Med utvecklingsunderstöden inom ramen för Skolan i rörelse och Studier i rörelse stöds riktlinjerna för en motionsinriktad livsstil i idrottslagen (390/2015), Statsrådets idrottspolitiska redogörelse (2018) och regeringsprogrammet (2019) samt i synnerhet genomförandet av programmet Skolan i rörelse och Studier i rörelse.
Målet är att understödet ska göra skolelever och studerande mera fysiskt aktiva och förbättra deras studieförmåga genom att utveckla en motionsinriktad verksamhetskultur vid högstadier och yrkesläroanstalter på andra stadiet under skol- och studiedagen. Ett särskilt mål är att de elever och studerande som rör på sig mindre ska bli fysiskt aktivare i dessa målgrupper.
Nationella centret för utbildningsvärdering (NCU) gjorde en bedömning av Skolan i rörelse (2018). Enligt bedömningen är införandet av motion i skoldagen fortfarande inte slutfört i många högstadier. I bedömningen rekommenderas att det fästs särskild uppmärksamhet vid denna målgrupp. Denna slutsats stöds fortfarande även av praktiska iakttagelser i programmet Skolan i rörelse. Det har gjorts en motsvarande iakttagelse i Studier i rörelse i fråga om yrkesläroanstalterna på andra stadiet. En sak som ytterligare stöder att åtgärderna riktas till högskolestuderande och studerande på andra stadiet är att forskningen har visat att dessa målgrupper rör på sig mindre än andra målgrupper i grundskolan och på andra stadiet.
Covid-19-pandemin har inneburit att välbefinnandet blivit eftersatt, och konsekvenserna av detta är långvariga. Motionsaktiviteten bland barn och unga minskade avsevärt under covid-19-pandemin. En förklaring till förändringen är i synnerhet att motionen under skol- och skolresorna minskat under distansundervisningen. Hos unga verkar polariseringen vad gäller motionen, det vill säga uppdelningen i unga som motionerar aktivt och unga som motionerar bara lite, ha ökat på grund av pandemin.
Genomförandet av målen ska ske med utgångspunkt i jämställdhet mellan könen och likabehandling i enlighet med idrottslagen. I projekten ska man fästa särskild uppmärksamhet vid att verksamheten är tillgänglig och tänka på möjligheter till anpassad motion. Ansökan ska innehålla en beskrivning av hur projektets verksamhet och de förväntade resultaten främjar jämställdhet och likabehandling bland elever och studerande.
Med att främja studieförmågan avses att lärandet, studiernas framskridande och välbefinnandet förbättras med fysiska, funktionella och motionsbaserade metoder. Studieförmågan är skolelevernas och studerandenas arbetsförmåga. Med Skolan i rörelse- och Studier i rörelse-verksamhet kan man stödja till exempel den studerandes förankring i studiegemenskapen, grupptillhörighet, gemenskapskänsla, sociala färdigheter, ork och välbefinnande samt erbjuda upplevelser av glädje, delaktighet, lärande och kunnande.
Med en motionsinriktad verksamhetskultur vid skolan och läroanstalten avses personalens och elevernas attityder, verksamhet och kompetens samt läroanstaltens omständigheter, strukturer, verksamhetssätt och ledning. En motionsinriktad verksamhetskultur ska utvecklas i samarbete med studerandena och personalen. Utvecklingsarbetet ska vara systematiskt och organiserat. Resultaten av utvecklingsarbetet ska följas upp och utvärderas. Det centrala i utvecklingsarbetet är att integrera verksamheten i skolans/läroanstaltens och elevernas vardag, att bedriva utvecklingsarbetet på ett brett plan och arbeta tillsammans. Ledningen ska vara engagerad i genomförandet av projektet (se Ledningens kontrollista och kontrollista för rektor)
De som lämnar in projektansökningar ska registrera sig i Skolan i rörelse-programmet och/eller i Studier i rörelse-programmet. En bedömning av nuläget som gjorts under 2022 ska bifogas som bilaga i ansökan. När man identifierar utvecklingsmålen i projekten ska man använda anvisningen Nykytilan arvioinnin tuloksia (läs Skolan i rörelse och Studier i rörelse Resultaten av bedömningen av nuläget)
Kommunen eller utbildningsanordnaren samordnar projektet genom att utveckla strukturer, verksamhetssätt och sektorsövergripande samarbete som stöder verksamheten över skol-, läroanstalts- och sektorsgränserna. Varje projekt kan utveckla en aktiv verksamhetskultur på sitt eget sätt enligt organisationens behov och önskemål.
Åtgärderna kan rikta sig exempelvis till att utveckla kompetensen hos personalen och eleverna och att förändra deras inställning, att öka den fysiska aktiviteten under lektionerna, rasterna och under skol/studiedagen samt till att förändra skolans/läroanstaltens yttre och inre miljö så att den stöder till fysisk aktivitet. När verksamheten genomförs är det viktigt att främja elevernas välbefinnande, delaktighet, lärande och studier.
För att uppnå genomslag i verksamheten bör man genomföra flera åtgärder och integrera verksamheten så att den blir en del av skolans/läroanstaltens och elevernas vardag. I projektet kan man skapa utnyttja tidigare god praxis samt utveckla nya verksamhetsmodeller.
Centrala framgångsfaktorer i Skolan i rörelse- och Studier i rörelse-verksamheten:
1. Åtgärder som gäller organiseringen av Skolan i rörelse- och Studier i rörelse-verksamheten
- Utveckling av en aktiv verksamhetskultur genom att påverka personalens och de studerandes attityder, verksamhet och kompetens samt läroanstaltens miljö (utomhus och inomhus), strukturer, verksamhetssätt
- Utveckling av helhetssamordningen och ledningen av Skolan i rörelse- och Studier i rörelse-verksamheten som en del av organisationens verksamhet
- Eleverna och de studerande samt personalen görs delaktiga i planeringen, genomförandet och utvärderingen av verksamheten.
- I Skolan i rörelse- och Studier i rörelse-verksamheten främjas likabehandling, jämställdhet och tillgänglighet.
- Verksamheten skrivs in i de långsiktiga planerna, årsplanerna och/eller kursinnehållet
2. Åtgärder som gäller undervisningen
- Sittandet och orörligheten samt statiska arbetsställningar minskas
- I undervisningen införs fler rörliga pauser
- Verksamhetsmetoder som ökar rörligheten ökas
- Tekniken utnyttjas för att öka rörligheten.
3. Åtgärder riktade till skolor, läroanstalter, elever och studeranden
- Skolornas och läroanstalternas omständigheter utvecklas så att de sporrar till fysisk aktivitet och varierande ställningar, och ökar möjligheterna till rörelse under skol- och studiedagen samt på lektionerna och mellan lektionerna
- Utnyttjandet av idrottslokalerna utanför undervisningstiderna ökas
- Identifierandet av elever och studerande som rör på sig lite utvecklas och likaså det stöd som dessa erbjuds
- Elevernas och studerandenas motion med jämlikar utvecklas (till exempel motionstutorer, -agenter eller -aktivatorer)
- Möjligheterna till motion och idrott under skol- och studiedagen eller i dess omedelbara närhet utvecklas.
- Eleverna och studerandena sporras att färdas mellan läroanstalten eller skolan på ett fysiskt aktivt sätt
- Evenemang och jippon används för att öka motionen, den fysiska funktionsförmåga och studieförmågan
- Välbefinnandet och studieförmågan främjas genom att utnyttja motion för att stödja förankringen i studiegemenskapen, gemenskapskänslan, orken och återhämtningen samt studiemotivationen.
4. Åtgärder som gäller samarbetet
- Mångprofessionellt samarbete för att främja rörligheten och studieförmågan
- Skolan i rörelse- och Studier i rörelse-verksamheten utvecklas i samarbete med skol- och studerandehälsovården och som en del av den gemensamma elevhälsan.
- Utbildningsanordnaren utvecklar det interna samarbetet i projektet och främjar att aktörerna förbinder sig vis projektet.
- Utbildningsanordnaren har ett omfattande samarbete med olika intressegrupper, såsom andra kommuner, skolor och läroanstalter, organisationer och idrottsföreningar samt med olika kommunala sektorer (till exempel ungdoms-, idrotts- och tekniska väsendet)