Syftet med understödet är att ge de riksomfattande organisationerna på ungdomsområdet möjlighet att ordna mer meningsfull hobbyverksamhet för barn och unga sommaren 2021. Understödet är en av regeringens åtgärder för att avhjälpa de problem som coronaläget orsakar barn och unga.
Specialunderstöd till statsunderstödsberättigade riksomfattande organisationer på ungdomsområdet för att öka ungdomars hobby- och sommarverksamhet
AvustusUnderstöd kan sökas av organisationer som senast den 31 december 2020 har godkänts som statsunderstödsberättigade riksomfattande organisationer på ungdomsområdet. Med understöden täcks de löne- och arvodesutgifter som följer av att ungdomars hobby- och sommarverksamhet ökas och utvecklas.
Coronatiden har varit svår för barn och unga. Särskilt har coronaläget belastat dem som redan tidigare haft problem till exempel med psykisk hälsa eller haft en utmanande familjesituation. Den långa coronatiden kommer att påverka barns och ungas upplevelser och liv också på längre sikt. Under coronatiden övergår man ofta från närundervisning till distansundervisning och tvärtom, hobbyverksamheten är stängd och de sociala kontakterna begränsade. Allt detta belastar barn och ungdomar.
Sommaren 2021 är en av de avgörande stunder då barn och unga ska erbjudas meningsfull fritidsverksamhet med låg tröskel som hjälper att förebygga psykisk ohälsa, sociala problem, ensamhet, utslagning och störande beteende. För att öka verksamheten och sänka deltagaravgifterna stöds kortvarig anställning av sommartidsanställda som ordnar verksamhet för ungdomar 1.5 – 30.9.2021.
Det understöd som ministeriet beviljar får användas endast för de anställdas löne- och arvodeutgifter. Understödet får inte användas för att betala extra lön eller arvode till organisationens heltids- eller deltidsanställda som redan står i anställningsförhållande. Med det understöd som ministeriet beviljar kan täckas en del av löne- och arvodeutgifterna, det vill säga högst 700 euro/person. De riksomfattande organisationer som ansöker om understöd ska ha tillräcklig erfarenhet av att vara arbetsgivare för att se till att den person som anställs med understödet får tillräckligt stöd och tillräcklig handledning för sin arbetsuppgift.
Genom ministeriets beslut kan understödsmottagaren (centralorganisationen) överföra understöd till sina regionala eller lokala medlemsorganisationer genom att ingå ett avtal med dem i enlighet med statsunderstödslagen och ministeriets understödsvillkor.
Ansökningstiden börjar den 9 mars 2021 kl. 10.00 och slutar den 26 mars 2021 kl.16.15
Understöd kan beviljas förutsatt att riksdagen beviljar det anslag som behövs för ändamålet. Avsikten är att besluten om ansökningarna ska fattas före utgången av april. Sökandena informeras om besluten skriftligen via e-tjänsten.
På understödet tillämpas ungdomslagen (1285/2016) och statsunderstödslagen (688/2001).
Du kan ansöka om understöd via undervisnings- och kulturministeriets e-tjänst. Om det inte är möjligt ska du kontakta tjänstemannen som ger mer information om understödet.
Sökanden ska beakta att ansökan inte kan sändas i e-tjänsten efter ansökningstiden. Sökanden ansvarar för att ansökan lämnas in inom utsatt tid.
Bruksanvisning för e-tjänsten
För att sammanslutningar ska kunna använda tjänsten måste de ha ett FO-nummer, använda Suomi.fi-identifiering samt Suomi.fi-fullmakter. Inloggning i tjänsten sker med Suomi.fi-identifiering via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, och för det behövs personliga bankkoder, ett mobilcertifikat eller ett certifikatkort.
Sökanden ska fylla i ansökningsblanketten i e-tjänsten, bifoga de bilagor som anges på blanketten och lämna in ansökan till ministeriet via tjänsten. Ministeriet skickar beslutet till den sökande via tjänsten.
Eventuella kompletteringar till ansökan och begäranden om omprövning av beslutet lämnas också in via e-tjänsten. Även redovisningarna lämnas in via tjänsten.
Understöden beviljas efter prövning. Bedömningen av ansökningarna och den inbördes jämförelsen av dem grundar sig på en helhetsbedömning där följande beaktas:
1. Ansökningsspecifika grunder för beviljande
-
kopplingen mellan arbetets innehåll och ordnandet av fritidsverksamhet för barn och unga
- en uppskattning av hur mycket mer organisationen kan ordna fritids- och sommaraktiviteter för barn och unga med hjälp av specialunderstödet
- rekryteringens planmässighet och behovsorientering
- organisationens arbetsgivarerfarenhet samt de anställdas stöd och handledning
- betydelsen av sommartidsanställdas arbete
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att stärka allas förmågor och kompetens, för att förnya samhället genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att trygga förutsättningarna för ett meningsfullt liv på lika villkor. Undervisnings- och kulturministeriets strategi finns på adressen https://minedu.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-263-630-0
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna är det därmed till fördel om verksamheten eller projektet bidrar till att främja jämlikhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i undervisnings- och kulturministeriets strategi.
3. Allmänna förutsättningar för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
- Beviljandet av statsunderstöd är motiverat med avseende på de mål som ställts upp för användningen av statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt när man beaktar annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av projektet eller verksamheten.
- Beviljandet av statsunderstöd bedöms inte orsaka mer än ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet hänför sig till lönekostnader kan understöd beviljas endast av synnerligen vägande skäl om understödstagaren har dömts till straff för att ha anlitat utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (7 § 2 mom. i statsunderstödslagen).
4. Hinder för beviljande av understöd
Sökande som tidigare har beviljats understöd av ministeriet ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i understödsbesluten lämnas in inom utsatt tid. Ministeriet avslår ansökan, om sökanden väsentligt har försummat sin skyldighet att lämna ministeriet uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås om den inkommer i pappersform efter utsatt tid.
Understödet får användas endast för det ändamål som det har beviljats för.
Understöd som beviljats av undervisnings- och kulturministeriet får användas till högst den andel av de faktiska totala kostnaderna för verksamheten eller projektet som anges i understödsbeslutet. Vilka slags kostnader som är godtagbara med tanke på understödet anges i beslutet jämte bilagan till det.
Som godtagbara kostnader räknas löner eller arvoden som för varje löntagare utgör högst ett belopp som motsvarar en årslön på 80 000 euro jämte lagstadgade lönebikostnader. Lönen kan betalas ut antingen som penninglön eller naturaförmån.
Understödstagarens ekonomi och förvaltning ska ordnas på behörigt sätt.
En redovisning av användningen av understödet ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller specialunderstöd eller allmänt statsunderstöd för en del av verksamheten.
Undervisnings- och kulturministeriet har rätt att i samband med utbetalningen av statsunderstöd och övervakningen av dess användning utföra nödvändiga granskningar av statsunderstödstagarens ekonomi och verksamhet (statsunderstödslagen 16 §).
Understödstagaren ska reda ut sin eventuella skyldighet att iaktta upphandlingslagstiftningen och beakta detta i sin verksamhet. Även en understödstagare som inte hör till staten, kommunerna eller församlingarna kan vara skyldig att konkurrensutsätta sina upphandlingar enligt förfarandena i upphandlingslagen.
- Om understödets mottagare uppfyller kännetecknen för en offentligrättslig inrättning (t.ex. om över hälften av finansieringen är offentlig), ska mottagaren i all upphandling iaktta upphandlingslagen.
- Om understödets mottagare får understöd för en specifik upphandling till över 50 % av upphandlingens värde, bör mottagaren i den här upphandlingen iaktta upphandlingslagen.
(Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016)
Undervisnings- och kulturministeriet har fastställt att understödstagaren ska begära anbud från fler än en leverantör i sådana upphandlingar av varor och tjänster där upphandlingens värde underskrider det nationella tröskelvärdet, men där värdet utan mervärdesskatt överstiger 20 000 euro.
I användningen av understöder gäller också andra villkor och begränsningar. Se villkoren och begränsningarna för understöd i sin helhet.
En redovisning av användningen av understöden ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. I redovisningen ingår både ekonomisk rapportering och resultatrapportering. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller specialunderstöd eller allmänt statsunderstöd för en del av verksamheten.
Understöd som ansökts och beviljats i den ärendehanteringstjänsten redovisas i ärendehanteringstjänsten.
Redovisningar för understöd som ansökts om med pappersblankett ska lämnas till ministeriet på en separat blankett.
Ytterligare information
Specialplanerare Mikko Cortés Téllez tfn 0295 33 0080
Pääsihteeri Viivi Pekkonen, puh. 0295 33 0192
Stöd i tekniska frågor som gäller ärendehanteringstjänsten: [email protected]
Se även undervisnings- och kulturministeriets guide för ansökan om, användning av och tillsyn över användningen av statsunderstöd: https://minedu.fi/sv/understod