Bakgrunden till statsunderstödet är målet i statsminister Sanna Marins regeringsprogram enligt vilket bildning, utbildning och kunnande även i fortsättningen ska utgöra grundstenarna i samhället. En högklassig och jämlik grundskola är en hörnsten i den finländska välfärdsstaten. En av grundskolans utgångspunkter är förmågan att minska familjebakgrundens betydelse för inlärningsresultaten. Enligt regeringsprogrammet tryggas lika möjligheter genom individuella studievägar, finansiering för positiv diskriminering, flexiblare undervisning och tillräckligt stöd. Skolans betydelse som ett centrum för gemenskap och främjare av välbefinnande stärks. Särskild vikt kommer att läggas vid den konstaterade ökningen av ojämlikhet inom och mellan skolor, inom stora städer och mellan regioner samt vid kunskapsskillnaderna mellan könen och i fråga om barn och unga med invandrarbakgrund.
Statsunderstödet är en väsentlig del av utvecklingsprogrammet för kvaliteten och jämlikheten inom småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen. Inom ramen för utvecklingsprogrammet Utbildning för alla stärks kvaliteten och jämlikheten inom småbarnspedagogiken med sammanlagt 120 miljoner euro och inom den grundläggande utbildningen med sammanlagt 180 miljoner euro. Programperioden är 2020-2022.
Statsunderstödet är avsett för att stärka ändringen av verksamhetskulturen, inkluderingen, lärandet och välbefinnandet, jämlikheten, likabehandlingen, växelverkan och närskoleprincipen inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen samt för nödvändigt och tillräckligt tidigt stöd för eleven med tanke på ordnandet av undervisningen. Understödet stöder utvecklandet av bestående verksamhetsmodeller, strukturer och förfaranden genom att stöda utbildningsanordnarnas möjligheter att i första hand anställa lärare och biträden för att flexibelt bilda sådana undervisningsgrupper inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen där undervisningen för en eller flera elever som omfattas av intensifierat stöd (en plan för lärandet har gjorts för eleven i enlighet med 16a § i lagen om grundläggande utbildning) eller särskilt stöd (eleven har fått ett skriftligt beslut i enlighet med 17 § i lagen om grundläggande utbildning) ordnas helt eller delvis inom den allmänna undervisningen eller där det finns elever som omfattas av specialiserad sjukvård.