Avustus on tarkoitettu niille liikunnan ja urheilun kansainvälisten ja kansallisten suurtapahtumien ja arvokisojen järjestäjille, joiden järjestämä tapahtuma on COVID-19-epidemian vuoksi jouduttu perumaan, siirtämään uuteen ajankohtaan tai järjestämään ilman yleisöä, katsojarajoituksin tai muulla tavoin suunnitellusta poiketen. Lisäksi avustus on tarkoitettu kansainvälisiin arvokisoihin, jos kisat ovat siirretty järjestettäväksi Suomeen COVID-19-tilanteesta johtuen.
Erityisavustus liikunnan ja urheilun suurtapahtumien tukemiseen covid-19-tuki
AvustusValtion vuoden 2021 II lisätalousarviossa osoitettiin 3,5 miljoonaa euroa peruuntuneiden ja tappiota kärsineiden urheilu- ja liikuntatapahtumien sekä tulevien tapahtumien tukemiseen.
Erityisavustuksella on tarkoitus kattaa kustannuksia, joita tapahtumajärjestäjille on syntynyt COVID-19-epidemian vuoksi peruuntuneiden, siirrettyjen tai uudelleen järjestettyjen liikunta ja urheilutapahtumien järjestämisestä.
Pandemian vuoksi kansallisia ja kansainvälisiä liikunta- ja urheilutapahtumia on jouduttu peruuttamaan tai järjestämään ilman katsojia. Niitä on myös siirretty myöhempään ajankohtaan tai siirretty järjestettäväksi Suomeen. Näistä kaikista on syntynyt kustannuksia.
Avustusta voidaan myöntää niille vuoden 2021 liikunnan suurtapahtumille jotka eivät ole saaneet opetus- ja kulttuuriministeriön liikunnan suurtapahtuma-avustusta vuonna 2021 ja jotka eivät ole oikeutettuja valtiokonttorin jakamaan tapahtumatakuutukeen. Avustusta ei myönnetä säännöllisesti toistuviin tapahtumiin kuten esimerkiksi sarjaotteluihin.
Avustusta haetaan ensisijaisesti sähköisen asiointipalvelun kautta. Avustusta on kuitenkin mahdollista hakea myös paperilomakkeella. Paperilomakkeelle tehdyn hakemuksen allekirjoittaa hakija.
Hakuaika alkaa 1.7.2021 ja päättyy 23.8.2021 klo 16:15.
Päätökset pyritään tekemään syyskuussa 2021. Hakijoille ilmoitetaan päätöksestä kirjallisesti.
Avustukseen sovelletaan seuraavia säännöksiä:
- Liikuntalaki (390/2015)
- Valtionavustuslaki (688/2001)
Avustuksen tavoitteena on turvata poikkeusolojen tapahtumien järjestäminen sekä kattaa tapahtuman peruuntumisesta tai siirtämisestä syntynyttä alijäämää. Lisäksi tavoitteena on tukea kilpailujen järjestämisen avulla tapahtumatoimintaa sekä siihen liittyvää palvelutoimintaa.
Avustusta haetaan opetus- ja kulttuuriministeriön asiointipalvelussa. Jos se ei ole mahdollista, ota yhteyttä avustuksesta lisätietoja antavaan virkamieheen.
Hakijan tulee huomioida, ettei hakemusta pysty lähettämään asiointipalveluun määräajan umpeutumisen jälkeen. Vastuu hakemuksen saapumisesta määräaikaan mennessä on hakijalla.
Asiointipalvelun käyttöohjeet
Asiointipalvelun käyttö edellyttää yhteisöasiakkailta Y-tunnusta, vahvaa sähköistä tunnistusta sekä Suomi.fi-valtuuksien käyttöä. Palveluun kirjaudutaan Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-tunnistuksen kautta henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Hakija täyttää asiointipalvelussa olevan hakulomakkeen, liittää siihen lomakkeen yhteydessä pyydetyt liitteet ja toimittaa hakemuksen asiointipalvelun kautta ministeriölle. Ministeriö lähettää päätöksen hakijalle asiointipalveluun.
Hakija tekee asiointipalvelussa mahdolliset hakemuksen täydennykset ja päätöksen muutospyynnöt. Hakija tekee myös selvitykset asiointipalvelussa.
Asiointipalvelun käyttöohje
Lisätietoja OKM:n verkkosivuilla
Suomi.fi-ohjeet ja tuki
Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Arvioinnissa otetaan huomioon tapahtuman järjestämisessä tapahtuneet muutokset, peruuntumisesta tai sen siirtämisestä syntyneet kustannukset. Lisäksi avustusharkinnassa otetaan huomioon mahdolliset muiden viranomaisten myöntämät avustukset ja tuet. Avustusta ei voi käyttää urheilijapalkkioiden maksamiseen.
COVID-19-tilanteen vuoksi Suomeen siirrettyjen tapahtumien osalta otetaan huomioon ja edellytetään kansainvälisen lajiliiton taloudellinen mukanaolo tapahtumien kustannusten kattamisessa.
Avustusta harkittaessa otetaan huomioon hankkeen tarkoituksenmukaisuus suhteessa haun tavoitteisiin, toiminta- ja taloussuunnitelman realistisuus sekä hankkeen laatu ja laajuus sekä merkitys lajin kehittämiseen.
Opetus- ja kulttuuriministeriön avustus myönnetään tapahtuman peruuntumisen tai siirtämisen osalta syntyneen alijäämän kattamiseen. Kansainvälisten arvokisojen osalta avustusta voidaan käyttää myös tapahtuman valmisteluihin.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta.
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen. Vastuu hakemuksen perille saapumisesta on lähettäjällä.
Avustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään avustuspäätöksessä määritellyn osuuden avustettavan toiminnan tai hankkeen toteutuneista kokonaiskustannuksista. Avustuksen hyväksyttävät kustannukset määritellään avustuspäätöksessä ja sen liitteessä.
Hyväksyttäviksi kustannuksiksi luetaan palkoista tai palkkioista kutakin palkansaajaa kohden enintään määrä, joka vastaa 80 000 euron vuosipalkkaa lakisääteisine sivukuluineen. Palkka voidaan maksaa rahapalkkana tai luontoisetuina.
Avustuksen saajan taloudenhoito ja hallinto on järjestettävä asianmukaisesti.
Avustuksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä.
Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Opetus- ja kulttuuriministeriöllä on oikeus tehdä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia, jotka ovat tarpeellisia valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa (valtionavustuslain 16 §).
Avustuksen saajan tulee selvittää, onko sillä velvollisuus noudattaa hankintalainsäädäntöä, ja ottaa tämä toiminnassaan huomioon. Myös valtioon, kuntiin tai seurakuntiin kuulumaton avustuksen saaja voi olla velvollinen kilpailuttamaan hankintansa noudattaen hankintalain mukaisia menettelyitä.
- Jos avustuksen saaja täyttää julkisoikeudellisen laitoksen tunnusmerkit (esim. rahoituksesta yli puolet on julkista rahoitusta), avustuksen saajan tulee noudattaa hankintalakia kaikissa hankinnoissaan.
- Jos avustuksen saaja saa avustusta tiettyyn hankintaan yli 50 % hankinnan arvosta, saajan on tässä hankinnassa noudatettava hankintalakia.
(Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).
Opetus- ja kulttuuriministeriö on linjannut, että avustuksen saajan tulee pyytää tarjous useammalta kuin yhdeltä toimittajalta sellaisissa tavara- ja palveluhankinnoissa, jotka alittavat kansallisen kynnysarvon mutta joiden arvo ilman arvonlisäveroa ylittää 20 000 euroa.
Avustuksen käyttöön liittyy myös muita ehtoja ja rajoituksia. Katso avustusten ehdot ja –rajoitukset kokonaisuudessaan.
Avustusten käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä. Selvitykseen sisältyy sekä talousraportointi että tuloksellisuusraportointi. Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Asiointipalvelussa haetuista ja myönnetyistä avustuksista selvitykset tehdään OKM:n asiointipalvelussa.
Paperilomakkeella haetuista avustuksista tehdään selvitykset ministeriölle erillisellä lomakkeella.
Lisätietoja
Erityisasiantuntija Hannu Tolonen; 0295 330 314; [email protected]