Syftet med understödet är att öka företagandet och sysselsättningen bland unga samt att genom utbildning öka kompetenskapitalet i fråga om färdigheter som gäller ekonomi, arbetslivet och företagande. Understödet är en av regeringens åtgärder för att avhjälpa de problem som coronaläget orsakar barn och unga.
Specialunderstöd för att stödja ungdomars färdigheter i sommarföretagande
AvustusUnderstöden är avsedda för att stöda ungdomars sommarföretagande, påskynda hittandet av sommarjobb och utvidga företagarfostran för barn och unga till sommarverksamhet. Med anslaget stöds endast befintliga modeller och metoder. En förutsättning för att understöd ska beviljas är erfarenhet av framgångsrik verksamhet inom ovan nämnda teman. Vid beviljandet prioriteras sammanslutningar som har erfarenhet av att stärka de ungas färdigheter i ekonomi, arbetsliv och företagande.
Med understödet kan man stöda verksamhet där en vuxen kan söka arbete tillsammans med den unga och därigenom stärka den ungas arbetslivsfärdigheter. Vidare kan man med understödet stöda verksamhet där den unga uppmuntras och stöds att grunda ett företag, utveckla företagsidén och öka den ungas färdigheter i företagande. Med understödet kan man också stöda sommarverksamhet för unga, där de ungas färdigheter i ekonomi, företagande och arbetsliv främjas. En särskild målgrupp är unga som riskerar att bli diskriminerade.
Genom ministeriets beslut kan stödtagaren (bl.a. en centralorganisation) överföra understöd till sina regionala eller lokala medlemsorganisationer genom att ingå ett avtal med dem i enlighet med statsunderstödslagen och ministeriets understödsvillkor.
Ansökningstiden börjar 9.3.2021 kl. 10.00 och slutar 26.3.2021 kl. 16.15
Understöd kan beviljas förutsatt att riksdagen beviljar det anslag som behövs för ändamålet. Avsikten är att besluten om ansökningarna ska fattas senast i mitten av april. Sökandena informeras om besluten skriftligen via e-tjänsten.
På understödet tillämpas ungdomslagen (1285/2016) och statsunderstödslagen (688/2001).
Understöd kan sökas av sammanslutningar och stiftelser med rättsförmåga. Privatpersoner kan inte beviljas understöd.
Undervisnings- och kulturministeriet kan dela ut understöd, om riksdagen beviljar anslag. Avsikten är att fatta besluten i mitten av april 2021. Alla sökanden meddelas skriftligt om beslutet via e-tjänsten.
På understödet tillämpas följande lagstiftning: Ungdomslagen (1285/2016) och Statsunderstödslagen (688/2001).
Du kan ansöka om understöd via undervisnings- och kulturministeriets e-tjänst. Om det inte är möjligt ska du kontakta tjänstemannen som ger mer information om understödet.
Sökanden ska beakta att ansökan inte kan sändas i e-tjänsten efter ansökningstiden. Sökanden ansvarar för att ansökan lämnas in inom utsatt tid.
Bruksanvisning för e-tjänsten
För att sammanslutningar ska kunna använda tjänsten måste de ha ett FO-nummer, använda Suomi.fi-identifiering samt Suomi.fi-fullmakter. Inloggning i tjänsten sker med Suomi.fi-identifiering via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, och för det behövs personliga bankkoder, ett mobilcertifikat eller ett certifikatkort.
Sökanden ska fylla i ansökningsblanketten i e-tjänsten, bifoga de bilagor som anges på blanketten och lämna in ansökan till ministeriet via tjänsten. Ministeriet skickar beslutet till den sökande via tjänsten.
Eventuella kompletteringar till ansökan och begäranden om omprövning av beslutet lämnas också in via e-tjänsten. Även redovisningarna lämnas in via tjänsten.
Understöden underställs prövning. Bedömningen av ansökningarna och den inbördes jämförelsen av dem grundar sig på en helhetsbedömning där följande beaktas:
1. Ansökningsspecifika villkor för beviljande av understöd
- projektplanen är konkret och genomförbar
- verksamheten bygger på färdiga och testade metoder som konstaterats vara fungerande
- projektets målgrupp är realistisk, bl.a. målgruppens omfattning och ett tydligt mål för att nå den
- sökanden har tidigare erfarenhet av att genomföra projekt med samma tema
- sökanden har ekonomiska och verksamhetsmässiga förutsättningar att genomföra projektet
Undervisnings- och kulturministeriets understöd kan (i regel) täcka högst 95 % av de faktiska totala kostnaderna för den verksamhet eller det projekt som finansieras.
Stödtagaren kommer att ges tillstånd att överföra understödet vidare, varvid stödtagaren och användaren ska upprätta ett avtal om användningen av det överförda understödet i enlighet med mallen som utarbetats vid UKM.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att allas förmågor och kompetens stärks, för att samhället förnyas genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att förutsättningarna för ett meningsfullt liv tryggas på lika villkor. UKM:s strategi kan läsas på webbsidan:
https://minedu.fi/sv/publikationen?pubid=URN:ISBN:978-952-263-630-0
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna kan det därmed räknas till fördel om verksamheten eller projekten bidrar till att främja jämställdhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i UKM:s strategi.
3. Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart
- Beviljandet av understöd är motiverat med avseende på de mål som har ställts upp för användningen av statsunderstöd.
- Beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt med beaktande av annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av det projekt eller den verksamhet som är föremål för statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet är riktat till lönekostnader kan det i ovan nämnda fall beviljas endast av synnerligen vägande skäl om understödets mottagare har dömts till straff för anlitande av utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (statsunderstödslagen 7 § 2 mom.)
4. Hinder för beviljande av understöd
Den som tidigare beviljats understöd av ministeriet ska se till att de redovisningar av användningen av understöd som förutsätts i understödsbesluten har lämnats inom utsatt tid. Ministeriet avslår ansökan om den ansökande parten väsentligt har försummat sin skyldighet att lämna ministeriet uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås också om den lämnas in i pappersform efter utsatt tid.
Understödet får användas endast för det ändamål som det har beviljats för.
Understöd som beviljats av undervisnings- och kulturministeriet får användas till högst den andel av de faktiska totala kostnaderna för verksamheten eller projektet som anges i understödsbeslutet. Vilka slags kostnader som är godtagbara med tanke på understödet anges i beslutet jämte bilagan till det.
Som godtagbara kostnader räknas löner eller arvoden som för varje löntagare utgör högst ett belopp som motsvarar en årslön på 80 000 euro jämte lagstadgade lönebikostnader. Lönen kan betalas ut antingen som penninglön eller naturaförmån.
Understödstagarens ekonomi och förvaltning ska ordnas på behörigt sätt.
En redovisning av användningen av understödet ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller specialunderstöd eller allmänt statsunderstöd för en del av verksamheten.
Undervisnings- och kulturministeriet har rätt att i samband med utbetalningen av statsunderstöd och övervakningen av dess användning utföra nödvändiga granskningar av statsunderstödstagarens ekonomi och verksamhet (statsunderstödslagen 16 §).
Understödstagaren ska reda ut sin eventuella skyldighet att iaktta upphandlingslagstiftningen och beakta detta i sin verksamhet. Även en understödstagare som inte hör till staten, kommunerna eller församlingarna kan vara skyldig att konkurrensutsätta sina upphandlingar enligt förfarandena i upphandlingslagen.
- Om understödets mottagare uppfyller kännetecknen för en offentligrättslig inrättning (t.ex. om över hälften av finansieringen är offentlig), ska mottagaren i all upphandling iaktta upphandlingslagen.
- Om understödets mottagare får understöd för en specifik upphandling till över 50 % av upphandlingens värde, bör mottagaren i den här upphandlingen iaktta upphandlingslagen.
(Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016)
Undervisnings- och kulturministeriet har fastställt att understödstagaren ska begära anbud från fler än en leverantör i sådana upphandlingar av varor och tjänster där upphandlingens värde underskrider det nationella tröskelvärdet, men där värdet utan mervärdesskatt överstiger 20 000 euro.
I andvändningen av understöder gäller också andra villkor och begränsningar. Se villkoren och begränsningarna för understöd i sin helhet.
En redovisning av användningen av understöden ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. I redovisningen ingår både ekonomisk rapportering och resultatrapportering. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller specialunderstöd eller allmänt statunderstöd för en del av verksamheten.
Understöd som ansökts och beviljats i den ärendehanteringstjänsten redovisas i ärendehanteringstjänsten.
Redovisningar för understöd som ansökts om med pappersblankett ska lämnas till ministeriet på en separat blankett.
Ytterligare information
Marja N. Pulkkinen, överinspektör, [email protected], tfn. 02953 30113. Konsultativ tjänsteman Emma Taipale, [email protected], tfn. 02953 30196 (under perioden 10.-16.3.2021).
I tekniska frågor gällande ärendehanteringstjänsten kontakta: [email protected]
Se också undervisnings- och kulturministeriets guide för ansökan om, användning och tillsyn
av användningen av statsunderstöd:
http://minedu.fi/sv/understod