1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Valtion erityisavustusta voidaan myöntää kunnille ja kuntayhtymille. Kunnat voivat sisällyttää yksityiset palveluntuottajat hakemukseensa. Valtion erityisavustus myönnetään varhaiskasvatuksen järjestäjäkohtaisesti, hakemuksen perusteella, käytettäväksi vuosina 2022-2023.
Valtion erityisavustusta voidaan käyttää seuraaviin toimiin:
1) Varhaiskasvatuksen laadunhallinta ja arviointi
- laadun ja arvioinnin koulutus henkilöstölle ja johtajille
- laatu- ja arviointityön rakenteiden, kehittämisen ja systematisoinnin edistäminen (mm. laadunhallinnan ja arvioinnin strategioiden/suunnitelmien laatiminen ja toteuttaminen)
- laatu- ja arviointityön kuntatasoinen ja/tai kuntien välinen alueellinen verkostoituminen (mm. laatutyön verkosto)
- laatu- ja arviointiasioita kunnassa ja/tai alueellisesti ohjaavan ja koordinoivan henkilön/henkilöiden palkkaaminen.
2) Varhaiskasvatuksen johtaminen
- johtamisosaamisen lisääminen koulutusta hankkimalla
- johtamisen toimintakäytäntöjen, -rakenteiden ja johtamiskulttuurin kehittäminen johtamisen eri tasoilla (kunta-, alue-, toimintapaikka-, lapsiryhmätaso) ja eri toimintamuodoissa (päiväkodit, perhepäivähoito) varhaiskasvatuksessa
- johtamistyön kuntatasoinen ja/tai kuntien välinen alueellinen verkostoituminen (mm. johtajuuden kehittämisverkosto)
- johtamisen kehittämistyötä kunnassa ja/tai alueellisesti ohjaavan ja koordinoivan henkilön/henkilöiden palkkaaminen.
Koulutus tulee olla tutkimusperustaista, riittävän laajaa ja pitkäkestoista sekä laatutyön, arvioinnin ja johtamisen kehittämiseen tähtäävää. Koulutuksen vaikuttavuutta henkilöstön osaamiseen ja laatu- ja arviointityön edistymiseen ja johtamisen kehittymiseen tulee raportoida hankkeen muun raportoinnin yhteydessä.
Valtion erityisavustusta myönnetään enintään 80% kokonaismenoista, joten omarahoitusosuus on vähintään 20%.
Erityisavustus myönnetään käytettävissä olevan määrärahan puitteissa.
Valtion erityisavustusta ei voi käyttää:
• toimintaan tai kohteeseen, johon on samalle ajankohdalle myönnetty jo valtion erityisavustusta. Valtion erityisavustuksella voidaan kuitenkin jatkaa aiemmin aloitettua, erityisavustuksella toteutettua vastaavaa toimintaa, joka täyttää yllämainitut kriteerit.
• samanaikaisesti käytettäväksi vastaavan, aikaisemmille vuosille myönnetyn avustuksen, kanssa;
• toimintaan, jolla opetuksen järjestäjä korvaa jo olemassa olevaa toimintaa.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta.
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom.):
• Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
• Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
• Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
• Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä, jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.