Understödet är avsett för sådana arrangörer av internationella och nationella storevenemang inom idrott och motion och mästerskapstävlingar som på grund av Covid-19-epidemin har varit tvungna att ställa in, flytta fram eller ordna evenemang utan publik, med publikbegränsningar eller på något annat sätt med avvikelse från vad som planerats. Dessutom är understödet avsett för internationella stortävlingar, om tävlingarna har flyttats till Finland på grund av Covid-19-läget.
Specialunderstöd för att stöda idrotts- och motionsevenemang covid-19-stöd
AvustusI den andra tilläggsbudgeten för 2021 anvisades 3,5 miljoner euro för att stödja inställda och förlustdrabbade idrotts- och motionsevenemang samt framtida evenemang.
Syftet med specialunderstödet är att täcka de kostnader som arrangörer av evenemang har haft för att ordna idrotts- och motionsevenemang som inställts, flyttats eller omorganiserats på grund av Covid-19-epidemin.
På grund av pandemin har man varit tvungen att ställa in nationella och internationella idrotts- och motionsevenemang eller att ordna dem utan publik. Evenemang har också flyttats till en senare tidpunkt eller flyttats till Finland. Allt detta har medfört kostnader.
Understöd beviljas allmännyttiga sammanslutningars evenemang för vilka undervisnings- och kulturministeriets stöd för storevenemang inom idrott och motion inte har beviljats för 2021 och för vilka Statskontoret inte har beviljat stöd för evenemangsgaranti. Dessutom kan understöd beviljas sådana evenemangsarrangörer i aktiebolagsform vars mervärdesskattepliktiga omsättning för 2019 var högst 150 000 euro. Understöd beviljas inte för regelbundet återkommande evenemang, såsom seriematcher.
Understödet ska i första hand sökas via e-tjänsten. Det går också att ansöka om understöd på pappersblankett. En ansökan som gjorts på pappersblankett ska undertecknas av sökanden.
Ansökningstiden börjar den 1 juli 2021 och slutar den 23 augusti 2021 kl. 16.15.
Avsikten är att fatta besluten i september 2021. Sökandena meddelas skriftligen om beslutet.
På understödet tillämpas följande lagstiftning:
- Idrottslagen (390/2015)
- Statsunderstödslagen (688/2001)
Syftet med understödet är att trygga ordnandet av evenemang under undantagsförhållandena samt att täcka underskott som uppstått vid inställda eller flyttade evenemang. Ett ytterligare mål är att stödja evenemangsverksamheten genom att ordna tävlingar.
Du kan ansöka om understöd via undervisnings- och kulturministeriets e-tjänst. Om detta inte är möjligt ska organisationen kontakta den tjänsteman som ger mer information om understödet.
Sökanden ska beakta att ansökan inte kan sändas via e-tjänsten efter utsatt tid. Sökanden ansvarar för att ansökan kommer fram inom utsatt tid.
Bruksanvisning för e-tjänsten
För att kunna använda e-tjänsten måste organisationer ha ett FO-nummer, använda stark elektronisk autentisering samt ha Suomi.fi-fullmakter. Inloggningen i tjänsten sker i tjänsten Suomi.fi-identifiering, som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, med personlig bankkod, mobilcertifikat eller certifikatkort. Sökanden ska fylla i ansökningsblanketten i ärendehanteringstjänsten, bifoga de bilagor som anges på blanketten och lämna in ansökan till ministeriet via ärendehanteringstjänsten. Ministeriet skickar beslutet till sökanden via tjänsten.
Via tjänsten kan sökanden göra eventuella kompletteringar i ansökan och söka ändring i beslutet. Även redovisningarna lämnas in via e-tjänsten.
Bruksanvisning för ärendehanteringstjänsten
Närmare information på UKM:s webbplats
Suomi.fi-anvisningar och stöd
Understöden beviljas efter prövning. Vid bedömningen beaktas de förändringar som skett i organiseringen av evenemanget, de kostnader som föranletts av att evenemanget inställts eller flyttats. Vid prövningen av understöd beaktas dessutom eventuella understöd och stöd som beviljats av andra myndigheter. Understödet kan inte användas till att betala idrottararvoden.
I fråga om evenemang som flyttats till Finland på grund av Covid-19-läget beaktas och förutsätts det att internationella grenförbundet deltar ekonomiskt i täckandet av kostnaderna för evenemangen.
Vid prövningen av understödet beaktas projektets ändamålsenlighet i relation till utlysningens mål, verksamhets- och ekonomiplanens genomförbarhet samt projektets kvalitet och omfattning samt betydelse för grenens utveckling.
Undervisnings- och kulturministeriets understöd beviljas för att täcka underskott som uppkommit i samband med inställda eller flyttade evenemang. I fråga om internationella stortävlingar kan understödet också användas för förberedelser inför evenemanget.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att stärka allas förmågor och kompetens, för att förnya samhället genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att trygga förutsättningarna för ett meningsfullt liv på lika villkor. Undervisnings- och kulturministeriets strategi finns på adressen.
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna är det därmed till fördel om verksamheten eller projektet bidrar till att främja jämlikhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i undervisnings- och kulturministeriets strategi.
3. Allmänna förutsättningar för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
- Beviljande av understödet är motiverat utifrån de mål som har ställts upp för användningen av statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt när man beaktar annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av projektet eller verksamheten.
- Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast obetydlig snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet hänför sig till lönekostnader kan understöd beviljas endast av synnerligen vägande skäl om understödstagaren har dömts till straff för att ha anlitat utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (7 § 2 mom. i statsunderstödslagen).
4. Hinder för beviljande av understöd
Sökande som tidigare har beviljats understöd av ministeriet ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i understödsbesluten lämnas in inom utsatt tid. Ministeriet avslår ansökan om sökanden väsentligt har försummat sin skyldighet att lämna ministeriet uppgifter för övervakningen av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås om den inkommer i pappersform efter utsatt tid. Ansvaret för att ansökan kommer fram ligger hos avsändaren.
Understödet får användas endast för sådana ändamål som det har beviljats för.
Undervisnings- och kulturministeriets understöd kan täcka högst en i understödsbeslutet fastställd andel av de faktiska totalkostnaderna för den verksamhet eller det projekt som finansieras. De godtagbara kostnaderna definieras i understödsbeslutet och dess bilagor.
Som godtagbara kostnader räknas löner eller arvoden som för varje löntagare utgör högst ett belopp som motsvarar en årslön på 80 000 euro jämte lagstadgade lönebikostnader. Lönen kan betalas ut som penninglön eller naturaförmån.
Understödstagarens ekonomi och förvaltning ska ordnas på tillbörligt sätt.
En redogörelse för användningen av understödet ska lämnas in senast det datum som anges i beslutet.
Av understödstagaren förutsätts rapportering på kostnadsplatsnivå om det är frågan om ett specialunderstöd eller allmänt understöd för en del av verksamheten.
Undervisnings- och kulturministeriet har rätt att i samband med utbetalningen av statsunderstöd och övervakningen av användningen av understödet utföra nödvändiga granskningar av understödstagarens ekonomi och verksamhet (16 § i statsunderstödslagen).
Understödstagaren ska utreda sin eventuella skyldighet att iaktta upphandlingslagstiftningen och beakta den i sin verksamhet Även en understödstagare som inte hör till staten, kommunerna eller församlingarna kan vara skyldig att konkurrensutsätta sina upphandlingar i enlighet med förfarandena i upphandlingslagen.
- Om understödstagaren uppfyller kännetecknen för en offentligrättslig inrättning (till exempel om över hälften av finansieringen är offentlig), ska understödstagaren iaktta upphandlingslagen i all sin upphandling.
- Om understödstagaren får understöd för en specifik upphandling till över 50 procent av upphandlingens värde ska understödstagaren iaktta upphandlingslagen vid den upphandlingen.
(Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016)
Undervisnings- och kulturministeriet har bestämt att understödstagaren ska begära anbud från fler än en leverantör i upphandlingar av varor och tjänster där upphandlingens värde underskrider det nationella tröskelvärdet, men där värdet utan mervärdesskatt överstiger 20 000 euro.
Det finns också andra villkor och begränsningar som gäller användningen av understödet. Se villkoren och begränsningarna för understöd i sin helhet.
En redovisning av hur understöden används ska lämnas in senast det datum som anges i beslutet. I redovisninge ska det ingå både en ekonomisk rapport och en resultatrapport. Av understödstagaren förutsätts ekonomisk rapportering på kostnadsplatsnivå om det handlar om ett specialunderstöd eller allmänt understöd för en del av verksamheten.
Understöd som sökts och beviljats i e-tjänsten ska redovisas i undervisnings- och kulturministeriets e-tjänst.
Redovisningar för understöd som ansökts om med pappersblankett ska lämnas till ministeriet på en separat blankett.
Ytterligare information
Specialsakkunnig Hannu Tolonen; tfn 0295 330 314; [email protected]