Understöd för uppsökande ungdomsarbete beviljas efter prövning. Bedömningen och den inbördes jämförelsen av ansökningarna bygger på en helhetsbedömning.
Det uppsökande ungdomsarbetet och beviljandet av understöd styrs av ungdomslagens bestämmelse om lagens syften och bestämmelser som gäller uppsökande ungdomsarbete (www.finlex.fi).
I bedömningen av ansökningarna och i den inbördes jämförelsen av dem utgår man från en helhetsbedömning där man beaktar följande:
Ansökningsspecifika grunder för beviljande
Understöd kan beviljas för uppsökande ungdomsarbete som bedrivs av kommuner och andra sammanslutningar och stiftelser med rättsförmåga.
Med understödet stöds uppsökande ungdomsarbete enligt ungdomslagen (1285/2016). Understödstagaren ska säkerställa att det uppsökande ungdomsarbete som ordnas följer ungdomslagen (http://www.finlex.fi).
Syftet med uppsökande ungdomsarbete är att nå unga som är i behov av stöd och att hjälpa dem att anlita sådana tjänster och övrigt stöd som främjar deras tillväxt, självständighetsprocess, delaktighet i samhället och övriga livskompetens samt bidrar till deras möjligheter till utbildning och till inträde på arbetsmarknaden.
Uppsökande ungdomsarbete kan bedrivas av en kommun eller av flera kommuner gemensamt. När kommunen ordnar uppsökande ungdomsarbete ska den till ansvarsperson för verksamheten utse en kommunal tjänsteinnehavare eller en person som står i arbetsavtalsförhållande till kommunen.
En kommun kan ordna uppsökande ungdomsarbete tillsammans med andra kommuner. När kommuner tillsammans ordnar uppsökande ungdomsarbete, ska kommunerna upprätta ett samarbetsavtal om detta. Samarbetsavtalet ska innehålla uppgifter om vilken kommun som är den egentliga sökanden och potentiella mottagaren av statsunderstöd. Den kommun som beviljas understöd ansvarar för användningen av understödet och för att en redovisning om det görs också i fråga om samarbetskommunerna.
Kommunen kan ordna uppsökande ungdomsarbete också genom att skaffa tjänster från en sammanslutning som producerar tjänster för unga. I detta fall ansvarar kommunen för att de tjänster som den har skaffat ordnas på det sätt som avses i ungdomslagen (1285/2016). Serviceproducenten kan söka och beviljas understöd om det avtalats om detta i ett skriftligt samarbetsavtal mellan kommunen/kommunerna och serviceproducenten. Det beviljade understödet kan betalas direkt till ett konto som serviceproducenten angett, eller till kommunens konto varifrån kommunen betalar det vidare till serviceproducenten. Redovisningsansvar för användningen av understödet har den organisation som understödet betalats till. Till ansökan ska fogas en kopia av samarbetsavtalet. Länk: https://bit.ly/3lEtCBc
Understödet riktas till lönekostnader för anställda inom det uppsökande ungdomsarbetet. Understödet är högst 30 000 euro / ett (1) helt årsverke. Understödet beviljas för högst 12 månader. För kostnader för regional samordning kan beviljas högst 15 000 euro.
Det understöd som beviljas täcker inte alla löneutgifter för det uppsökande ungdomsarbetet utan även de sökande förväntas delta i dessa med en egen finansieringsandel. Ur den egna finansieringsandelen betalas även den uppsökande ungdomsarbetarens utbildnings-, rese- och arbetsledningskostnader samt andra kostnader som verksamheten föranleder.
För uppsökande ungdomsarbete kan man för närvarande anställa en ordinarie anställd vid samma organisation om en annan person anställs i stället för den som övergår till det uppsökande ungdomsarbetet (1:1). Inledande av uppsökande ungdomsarbete kan inte utgöra en grund för indragning av en befintlig ordinarie uppgift.
I egenskap av personuppgiftsansvarig ansvarar kommunen för behandlingen av personuppgifter i samband med det uppsökande ungdomsarbetet i enlighet med ungdomslagen.
I den inbördes jämförelsen av ansökningarna betonas i synnerhet sökandens beskrivning av det uppsökande ungdomsarbetets verksamhet och behovet av det på det område där sökanden ska bedriva verksamheten.
På blanketten för ansökan om understöd ska anges följande:
1. En kortfattad beskrivning av verksamheten
2. Det område där verksamheten genomförs: de kommuner inom vilkas område det uppsökande ungdomsarbetet bedrivs
3. Verksamhetsmiljö: Behovet av uppsökande ungdomsarbete inom verksamhetsområdet, till exempel antalet NEET-unga. Beskriv verksamhetsställena för det uppsökande ungdomsarbetet (till exempel ungdomslokaler, skolor, på gatorna)
4. Målen för det uppsökande ungdomsarbetet
5. Verksamhetsplan
- med en beskrivning av verksamheten och dess behov
- med en beskrivning av den uppsökande ungdomsarbetarens utbildning och arbetserfarenhet av ungdomsarbete, om uppgifter om detta finns att tillgå i ansökningsfasen
- de sökande som tidigare har bedrivit uppsökande ungdomsarbete ska i ansökan inkludera en uppskattning av när det statsunderstöd som beviljats 2021 har förbrukats. OBS! Om det uppsökande ungdomsarbetet har avbrutits under 2021, ska också orsaken till och längden på avbrottet anges i ansökan. Förlängning av användningstiden ska sökas senast en månad innan användningstiden går ut.)
- om serviceproducenten är en utbildningsanordnare ska den i ansökan noggrant beskriva det uppsökande ungdomsarbetets ställning och roll som en del av de andra uppgifter som föreskrivits för utbildningsanordnaren
6. I den punkt som gäller ”utvärdering, uppföljning och verkningsfullhet”
- beskriv hur det uppsökande ungdomsarbetet utvärderas och följs upp
- omfattar utvärderingen de unga? Om ja, hur?
- använder sökanden PAR-systemet och SOVARI-mätverktyget?
- hur mäts verksamhetens verkningsfullhet?
7. Kostnadskalkyl och finansieringsplan
Bilagor till ansökan:
1. Samarbetsavtal om genomförande av uppsökande ungdomsarbete (avtal mellan kommuner eller avtal mellan en serviceproducent och en kommun), om serviceproducenten söker understöd på uppdrag av kommunen, ska till ansökan fogas en kopia av en handling som bekräftar detta.
2. Arbetsbeskrivning/Uppgiftsbeskrivning för den uppsökande ungdomsarbetaren
Sammanslutningar ska foga följande till ansökningsblanketten:
1. föregående års bokslut (resultaträkning, balansräkning, verksamhetsberättelse och revisionsberättelse)
2. en kopia av gällande föreningsregisterutdrag eller något annat motsvarande utdrag.
Allmänna grunder
Vid bedömningen och jämförelsen av ansökningarna fästs uppmärksamhet vid att den verksamhet som understöds motsvarar syftena och värdegrunden i ungdomslagen.
Syftet med ungdomslagen är att främja de ungas delaktighet och möjligheter att påverka samt förmåga och förutsättningar att verka i samhället, stödja de ungas utveckling, självständighetsprocess och gemenskapskänsla samt inhämtandet av kunskaper och färdigheter i anknytning till detta, stödja de ungas fritidssysselsättningar och verksamhet i det civila samhället, främja de ungas likställdhet och jämlikhet samt tillgodoseendet av deras rättigheter och att förbättra de ungas uppväxt- och levnadsvillkor. Syftet ska uppnås med utgångspunkt i solidaritet, kulturell mångfald och internationalism, hållbar utveckling, sunda levnadsvanor, respekt för miljön och livet samt sektorsövergripande samarbete.
Allmänna förutsättningar för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen
Regionförvaltningsverket kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Regionförvaltningsverket beaktar de allmänna förutsättningarna också när beslut fattas om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
- Beviljande av understödet är motiverat utifrån de mål som har ställts upp för användningen av statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt när man beaktar annat offentligt stöd som den sökande erhållit samt arten och omfattningen av projektet eller verksamheten.
- Beviljandet av statsunderstöd bedöms inte orsaka mer än ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Hinder för beviljande av understöd
Den som tidigare har fått understöd av regionförvaltningsverket ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i stödbesluten har lämnats in inom utsatt tid. Regionförvaltningsverket avslår ansökan om sökanden väsentligt åsidosatt sin skyldighet att ge regionförvaltningsverket uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.