Hoppa till innehåll

Undervisnings- och kulturminister Grahn-Laasonen tillsatte en utredningsman för att utveckla transparensen inom idrottsorganisationernas statsbidragssystem

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 8.6.2016 9.35
Nyhet

Undervisnings- och kulturminister Sanni Grahn-Laasonen har tillsatt professor Heikki Halila för att utreda utvecklandet av statsbidragssystemet inom organisationer som främjar idrott.

Professor Halila har som uppgift att komma med åtgärdsförslag särskilt i fråga om att effektivera styrningen och övervakningen av hur statsbidragen används samt gällande transparensen i statsbidragsprocessen. I utredningsarbetet bör man beakta det praktiska tillämpandet av de lagstadgade förutsättningarna för att få statsbidrag. Utredningen skall vara färdig senast den 30 september 2016.

”Idrottsorganisationerna gör ett viktigt arbete för att främja den finländska idrotten och motionen. Då verksamheten grundar sig på offentliga medel måste spelreglerna och riktlinjerna vara klara och användandet av pengarna absolut transparent. Statsbidraget måste använda i det syfte det har beviljats för”, betonar minister Grahn-Laasonen.

Grahn-Laasonen tillsatte i oktober 2015 en arbetsgrupp för att förnya undervisnings- och kulturministeriets statsbidragsverksamhet, processer och förfaringssätt tillsammans med myndigheter inom området. Enligt ministern har reformen av statbidragssystemet redan kört igång i enlighet med arbetsgruppens förslag.

”För att få en synvinkel på arbetet av en person utanför ministeriet bad jag professor Heikki Halila, sakkunnig med specialisering på etiska frågor inom idrott, att fungera som utredningsperson. Jag hoppas att det rensar luften”, säger Grahn-Laasonen.

Ytterligare information:

- kanslichef Anita Lehikoinen, tfn 0295 3 30182
- specialmedarbetare Matias Marttinen, tfn 044 269 3113

Rapport av arbetsgruppen som utrett reformen av statsbidragssystemet inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde, 21.4.2016 (på finska, svenskspråkigt sammandrag)
Undervisnings- och kulturministeriets publikationer 2016:13