kommunikation om hobbymöjligheterna till barn, unga och deras vårdnadshavare.
Genom vilka kommunikationskanaler och -medel ska barn, ungdomar och deras vårdnadshavare informeras om möjligheter för hobbyverksamhet? Hur har man tagit hänsyn till barns och ungdomars åsikter i urvalet av kommunikationssätt?
5. Försäkringar
Barn och ungdomar ska vara försäkrade under hobbyaktiviteterna.
6. Kommunikation om Finlandsmodellen för hobbyverksamhet på kommunens webbplats
Anordnare av hobbyaktiviteter kan vara
- idrottsföreningar, kulturaktörer (t.ex. barnkulturcentrum, museer, konstinstitutioner och traditionsföreningar), ungdomsorganisationer, kommuner och övriga sammanslutningar som anordnar hobbyverksamhet och som har kompetens inom samverkan med barn och unga
Kommunerna kan ta hjälp av en förteckning över hobbyaktörer (Hitta hobbyaktör – Finlandsmodellen för hobbyverksamhet) när de letar efter aktörer.
Hobbyverksamheten kan även vara ungdomars egen frivilliga hobbyverksamhet i en övervakad miljö.
Hobbyverksamheten
- ska i regel ske i skolans lokaler eller i lokaler som ligger nära skolan. Hobbyverksamheten kan också ordnas någon annanstans, om hobbyns innehåll kräver det (t.ex. ridning, utförsåkning, bowling, simning, museiklubb).
- ska ske i anslutning till skoldagen (direkt efter lektionerna, mellan lektionerna eller före dem på morgonen) under skolarbetstiden, med hänsyn till hur barn och ungdom orkar och deras tidsscheman.
- ska vara regelbunden och ordnas veckovis (av motiverade skäl kan undantag göras till exempel när ledaren har lång väg till skolan). En hobby kan bestå av flera olika grenar eller aktiviteter som varierar vecko- eller månadsvis.
- ska inledas senast i september och pågå under hela läsåret.
- ska vara riktad till eleverna i någon eller alla av årskurserna 1–9 i den grundläggande utbildningen (även elever i privat- och övningsskolor). Barn i årskurserna 1–2 som deltar i morgon- och eftermiddagsverksamheten kan delta i hobbyverksamhet enligt Finlandsmodellen också så att anordnarna av hobbyverksamheten leder verksamheten i anknytning till morgon- och eftermiddagsverksamheten.
Bedömningskriterier
Understödet är huvudsakligen riktat till lönekostnader samt rese- och materialkostnader för ledare av hobbyverksamheten samt assistenter till barn och unga med särskilda stödbehov. En del av understödet kan även beviljas för skäliga samordningskostnader
Understöden beviljas efter prövning. I bedömningen beaktas projektets ändamålsenlighet i relation till utlysningens mål, hur realistisk verksamhets- och ekonomiplanen är samt projektets kvalitet och omfattning. Vid inbördes bedömning av ansökningarna tillämpas följande kriterier:
1. Kvaliteten på hobbyverksamheten.
1.1 De metoder som beskrivs i ansökan och som kommunen har använt för att säkerställa att ledarna för varje hobby har nödvändiga kunskaper och färdigheter med hänsyn till hobbyns innehåll samt arbetet med barn och unga. Hobbyernas mångsidighet och tillgänglighet.
1.2 Omfattningen och kvaliteten av hörandet av barn och unga. I ansökningsblankettens punkt om hörande ska det beskrivas hur hörandet har genomförts och presenteras hur barnens och ungdomarnas hobbyönskemål (inklusive de kvalitativa resultaten av fritextsvaren) har genomförts.
1.3 Uppsökande hobbyverksamhet samt hobbyverksamhetens tillgänglighet.
1.4 Innovativa hobbyinnehåll; till exempel en hobby som förenar konst och motion eller nya hobbyinnehåll som bygger på barns och ungas idéer.
1.5 Beaktande av lokala särdrag (till exempel samordning av skoltransporterna med hobbyaktiviteterna, utnyttjande av lokal kompetens i hobbyverksamheten)
2. Antalet barn och unga samt antalet handledningstimmar.
För hur många barn och unga finns det plats i hobbygrupperna och antalet handledningstimmar.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att stärka allas förmågor och kompetens, för att förnya samhället genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att trygga förutsättningarna för ett meningsfullt liv på lika villkor.
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna är det därmed till fördel om verksamheten eller projektet bidrar till att främja jämlikhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i undervisnings- och kulturministeriets strategi.
3. Allmänna förutsättningar för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen
Regionförvaltningsverket kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Regionförvaltningsverket beaktar de allmänna förutsättningarna också vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
- Beviljandet av statsunderstöd är motiverat med avseende på de mål som ställts upp för användningen av statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt när man beaktar annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av projektet eller verksamheten.
- Beviljandet av statsunderstöd bedöms inte orsaka mer än ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet hänför sig till lönekostnader kan understöd beviljas endast av synnerligen vägande skäl om understödstagaren har dömts till straff för att ha anlitat utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (7 § 2 mom. i statsunderstödslagen).
1. Hinder för beviljande av understöd
En sökande som tidigare fått understöd av regionförvaltningsverket ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i understödsbesluten har lämnats in inom utsatt tid. Regionförvaltningsverket avslår ansökan om sökanden väsentligt åsidosatt sin skyldighet att ge regionförvaltningsverket uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås om den lämnas in efter utsatt tid.
Understödet kan användas för
- ledarnas löne- och arvodeskostnader samt resekostnader (inkl. kostnader för assistenter för barn och unga som är i behov av särskilt stöd)
- skäliga samordningskostnader
- skäliga och välmotiverade kostnader för transport till hobbyplatserna
- lokalkostnader för projektet när det inte är möjligt att använda skolans lokaler på grund av innehållet i hobbyverksamheten (utnyttjandet av skolans lokaler kan inte medföra kostnader)
- nödvändiga och skäliga utrustnings- och materialkostnader
- övriga skäliga kostnader (t.ex. mellanmål när det krävs för att barn och unga ska orka)
Användningstiden för understödet är 1.8.2022–31.7.2023. Understödet kan täcka högst 80 procent av totalkostnaderna för det projekt som finansieras. Annat statsunderstöd kan inte anges som en del av självfinansieringsandelen.
Understödet får endast användas för det ändamål som anges i understödsbeslutet. De faktiska totalkostnaderna ska föranledas av det projekt eller den verksamhet som anges i statsunderstödsansökan och statsunderstödsbeslutet. Grunden för understödsbeslutet är de kostnader och den finansiering som anges i ansökan.
I stödbeslutet bestäms hur stor del av de faktiska totala kostnaderna för verksamheten eller projektet som understödet får täcka. Understödet får inte heller tillsammans med andra offentliga stöd överstiga beloppet av de godtagbara kostnaderna. De godtagbara kostnaderna definieras i understödsbeslutet och dess bilagor.
De totala kostnaderna kan också omfatta andra kostnader för projektet eller verksamheten än godtagbara kostnader (t.ex. merkostnader för skoltransporter till följd av projektet eller verksamheten). Alla kostnader (även andra än godtagbara kostnader) och intäkter ska i redovisningsskedet bokföras på det kostnadsställe som inrättas för projektet eller verksamheten.
Som godtagbara kostnader räknas löner eller arvoden som för varje löntagare utgör högst ett belopp som motsvarar en årslön på 80 000 euro jämte lagstadgade lönebikostnader. Lönen kan betalas ut som penninglön eller naturaförmån.
Stödtagarens ekonomi och förvaltning ska ordnas på tillbörligt sätt.
En redovisning av hur understödet använts ska lämnas in senast det datum som anges i beslutet. Av stödmottagaren förutsätts ekonomisk rapportering enligt kostnadsställe.
Regionförvaltningsverket har rätt att i samband med utbetalningen av statsunderstöd och övervakningen av dess användning utföra nödvändiga granskningar som gäller statsunderstödstagarens ekonomi och verksamhet (16 § i statsunderstödslagen).
Understödstagaren ska reda ut sin eventuella skyldighet att iaktta upphandlingslagstiftningen och beakta detta i sin verksamhet. Även en understödstagare som inte hör till staten, kommunerna eller församlingarna kan vara skyldig att konkurrensutsätta sina upphandlingar enligt förfarandena i upphandlingslagen.
- Om stödtagaren uppfyller kännetecknen för en offentligrättslig inrättning (till exempel om över hälften av finansieringen är offentlig), ska stödtagaren iaktta upphandlingslagen i all sin upphandling.
- Om stödtagaren får understöd för en specifik upphandling till över 50 procent av upphandlingens värde, ska stödtagaren i den upphandlingen iaktta upphandlingslagen. (Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Undervisnings- och kulturministeriet har bestämt att understödsmottagaren ska begära anbud från fler än en leverantör i sådana upphandlingar av varor och tjänster där upphandlingens värde underskrider det nationella tröskelvärdet, men där värdet utan mervärdesskatt överstiger 20 000 euro.
En redovisning av användningen av understöden ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. I redovisningen ingår både ekonomisk rapportering och resultatrapportering. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller specialunderstöd eller allmänt statunderstöd för en del av verksamheten.
Understöd som ansökts och beviljats i den ärendehanteringstjänsten redovisas i ärendehanteringstjänsten.
Redovisningar för understöd som ansökts om med pappersblankett ska lämnas till ministeriet på en separat blankett.
Ytterligare information
Vid regionförvaltningsverken ges mer information av
Regionförvaltningsverket i Södra Finland/ansvarsområdet för undervisning och kultur
Planerare Jukka Moilanen, tfn 0295 016 686, [email protected]
Överinspektör Marko Ojala, tfn 0295 016 175, [email protected]
Överinspektör Mari Puhakka, tfn 0295 016 560, [email protected]
Regionförvaltningsverket i Östra Finland/ansvarsområdet för undervisning och kultur
Överinspektör för ungdomsväsendet Henri Alho, tfn 0295 016 517, [email protected]
Överinspektör för idrottsväsendet Pirjo Rimpiläinen, tfn 0295 016 515, [email protected]
Regionförvaltningsverket i Lappland/ansvarsområdet för undervisning och kultur
Överinspektör för idrottsväsendet Kai-Matti Joona, tfn 0295 017 396, [email protected]
Inspektör för ungdomsväsendet Susanna Lammassaari, tfn 0295 017 383, [email protected]
Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland/ansvarsområdet för undervisning och kultur
Enhetschef Lea Karjomaa, tfn 0295 018 077, [email protected]
Planerare Elli-Noora Rinne, tfn 0295 018 085, [email protected]
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland/ansvarsområdet för undervisning och kultur
Överinspektör Elsa Mantere, tfn 0295 018 813, [email protected]
Planerare Emilia Piitulainen, tfn 0295 018 848, [email protected]
Regionförvaltningsverket i Norra Finland/ansvarsområdet för undervisning och kultur
Idrottsväsendets överinspektör Ulla Silventoinen, tfn 0295 017 663, [email protected]
Planerare Tapio Taskinen, tfn 0295 017 589, [email protected]